Diablo I – výlet do historie III

Dnes vám přinášíme třetí, poslední díl Výletu do historie. David Brevik, spoluzakladatel Blizzard North, vystoupil na GDC, a poodhalil vznik legendární série Diablo. Jak se za poměrně kuriozních událostí z turned-based hry stala real-time rubačka? Dozvíte se v dnešním článku.

Moment, kdy se zrodilo akční RPG

Diablo rozhodně nebylo první real-time RPG. Ultima VII jej předběhla o dlouhé roky, stejně tak konzolové hry Castlevania II, Zelda, nebo Xanadu. Za A-RPG jak jej známe dnes, můžeme děkovat právě Diablu. Hotbars, náhodně generované prostředí nebo další prvky se od té doby příliš nezměnily.

Jak z minulého dílu víme, Diablo bylo původně koncipováno jako „komplikovaná turn-based“ hra. David Brevik, tehdy vedoucí programátor, byl zaníceným zastáncem tohoto designu. Jeho kolegové ani ne. Jednoho dne za Davidem přišli lidi z Blizzard South a proběhl rozhovor, vypadal asi nějak takhle:

  • Blizzard South: „Tuhle hru bychom udělali jako real-time.“
  • David: „O čem to sakra mluvíte? Real-time? Ne, ne, ne, ne, ne, tohle není jedna z těch vašich strategií.“

Očividně narážel na Warcraft, který se tou dobou vezl na vlně popularity. Davidův záměr bylo vytvořit Diablo tak, aby zachycovalo dychtivost pro správné rozhodnutí, které bylo známé z her Wizardry a Rogue:

Líbilo se mi to napětí, ty zpocené ruce při „Sakra, dělal jsem na tom 14 dní, a teď bych to měl ztratit?“, ale Blizzard měl jiný názor. Tvrdili, že za použití real-time by se stejného výsledku dosáhlo daleko lépe. Jednoho dne jsme se dohodli na hlasování. Sešli jsme se v kuchyni a volili, zda real-time. Já volil pro NE. Všichni ostatní zvedli ruku pro ANO. Na to jsem jim řekl: „Tak jo, tohle zvládnem.“

Se změnou designu souvisela jedna docela nemilá věc. Bylo potřeba víc peněz na dokončení hry.

Zavolal jsem do Blizzard South a říkám jim: Bude velké zdržení, bude nám dlouho trvat předělání spousty věcí, bude mi trvat celou věčnost to programovat znovu. Na další vývoj potřebujeme peníze, když je dostaneme, zvládneme to.

Blizzard bohudík pro hráče souhlasil. David k tomu s úsměvem na rtech dodává:

V pátek odpoledne jsem si sedl k PC a začal programovat. Za pár hodin jsem měl fukční verzi.“

Zjevení se jménem ARPG

David Brevik popisuje moment, kdy se z turn-based stala real-time hra, jako jeden z nejlepších v jeho kariéře. Tato změna byla velmi jednoduchá. Dopad byl ovšem dalekosáhlejší.

Za sekundu bylo možné udělat dvacet tahů, nebo jak to nazvat. Tak nějak to fungovalo, asi magie. Chytl jsem myš, klikl a můj válečník přešel místnost a zarazil kostlivce do země. A já si říkám „Ó můj bože! To je úžasné!“ Pak se za oknem rozsvítilo slunce, kolem mě prošel bůh a andělé začli zpívat. To byl přesně ten moment, kdy vzniklo něco jako ARPG. Měl jsem to štěstí být při tom. Byl to ohromující, ohromující moment, na který nikdy nezapomenu.

V tu dobu už vývoj Diabla půl roku běžel. Byla to chvíle, kdy věci nabraly nový směr. Nutno podotknout, že ten směr byl správný.

Demoverze

Diablo demo se dostalo na pulty obchodů společně s některými herními časopisy, ze zahraničních jmenujme PC Gamer (říjen 1996, dva měsíce před vydáním). Tato verze se značně lišila od té, která byla 31. prosince 1996 vpuštěna mezi hráče. Ale ohlasy byly více než pozitivní. Na videu níže si můžete povšimnout, že první boss, The Butcher, byl již na prvním podlaží (na videu v čase 1:15), většina dialogů byla nekompletní , UI nedokončené. Blizzard díky demoverzi obdržel spoustu zpětné vazby. Během posledních pár týdnů tak vznikl například „hotbar“. Demoverze byla též šířena společně s DirectX CD od Microsoftu.

Zdroj: PC Gamer

Jak se vám tento seriál libil? Hráli jste Diablo I? Netušíte, zda se Diablo demo objevilo na CD příloze k některému z českých herních časopisů? Napište nám do komentářů!

Edit1: Nakonec se nám podařilo dohledat CD, kde bylo demo Diablo 1. Jak bylo zmíněno v komentářích, objevilo se na Score CD s pořadovým číslem 33 ze září 1996. Díky lordmystic 😉 Toto demo je značené jako nehratelné. Hratelná verze je na Score CD 34.

Edit2: Demo se objevilo na CD Games Sampler 2 for Windows 95 od Microsoftu. Díky Oblivione 😉

Edit3: 22. výtisk časopisu Level taktéž obsahovalo Diablo demo na CD.

10 komentářů u „Diablo I – výlet do historie III

  1. Hraju Diablo 1 HD … Belzebub. A můžu doporučit. 🙂 Stará pecka a spousta vychytávek. Nové předměty, levely, postavy atd. … Je to udělané fakt s citem a každý kdo pařil D1 by po tom měl sáhnout. 😉 A díky za článek, byl super a víc, víc, víc výletů do historie Diabla. 😉 Díky

  2. moc dobře si pamatuji na demo které vyšlo na score cd, tenkrát jsem měl doma pentium na 75mhz a měl jsem jeden z těch rychlejších počítačů na hry. hra mě okamžitě tak chytla že když vyšla tak jsme se sousedem rozkopali naše zahrady a propojili naše dva počítače 110m utp kabelem a udělali jednoduchou počítačovou síť kdy se ještě nehrálo přes tcp ale přes starší a jednodušší protokol – ale hráli jsme to fakt do úmoru. následně pak jsem se k diablu vracel dlouhé roky, když už byla dvojka tak se ještě jednička hrála jako iron – tedy bez vybavení, atp. jo to byli časy…

  3. No rozhodne vyborna miniserie. GJ!

    WaynEorg: No tot aky jednoznacne. Hudba, prostredi… Naprosto enzapomenutelny. Dvojka mela samozrejme spousty vychytavek, jako treba beh (ten byl v D1 az v neoficialnim datadisku Hellfire) a mnoho jineho, ale atmosfera zdaleka nedosahovala kvalit jednicky. A D3… Nic ve zlym, ale to je jeste daleko za dvojkou.

    Kdyby bylo D1 v HD a s dodelanejma vecma jako bylo prave behani a dorovnat classy, tak by to byl neskutecnej narez jeste dneska.

Napsat komentář