DiabloFans.cz je fan web hry Diablo 4 pro českou a slovenskou komunitu (CZ/SK). Najdete zde buildy, návody a novinky ze světa Diabla.

Image
Lilith - SEO web bgr
Image
Image

Svět a Dungeony

Obsah


Hrdinové, vítejte ve světě Diabla 4! Tohle fantastické místo nese název “Sanctuary” a je inspirované okultními, démonickými a biblickými motivy spíše než tradičním high-fantasy. Je také zhruba dvacetkrátkrát větší než svět v jakémkoliv předchozím Diablo titulu.

  • Otevřený svět ve kterém se budete pohybovat je statický. Nemění se při relognutí jako v Diablu 2.
  • Naopak dungeony jsou generované procedurálně a pokaždé vás překvapí jiným rozvržením.
  • Těšte se na dynamické změny počasí i střídání dne a noci, které mají vliv nejen na celkovou atmosféru, ale i na chování nepřátel a efektivitu některých dovedností.

Diablo 4 je online hra, ve které potkáte i jiné hráče. Vývojáři ale chtěli, aby Sanctuary působilo divoce a nebezpečně, takže spojence najdete spíše ve městech než při prozkoumávání divočiny.

Image

Regiony Sanctuary

Ve čtvrtém díle Diabla se podíváme do pěti regionů. Od zmrzlých vrcholků hor až po mokřady budete prolézat doupata nepřátel, opuštěné usedlosti, opevněná města i hrůzy samotného pekla, jehož návštěvu vývojáři už potvrdili.

Image

Fractured Peaks

Tyto ledové hory jsou sídlem pobožné, ale brutálně puristické frakce Katedrály Světla (Cathedral of Light). Celý region, který je volně inspirovaný Karpaty, je ovlivněný nejen mocí Katedrály, ale hlavně všeprostupujícím mrazem a tmou, které podtrhují spartánskou čistotu fanatiků. ❄️ Kdo žije ve víře nemá se sice čeho obávat, ale běda vám, jakmile byste začali dělat kompromisy. Náboženský zápal i mráz Fractured Peaks si pro vás přijde a i vy skončíte na Velké Hranici. Vážně se musíte ptát? Samozřejmě že mají Velkou Hranici. Na centrálním náměsti hlavního města regionu - Kyovashadu najdete tohle příjemné místečko, kde jsou běžně upalováni hříšníci a za pochvalného mumlání místních.

Fractured Peaks ale mají i části, kam mráz tolik nedosáhne. Teplejší oblasti pomalu tají, tvoří vodopády a krásné přírodní scnérie. V jednom z vašich dobrodružství se podíváte i do Alabasterového Kláštera (Alabaster Monastery) – pevnosti Katedrály světla, která střeží okolí z vrcholu jedné z hor. Musíte vystoupat až na hřeben a prokázat svoji čistotu i že jste hodni požehnání. Cestou budete čelit nejen hoře, ale i stádům Khazrů, kteří zde žijí. A není nic lepšího pro náboženskou pouť než setkání s dvoumetrovou humanoidní kozou toužící po vaší krvi a třímající ledovou magii.

Image

Scosglen

Pokud umíte ocenit krásy Skotské vrchoviny – epickou avšak zároveň poněkud ponurou podívanou, tak je Scocglen místo pro vás. Hory padající po dlouhých úbočích až ke vlhkým břehům moře vás možná uchvátí svou scéničností, ale pokud si nedáte pozor a přijdete příliš blízko k příboji, uchvátí vás také Utopenci (Drowned).

Tato nová frakce se (roz)skládá hlavně z nafouknutých mrtvol vylézajících z hlubin a lačnících po vašem mase. Neseou s sebou podivné atributy, zvony, kříže a učenci si marně lámou hlavu nad jejich původem. Jejich královna Mořská Babice (Sea Hag) je třikrát tak velká jako největší umrlec, nafouklá masa masa, která ze svého hnijícího trůnu sleduje snahy Utopenců podrobit si Scosglenský maják a další lokace.

