

Sestupovat do temnějších a temnějších kobek a utkat se s mocnějšími nepřáteli. To je Diablo už od svého prvního dílu. V D4 narazíte na nejtěžší výzvy v tzv. Nightmare dungeonech, end-game mechanice, která je podobná M+ dungům z WoWka a mapám z PoE. Vývojáři na posledním developer streamu odhalili zajímavé novinky, které vám Nightmare dungeony předvedou a my vám přinášíme úhledně sepsané všechno, co o nich potřebujete vědět.
Ještě nebezpečnější…
V průběhu kampaně Diabla 4 objevíte více než 115 dungeonů napříč celým Sanctuary. Když ale kampaň pokoříte a vstoupíte do obtížnosti 3 Nightmare, otevře se vám možnost podívat se do nich znovu jako do Nightmare dungeonů. Nightmare dungeony jsou těžší a nebezpečnější, ale také nabízejí lepší odměny, vyšší level nepřátel a tím i více zkušeností.
- Každý Nightmare dungeon má svůj tier (úroveň) a affliction (zhoubu či zkázu).
- Tier je úroveň, která se uvádí od 1 až do 150. Čím vyšší tier, tím vyšší level, více životů a vyšší poškození monstra mají.
- Affliction, kterým se také říká affixy, jsou modifikátory, které změní dungeon, přidají nové schopnosti monstrům, ztíží vaši pozici nebo jinak upraví, jak bude váš průchod kobkou vypadat.
- Každý Nightmare dungeon se otvírá Sigilem – klíčem, který je při použití zničený.

Na samotném sigilu najdete klíčové informace o NM dungeonu do kterého se vydáte
Jak vstoupit do Nightmare dungeonu?

Rozložte nechtěné sigily na prášek pro craftění nových
První věc, kterou budete potřebovat, pokud chcete vstoupit do Nightmare dungeonu je Sigil neboli klíč. Existuje několik způsobů, jak jej získat.
- Sigily pro nižší tiery vám budou padat z Tree of Whispers, Helltide a dalších end-game mechanik.
- Sigily pro vyšší tiery vám budou padat ze samotných Nightmare dungeonů vyššího tieru.
- Sigily si můžete vytvořit také u Okultisty. Budete k tomu potřebovat sigil dust, který získáte tím, že u Okultisty rozložíte jiné sigily, které vám nevyhovují a vytvoříte si nový. Potřebujete rozložit zhruba 4 sigily, abyste si mohli vytvořit jeden nový stejné úrovně.
- Když si tvoříte nový sigil, nemůžete si vybrat pro který dungeon jej konkrétně chcete získat. Jediné, co můžete zvolit je jaký tier sigilu, chcete vytvořit. Kromě prachu stojí tento craft i goldy.
- Sigily není možné tradovat, ale pokud otevřete NM dungeon, celá vaše parta do něj může vstoupit.
Když nyní máte sigil, který se vám líbí stačí dojít ke vstupu do dungeonu k němuž patří a aktivovat jej. Vytvoří se vám portál, kterým vstoupíte do NM verze dungeonu.
Nightmare dungeony – Tier
Každý Nightmare dungeon má svůj Tier uváděný číslem 1-150. Tier stanovuje celkový lvl monster, které v dungeonu potkáte a také udává jakou obtížnost světa musíte mít odemčenou, abyste se do tohoto NM dungeonu mohli vypravit.
- Pro Sacred sigily (cca tier 1-21) vám stačí obtížnost světa 3 Nightmare. Pro Ancestral Sigily (cca tier 21-150) potřebujete obtížnost 4 Torment. (Čísla tierů související s typem tieru nejsou finálně potvrzená)
- Ne každý dungeon je otevřený na každém typu sigilu (Sacred, ancestral). Některé dungeony (cca 30 z nich) najdete např. jen na Sacred sigilech. Jak budete tedy postupovat výš, budete procházet nové a nové kobky.
- Level monster, na které v dungeonu narazíte se řídí se tierem dungeonu. Tier 1 je např. lvl monster 50 – na rozdíl od zbytku hry se tedy tento obsah nescaluje vzhledem k vašemu levelu.
- Protože hra se s přechodem na vyšší obtížnost světa stává těžší i z hlediska inteligence monster, CD jejich útoků, targetování apod. bude přechod z NM dungeonů na obtížnosti 3 do NM dungeonů na obtížnosti 4 pravděpodobně docela fičák.
- Lze předpokládat, že tier 150 nebude při launchi hry vůbec dosažitelný a bude trvat delší dobu (možná i více sezón) než někdo poskládá tak silnou postavu, aby 150 pokořil.