Když ale tak tak uklouznete utopenému objetí a z pláží hledáte útočiště v lesích vrchoviny, nepomůžete si. Jsou sice domovem přírodomilných druidů, ale brzy zjistíte, že obří pavouci, vlkodlaci a nová frakce známá jako Knights Penitent dodávají tomuto místu poněkud brutální šmrnc. Nehostinná Potemnělá Blata (Shrouded Moors), která známe už z Diabla III jsou o deset let později v D4 známá jako Krvavá Blata (Blood Moors). Chytrému napověz, že to není proto, že by zde úspěšně pokračovala domestikace místní divoké flory a fauny.

Image

Dry Steppes

Vyschlé savany a kamenné srázy které najdete mezi Scosglenem a Fractured Peaks dostaly název Suché stepi (Dry Steppes). Na první pohled to tady nevypadá zase tak špatně. Ano, uvidíte zde lávu vytékající z hlubin země, ale také barevné geotermální prameny, slunné pláže a pohodičku. Dokonce tady i našla nový domov skupina barbarů poté co byl zničený jejich domov na Mount Arreat. Pokud si od nich necháte poradit, budete ale obezřetní.

V okolí se totiž ukrývají hordy lačných kanibalů terorizující karavany táhnoucí touto krajinou a žoldáci, jenž jsou najímáni k jejich ochraně se s vámi také nebudou moc přátelit. A pokud byste sami bloudili krajinou, najdete možná solné doly, které vypadají sice zajímavě, ale jen než si uvědomíte, že kopat příliš hluboko a příliš chamtivě se nevyplatí ani v tomto fantasy světě.

Image

Kehjistan

Vysušená a popraskaná půda připomíná poušť Mojave nebo duny Blízkého východu a pomalu pohlcuje zbytky lidské civilizace. To je kdysi slavný Kehjistan. Zatímco mezi písky prolézají škorpioni a ve stínu oáz číhají bandité, hned pod povrchem se skrývají prastaré ruiny v nichž dobrodruzi často nacházejí jen prastarou dřímající smrt?️

Kehjistan je (stejně jako Hawezar) regionem ve kterém operují kultisté Trojjednoty (Triune). Tato frakce byla hráčům doposud známá jen z Diablo knih a vedlejšího lore. Nyní se poprvé objeví v jedné z her. A ti, kdo vědí, kdo ve skutečnosti stál za touto padlou sektou už tuší, že se máme na co těšit.

Fanoušci Diabla III ale pro změnu uvidí, co že se stalo s městem Caldeum, metropolí Kehjistánské civilizace. Chceme se vyhnout spoilerům, tak jen řekněme slovy politického marketingu, že “Líp už bylo”.

Image

Hawezar

Každé dobré RPG potřebuje svůj otrávený močál. Takže… vítejte v Hawezaru! Blizzard se inspiroval Floridskými mokřady a vy se tak můžete těšit na komáry, malárii a jedy všeho druhu.

Není náhodou, že se cestovatelé z Hawezarských močálů nevracejí. Jsou totiž domovem Nangari nové frakce Hadolidí jejichž šupinatá torza jsou posetá lidskými končetinami a mnohačetnými hlavami. Jsou až groteskní, tedy jen do momentu, než vám useknou obě ruce a z vašeho skalpu si udělají výzdobu své chýše.

Není to ale vše beznadějné – v Hawezaru také sídlí Řád Zakarum (Order of Zakarum), církev věnovaná uctívání světla, která se sem přesunula ve svém hledání nových posvátných míst. Bohužel jejich křížová výprava se úplně nevydařila a rozčarovaní poutníci se alespoň dočasně usídlili ve městě Zarbinzet. Potkáte zde tak nejen hlídky řádu, ale najdete i několik jejich pevností. Bohužel většinou v menším či větším stádiu rozkladu a potápění se do Hawezarského močálu.

Image

Peklo

Vývojáři potvrdili, že se v Diablu IV podíváme i do samotného pekla. Bližší detaily, ale zatím neznáme, takže nevíme, zda se vrátíme do ikonické pevnosti Pandemonium nebo dokonce do samotného srdce pekla - Chaos Sanctuary? Nezbývá než doufat!


Otevřený svět

V Diablo 4 chce hráčům dát co nejvíc možností, jak si hru užít po svém. V otevřeném světě tak vždycky budete mít co dělat. Kromě záplavy nepřátel v něm najdete plno událostí a zajímavých míst. Která si nesmíte nechat ujít?

Města

I v tomto nebezpečném světě stále ještě najdete stopy civilizace, největší z nich jsou hlavní města každé lokace, jako je například Kyovashad ve Fractured Peaks.

  • V Diablu 4 je přes stovku usedlostí různých velikostí. Některé nejsou víc než jen shluk několika chatrčí, jinde se ale ještě vypínají opevněná města ve kterých najdete vše co potřebujete.
  • Každé město nebo vesnice je pro dobrodruhy požehnání. Nabere si tady questy, využijete vendory a waypointy.
  • Ve městech také potkáte ostatní hráče a můžete si je tady inspectnout, tradovat s nimi nebo vytvořit skupinu.

Strongholdy

Strongholdy jsou místa, která byla dobyta nepřáteli a vy je musíte získat zpět. Až do doby než se vám je povede vyčistit jsou tyto lokace oddělenou instancí, vytvořenou jen pro vás a vaši partu. Jejich osvobozená vám přinese kořist, expy, waypoint a někdy se dokonce odemknou další questy nebo dungeony. Pokud  hrajete ve skupině, uvidíte strongholdy, které už osvobodil vůdce skupiny.

Zatímco v otevřeném světě se úroveň nepřátel zvyšuje tak, že budou mít většinou podobný level, jako vy, tak Strongholdy mají stále stejný level. Například Nostrava ve Fractured Peaks bude mít běheme kampaně monstra levelu 22 bez ohledu na to, jaký level máte vy.

Image

Waypointy

Waypointy jsou místa, mezi kterými můžete během zlomku vteřiny cestovat. Navigační systém vám umožní označit si místo na mapě a následně vám ukáže, který waypoint je mu nejblíž. Abyste je mohli využít, musíte si k nim ale nejprve doběhnout po svých a aktivovat je.

Pokud si waypoint jednou odhalíte, můžete kdykoliv otevřít mapu a dvojitým kliknutím na waypoint na místo odcestovat. Pokud stojíte na jiném portálu tak se přemístíte ihned, pokud ne budete chvilku teleportaci vyvolávat.

Místní události

Oranžovým kruhem jsou na vaší mapě označené místní události. Když splníte menší úkoly, které zde najdete, získáte jako odměnu Murmuring Obols, měnu, kterou využijete při gamblingu.

Každý event má hlavní úkol a pak tzv. mastery bonus. Když dokončíte hlavní úkol získáte goldy, expy a velkou truhlu (GreaterChest), která vás odmění dalšími crafting materiály a Murmuring Obols. Pokud se vám podaří splnit i Mastery, tak získáte (Radiant Chest a počet Murmuring Obols se zvýší.

ImageImage

Příklady Místních událostí


Regionální úkoly

Pozor, nepleťte si místní úkoly a regionální úkoly. Regionální úkol je výzva pro všechny hrdiny v celé zóně. Vidíte jej na mapě už z dálky a musíte spolupracovat s ostatními hráči, abyste jej vyřešili. Čeká vás několik úkolů a závěrečný boss. To všechno musíte dokončit v časovém limitu.

Kde jste mé legie... Podíváme se na příklad z Fractured Peaks - na severozápadě v lokaci známé jako Kor Dragan na vás občas bude čekat regionální event. Vrhnou se na vás tři vlny nepřátel a na závěr boss. Každá vlna je silnější než ta předchozí a v poslední vlně se objeví speciální monstra tzv "Poslové", kteří zvěstují příchod bosse - Rytíře-čaroděje vysoké rady. K vyspawnování bose stačí dokončit jen první vlnu, ale pokud chcete mastery bonus, musíte zdolat všechny tři.


Svatyně (Shrines)

Svatyně chamtivosti pro ty, kteří mají rádi zlaťáky

Svatyně známe z předchozích Diablo titulů. Jedná se o malé oltářky, posvátné kameny či místa síly, která vašemu hrdinovi poskytují dočasná posílení zvednutím statů nebo propůjčením unikátních efektů.