Utíkejte než vás affliction dostane!
Nightmare dungeony – Afflictions
Dalším věc, kterou musíte vzít u NM dungeonů v úvahu je Affliction neboli affix. Ti, kteří hráli WoW nebo PoE už tuší o co se jedná – affix pozmění celý dungeon a přidá zásadní modifikátory, které mohou mnohdy úplně změnit, jak budete hrát.
- Affliction se dělí na vyšší (greater) a nižší (smaller). Zatímco nižší mění parametry (Např.: +10 % Stínové poškození monster) tak vyšší přidávají opravdu zásadní změny (Např.: Monstra jsou neviditelná, než zaútočí).
- Affliction se objeví už na samotném sigilu, takže víte, do čeho jdete. Na rozdíl od zmiňovaného PoE si je ale nemůžete upravit. Buď to vezmete, jak to je, nebo sigil rozložíte u okultisty.
- Podle toho, zda je sigil Sacred nebo Ancestral má 2–3/4 negativní Afflictions. Vždy má také jednu pozitivní označenou zeleně.
- Zde najdete datamine, který uvádí všechny doposud známé afflictions.
Příklad afflictions:
- Unstopable monsters – Na nepřátele nefungují žádné CC efekty. Hodně štestí všem cold Sorcererům.
- Blood Blister – V dungeonu budete nacházet obrovské krvavé nádory, které bobtnají. Buďto jej včas zničíte, nebo se raději kliďte. Vybuchnou v obrovském rádiusu a klidně vás oneshotnou.
- Destabilizing – Nepřátelé se náhodně objevují přímo u vás, když útočí. Další oblíbený affix všech ranged postav.
- Stun causes Burning – Když vás nepřátelé úspěšně omráčí, explodujete v ohnivém výbuchu. Takže už tak těžká situace se ještě výrazně zhorší.
Odměny a Prohry v NM dungeonech
Nightmare dungeony jsou zásadním zdojem síly vaší postavy. Kromě vysokého ilvlu předmětů, které zde můžete najít pokud se odvážíte na vyšší tier, tady najdete taky unikátní odměnu – level pro glyfy, které vkládáte do Paragon boardu. Ale pozor NM dungeony se dají také snadno „prohrát“.
- Pokud NM dungeon dokončíte získáte speciální typ zkušeností, které se nepřičítají vaší postavě ale jednomu z Glyfů, které máte k dispozici.
- Čím vyšší level vašeho Glyfu, tím silnější jeho efekt a tím větší rádius, ve kterém podporuje další nody na desce paragonů. Jak uvedli vývojáři, efekty těchto glyfů jsou jedním z největších power boostů ve hře – důležitější než legendární síly a možná silnější než některé unikátky.
- Předpokládám, že vyšší level glyfů bude potřebovat exponenciálně více zkušeností nebo minimální tier dokončeného NM dungeonu. Nebude tak možné přelevelit obsah a dotáhnout glyf na nejvyšší úroveň farmením velmi nízkého tieru NM dungeonů.
- Kromě zkušeností pro glyfy zde samozřejmě najdete i obvyklé předměty. Pamatujte, že NM němění rodinu monster v dungeonu, takže pokud chcete cílit nějaký loot vybírejte ty kobky, kde z rodiny monster padá, co potřebujete.
Ale pozor v NM dungeonech můžete i selhat a nejspíš to bude poměrně snadné.
- Každý dungeon má na Sigilu uvedený počet smrtí, po kterých selžete v hlavním úkolu. I když můžete pořád dungeon doběhnout, tak už nezískáte zkušenosti pro váš glyf.
- Počet smrtí na Sigilu je uvedený pro celou partu. Čím více vás tedy půjde, tím lepší synergie, ale také tím snáze někdo umře a úkol selže.
- Samozřejmě na HC selžete jen jednou 😀
Další informace k NM dungeonům
Za zmínku stojí ještě několik dalších věcí. Předně to je absence jakéhokoliv timeru. Na rozdíl od Riftů z Diabla 3 tedy NM dungeony budou odměňovat metodický přístup a taktické řezání nepřátel spíše než nechvalně proslulé Zoom zoom taktitky, kdy jen prolétáte jako blesk celou mapou.
V NM dungeonech je také vyšší densita mobů a objeví se tady nové úkoly. S tím souvisí, že NM dungeony nám pravděpodobně často připraví horké chvilky, kdy budeme muset překonat nascriptovanou místnost – např. aktivovat čtyři páky v místnosti s pastmi apod.
Z NM dungeonu se podle všeho dá Teleportovat do města – nebo alespoň doposud nebylo nikde řečeno, že by to nemělo jít. Pokud to tak skutečně je, tak si myslím, že si všichni hodně zažijeme cestu k healerovi v Kyovashadu, který nám doplňuje potky.

Sestupte do temnoty!
Nightmare dungeony – náš verdikt
Na papíře vypadají NM dungeony skvěle. Jako u tolika věcí v D4 se zdá, že vývojáři hledají kompromis mezi vysokou komplexitou map v PoE a přímočarostí Greater Rifts z D3. Od každého si systém bere něco – levelování glyfů alá legendary gemy, metodický přístup s absencí timeru, replayabitlity díky různým afixům i rozvrstvením dungeonů do tierů… no máme se na co těšit 🙂
Diskuze k článku
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Paráda 👍
Jsem rád že NM dungy nebudou mít timer. Nejsem ten typ hráče, co všechno chce prolítnout co nejdřív
TEST