  • Pokud ve správný moment najedete svatyni, tak máte vyhráno. Každá svatyně vám na 30 vteřin vám propůjčí 35% Rychlosti pohybu a jednu z dalších sedmi různých výhod.
  • V otevřeném světe je Svatyní poskromnu, zato v Dungeonech jsou k potkání celkem běžně.
  • V grupách se efekty Svatyní počítají individuálně a každý hráč na ně musí kliknout zvlášť. 
  • Buffy ze Svatyní se nesčítají, ale jejich trvání se dá navýšit až o 10% Affixem na botách.
  • Občas můžete najít svatyni, které chybí některá část. Najděte ji, vraťte kam patří a požehnání bude vaše.
  • Můžete najít také svatyni která je znečištěná zlem. Ta vám hned nedá svůj buff, ale namísto toho máte 60 vteřin na vybití až tří vln monster. Pokud se vám to podaří, dostanete efekt Svatyně a Radiant Chest. Ta obsahuje předměty, Murmuring Oboly a Gemy.

Příklady svatyní:

Svatyně Kanonády (Artillery Shrine)

Jsi li hoden, boží zbraň tě povede.

Popis:
Vaše Rychlost útoku je zvýšena a všechny útoky vyvolají svaté šípy.

Mechanika:
Vaše Rychlost útoku se zvedne o +200%, každý provedený útok také vyvolá svaté šípy, které pronikají zasaženými protivníky a zraňují všechny v řadě.

Nejlepší užití:
Prostě jdete a zabijete na co narazíte. Při boji s Bossy a Elitními potvorami věnujte veškerou pozornost jim a absurdní rychlost vašich útoků udělá práci za vás.

Svatyně Výbušné Víry (Blast Wave Shrine)

Tajné nauky přináší zkázu.

Popis:
Pravidelně vybuchujete a zraňujete vše okolo.

Mechanika:
Každé 3 vteřiny se okolo vás zformuje Výbušná vlna a zraní všechny okolo (přibližně 1/3 obrazovky).

Nejlepší užití:
Jděte blízko k potvorám.

Svatyně Vyvolávání (Channeling Shrine)

Nekonečná rovnováha sídlí v každém z nás.

Popis:
Vaše Dovednosti nestojí Zdroje a máte zkrácené Cooldowny.

Mechanika:
Zcela odstraní veškeré ceny Zdrojů ze všech Dovedností a navrch přidá 40% Snížení cooldownů. Nevyresetuje ani nijak neovlivní probíhající Cooldowny.

Nejlepší užití:
V návaznosti na buildu a situaci se dá snadno uspamovat Boss nebo Elitní protivník hlavní Klíčovou dovedností. Také se dá snadno proběhnout celá oblast díky krátkému Cooldownu pohybových dovedností.

Svatyně Uzemění (Conduit Shrine)

Sbíhá se do tebe energie běsnící bouře.

Popis:
Změníte se v blesk a zraňujete protivníky, kterými proletíte.

Mechanika:
Všech 6 vašich Dovedností na skillbaru se změní na Surge. Surge vám umožní proletět protivníkem a zároveň ho poškodit Elektrickým zraněním. Můžete se teleportovat do nepřátel s Cooldownem 1 vteřina. Mimo tuto schopnost také pasivně zraňujete Bleskem všechny protivníky v okolí (odvýjí se od Poškození zbraně).

Nejlepší užití:
Výborná pohybová schopnost, která zároveň poškozuje protivníky.

Svatyně Chamtivosti (Greed Shrine)

Kde stateční zasáhnou, bohatství bude následovat.

Popis:
Z protivníků při zásahu padá Zlato a sbíráte ho z větší vzdálenosti.

Mechanika:
Při zásahu protivníka, ať už Dovedností nebo efektem Svatyně, vypadne zlato. Jeho množství je úměrné aktuální obtížnosti. Zlato se automaticky sbírá ve větším rádiu.

Nejlepší užití:
Jelikož je zlato hlavní měnou Diabla IV, vyplatí se nahnat protivníky do davu před aktivací efektu Svatyně. Skvělý způsob jak nafarmit Zlato k obchodování nebo Odebírání bodů.

Svatyně Smrtelnosti (Lethal Shrine)

Ruka vedená osudem zabíjí čistě.

Popis:
Všechny vaše Dovednosti zraňují více a Kriticky zasáhnou.

Mechanika:
Zvyšuje Poškození kritickým zásahem o +35%. V přehledu postavy se nic nezmění, ale veškeré přímé poškození je povýšeno na Kritický zásah (efekt neúčinkuje na Poškození v průběhu času).

Nejlepší užití:
Zabíjení Bossů, Elitních protivníků a dokončování úkolů.

Svatyně Ochrany (Protection Shrine)

Víra je štít proti temnotě.

Popis:
Jste Nezranitelní (Immune) a Nezastavitelní (Unstopable)

Mechanika:
Když jste Nezranitelní, nejde vám snížit Životy, takže nemůžete zemřít. Nezastavitelný odstraní všechny aktivní Crowd control efekty a brání proti nim po celou dobu trvání 30 vteřin.

Nejlepší užití:
Vaše akce jsou nepřerušitelné, takže můžete snadno dokončit úkoly, teleportovat se do města nebo si troufnout na silnějšího protivníka. Zvlášť užitečné na Hardcore.

Studna Zdraví (Healing Well)

Vedle Svatyní můžete také najít Uzdravující studny a to jak v otevřeném světě, tak i v Dungeonech.

Mechanika:
Uzdravující studna obnoví 100% Života a Zdrojů a nedá se aktivovat, pokud jste na maximu Života.

Nejlepší užití:
Většinou se objeví na cestě k Dungeon Bossovi a umožní vám se na něj připravit.


Oltáře Lilith

Oltáře Lilith jsou poschovávané po celém Sanctuary. Hledat se ale vyplatí. Každý z nich natrvalo zvyšuje staty všem postavám na celém vašem accountu v dané sezóně. Některé najdete snadno během kampaně nebo vedlejších questů, jiné vám ale dají pořádně zabrat. Pokud hrajete softcore i hardcore, budete je muset oběhat dvakrát, protože pro každou obtížnost jsou bonusy oddělené. 

Za každý nalezený oltář získáte expy a 5 renown. Navíc pro vás každý oltář má jeden z následujících bonusů pro všechny vaše postavy

Hledejte dobře, ať vám žádný oltář neunikne.

  • +2 Dexterity nebo
  • +2 Strength nebo
  • +2 Willpower nebo
  • +2 Intelligence nebo
  • +8 Life

Kolik je ve hře Oltářů?

Každý region to má jinak. Ve Fractured peaks je například 28 oltářů. To znamená, že v celé hře jich nejspíš bude přes stovku! Jakmile Diablo 4 vyjde, najdete tady mapu s jejich umístěním.


Image

Renown (Sláva)

Systém renown je součástí rozvoje vaší postavy. Je to jakýsi ukazatel reputace v jednotlivých lokacích - čím více se v nich pohybujete, tím slavnější zde jste. Každý region má pět úrovní slávy, které vám dávají bonusy nejen pro vaši postavy, ale všem vašim postavám na stejném účtu ve stejné lize. Na začátku máte vždy 0 renown v každé lokaci.

Úrovně a bonusy pro všechny vaše postavy:

1. 80 bodů +1 bod Dovedností (Skill point)
2. 100 bodů (180 celkem) +1 zvýšení maximálního množství léčivých lektvarů (Potion charge)
3. 120 bodů (300 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
4. 200 bodů (500 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
5. 300 bodů (800 celkem) +4 Paragon body
Za každou úroveň získáte také 10 000 goldů a zkušenosti jen pro vaši aktivní postavu.
Za co získáte renown?

Dokončení side questů vám dává renown body

Renown body získáte za splněný následujících úkolů:

  • Objevte novou oblast: 2 body
  • Získejte Waypoint: 10 bodů
  • Aktivujte Oltář Lilith: 5 bodů
  • Vyčistěte pevnost: 50 bodů
  • Dokončete Vedlejší úkol: 15 bodů
  • Dokončete Dungeon: 20 bodů

Diablo 4 - Tree of WhispersTree of Whispers // Strom šepotu

Další end-game mechanikou je Strom šepotu a hlasy ze záhrobí, které vám zprostředkovává. Tento systém, je variací na end-game bounty/daily quest systémy ale s několika zásadními vylepšeními

  • Po celém světě Sanctuary budete moct najít tzv. zašeptání v podobě úkolů. Splňte je a získáte zkušenosti, zlato i novou měnu Grim Favours (Pochmurnou přízeň).
  • Kolik Grim Favour získáte za vyřešená zašeptání se liší, ale jakmile jich nasbíráte deset, můžete je u Šeptajícího stromu vyměnit za odměnu
  • Odměny mají podobu truhel, které obsahují náhodný předmět z konkrétního item slotu. Dostanete na výběr vždy ze tří možností - například Cash od Helmets (Truhlu Helem), Cash of Chests (Truhlu Zbrojí) a Cash of Gloves (Truhlu Rukavic).

Zašeptání se v průběhu dne mění. Neustále jsou k dispozici nová a vy se tak můžete rozhodnout, která budete následovat podle toho, jaké odměny vás zajímají.

Obvykle by se šepot mrtvých zpřístupní vaší postavě v daném regionu až po dokončení některé z kapitoval kampaně.


Helltide

Při putování světem Sanctuary si dávejte dobrý pozor, může vás dohnat pekelná invaze. Tento nový event, který vždy ovlivní konkrétní region, se vám zpřístupní poté, co dosáhnete třetího tieru obtížnosti: Nightmare.

  • Během invaze jsou všichni služebníci Lilith v zasaženém regionu mnohem mocnější a jejich level se zvyšuje výrazně agresivněji než ve standardních lokacích.
  • Samotná země se chvěje a mění pod přílivem démonů. Známá místa budou vypadat jinak a budete se muset vypořádat s enviromentálním nebezpečím - meteority pršícími z nebe nebo lávou vytékající z útrob země.
  • Helltide je vždy časově omezený na jednu hodinu.
Helltide Diablo 4

Posbírejte rudé cinders, budou se hodit

Cinders - měna Helltidu

Jak se budete prosekávat zástupy pekelníků, získáte z jejich ostatků novou měnu - Cinders (Doutnající uhlíky).

  • Výrazně více Uhlíků získáte z elitních monster a eventů, které se během Helltide objeví. Obecně platí, že čím více budete riskovat, tím více Cinders můžete během hodiny, kdy událost trvá, získat.
  • Běda těm, kteří ve své hamižnosti zemřou s velkou zásobou cinders. Uhlíky se při jejich smrti rozsypou a přijdete celkem o polovinu vaší zásoby
  • Nafarmené Cinders musíte taky utratit v tom Helltidu, ve kterém jste je získali. Nemůžete si je přenést do dalšího eventu, který se bude později konat někde jinde.

Helltide - odměny

Diablo 4 Helltide

Utrácejte svoje Cinders uvážlivě

Díky cinders dokážete otevřít Pekelné truhlice, které jsou rozesety po celé lokaci ve které Helltide probíhá.

  • V truhlicích najdete vybavení, které je vždy určené pro jeden item slot – např. Zbroj, Kalhoty nebo Obouruční zbraň.
  • Obsah truhlice se generuje náhodně a když se k ní přiblížíte, tak z UI zjistíte, co se v té, jež jste právě našli nalézá.
  • Musíte si tak během farmení Helltide zapamatovat, kde se které truhlice nacházejí a co v nich je, abyste věděli, kam se s vašimi cinders vrátit pro odměnu.
  • Truhlice mají různou cenu za otevření. Ta, která poskytuje obouruční zbraně bude stát např. víc, než ta co poskytuje rukavice. Vyšší cena může být i v případě, že najdete truhlici s legendárním typem vybavení. To však ještě není potvrzené.
  • Další odměna, kterou z Helltide získáme jsou vzácné craftící materiály, které nejde jinde sehnat. Využijeme je například na upgradování legendárních předmětů.

Helltide může zachvátit jakýkoliv region v Sanctuary s výjimkou měst. Měl by trvat hodinu a po jeho skončení bude hodinu klid než opět někde udeří další invaze. To je zajímavý mechanismus, protože na jednu stranu je událost trochu vzácnější, ale zase se neobjevuje jen jedou nebo dvakrát za den, abyste se museli strachovat, zda v tu dobu zrovna budete moct hrát.

V minulosti nám také vývojáři oznámili, že v Helltide se objeví nový typ elitních nepřátel - tzv. Harbringers (Zvěstovatelé) – zda tato mechaniky ve hře zůstala se prozatím neví. Co se ale ví, je že eventy jako například Butcher v Helltide najdeme.

Diablo 4 helltide


Diablo 4 - Dungeon

Dungeony

Dungeony – temné kobky plné krvelačných nepřátel, ale také lákavých odměn. V Diablu 4 jich najdete přes stovku. Můžete se těšit na několikapatrové náhodně generované lokace, ve kterých musíte plnit různé úkoly a nakonec obvykle porazit mocné nepřátele. Některé dungeony jsou součástí hlavního příběhu, některé součástí vedlejších questů a některé jsou zcela dobrovolné.

Codex of Power se plní s každým dungeonem

Odměny z dungeonů

Co můžete získat, když se do dungeonů pustíte? Předně se při prvním dokončení většiny z nich odemkne ve vašem Kodexu nová legendární síla. Kromě toho za každé dokončení získáte 20 renownu pro zónu ve které se nachází. Najdete tu také elitní příšery, což znamená spoustu zaručených dropů a vylepšení vašeho výbavení!

Pojďme se podívat, co o dungeonech zatím víme.

Kde dungeony najdete?

Jsou tři základní možností, jak se dostat do dungeonu:

  • Při prozkoumávání Sanctuary. Některé jsou snadno dostupné, ale některé jsou dobře ukryté.
  • Po osvobození Strongholdů. Některé dungeony nejsou zpočátku na mapě světa dostupné. Nejprve je potřeba dobýt či osvobodit některou Pevnost a až pak k nim získáte přístup.
  • Jiné dungeony se zase otevřou až poté, co postoupíte dostatečně daleko v hlavním příběhu.

Kromě klasických dungeonů najdete v Diablu 4 ještě takzvané cellars (sklepy). Podobná místa si možná pamatujete z Diabla 3. Jsou to jednopokojové instance ve kterých je jen pár monster nebo jednoduchý úkol.

Úkoly v dungeonech

Dungeony nejsou rifty z Diabla 3. Většina má 2-3 úkoly, které musíte splnit, abyste postoupili dál. Někdy je to docela komplikovaná sekvence, níže najdete preview pro jeden z dungeonů.

  • Aktivujte ovládání brány
  • Osvoboďte vězně
  • Získejte Animu z konkrétního nepřítele
  • Najděte a získejte Bloodstone
  • Najděte a zničte všechny konstrukty
  • Porazte všechny nepřátele v dané lokaci
  • Aktivujte všechny páky
  • Porazte bosse
Image

Krvavý Biskup - jeden z bossů se kterými se setkáte ve Fractured Peaks

Důležité informace

  • Dungeony mají fixní typ monster, která se v nich spawnují. Obvykle se jedná o 1-2 rodiny monster. Pokud jste narazili na dungeon ve kterém se objevují upíři a falleni, tak si můžete být jistí, že příště je tady zase potkáte.
  • Úroveň nepřátel v dungeonech se stejně jako v otevřeném světě mění podle vašeho levelu a příslušné Úrovně světa.
  • Čím více hráčů v partě, tím silnější monstra - to platí pro celou hru, nejen pro dungeony. Důležitým rozdílem ale je, že zatímco se ve vnějším světě s větší partou zvyšuje pouze počet životů nepřátel, tak v dungeonech roste i jejich poškození! Tato informace je extrémně důležitá pro HC hráče, neboť je může snadno a rychle zabít.

Pozor na Hardcoru, v partě v dungeonu se scaluje poškození monster!

Nightmare Dungeony

V průběhu kampaně Diabla 4 objevíte více než 115 dungeonů napříč celým Sanctuary. Když ale kampaň pokoříte a vstoupíte do obtížnosti 3 Nightmare, otevře se vám možnost podívat se do nich znovu jako do Nightmare dungeonů. Nightmare dungeony jsou těžší a nebezpečnější, ale také nabízejí lepší odměny, vyšší level nepřátel a tím i více zkušeností.

  • Každý Nightmare dungeon má svůj tier (úroveň) a affliction (zhoubu či zkázu).
  • Tier je úroveň, která se uvádí od 1 až do 150. Čím vyšší tier, tím vyšší level, více životů a vyšší poškození monstra mají.
  • Affliction, kterým se také říká affixy, jsou modifikátory, které změní dungeon, přidají nové schopnosti monstrům, ztíží vaši pozici nebo jinak upraví, jak bude váš průchod kobkou vypadat.
  • Každý Nightmare dungeon se otvírá Sigilem – klíčem, který je při použití zničený.
Nightmare dungeony - popiska sigilu

NA SAMOTNÉM SIGILU NAJDETE KLÍČOVÉ INFORMACE O NM DUNGEONU DO KTERÉHO SE VYDÁTE

Jak vstoupit do Nightmare dungeonu?

ROZLOŽTE NECHTĚNÉ SIGILY NA PRÁŠEK PRO CRAFTĚNÍ NOVÝCH

První věc, kterou budete potřebovat, pokud chcete vstoupit do Nightmare dungeonu je Sigil neboli klíč. Existuje několik způsobů, jak jej získat.

  • Sigily pro nižší tiery vám budou padat z Tree of Whispers, Helltide a dalších end-game mechanik.
  • Sigily pro vyšší tiery vám budou padat ze samotných Nightmare dungeonů vyššího tieru.
  • Sigily si můžete vytvořit také u Okultisty. Budete k tomu potřebovat sigil dust, který získáte tím, že u Okultisty rozložíte jiné sigily, které vám nevyhovují a vytvoříte si nový. Potřebujete rozložit zhruba 4 sigily, abyste si mohli vytvořit jeden nový stejné úrovně.
  • Když si tvoříte nový sigil, nemůžete si vybrat pro který dungeon jej konkrétně chcete získat. Jediné, co můžete zvolit je jaký tier sigilu, chcete vytvořit. Kromě prachu stojí tento craft i goldy.
  • Sigily není možné tradovat, ale pokud otevřete NM dungeon, celá vaše parta do něj může vstoupit.

Když nyní máte sigil, který se vám líbí stačí dojít ke vstupu do dungeonu k němuž patří a aktivovat jej. Vytvoří se vám portál, kterým vstoupíte do NM verze dungeonu.

Nightmare dungeony – Tier

Každý Nightmare dungeon má svůj Tier uváděný číslem 1-150. Tier stanovuje celkový lvl monster, které v dungeonu potkáte a také udává jakou obtížnost světa musíte mít odemčenou, abyste se do tohoto NM dungeonu mohli vypravit.

  • Pro Sacred sigily (cca tier 1-21) vám stačí obtížnost světa 3 Nightmare. Pro Ancestral Sigily (cca tier 21-150) potřebujete obtížnost 4 Torment. (Čísla tierů související s typem tieru nejsou finálně potvrzená)
  • Ne každý dungeon je otevřený na každém typu sigilu (Sacred, ancestral). Některé dungeony (cca 30 z nich) najdete např. jen na Sacred sigilech. Jak budete tedy postupovat výš, budete procházet nové a nové kobky.
  • Level monster, na které v dungeonu narazíte se řídí se tierem dungeonu. Tier 1 je např. lvl monster 50 – na rozdíl od zbytku hry se tedy tento obsah nescaluje vzhledem k vašemu levelu.
  • Protože hra se s přechodem na vyšší obtížnost světa stává těžší i z hlediska inteligence monster, CD jejich útoků, targetování apod. bude přechod z NM dungeonů na obtížnosti 3 do NM dungeonů na obtížnosti 4 pravděpodobně docela fičák.
  • Lze předpokládat, že tier 150 nebude při launchi hry vůbec dosažitelný a bude trvat delší dobu (možná i více sezón) než někdo poskládá tak silnou postavu, aby 150 pokořil.

Afflictions a modifikace NM dungeonů

Dalším věc, kterou musíte vzít u NM dungeonů v úvahu je Affliction neboli affix. Ti, kteří hráli WoW nebo PoE už tuší o co se jedná – affix pozmění celý dungeon a přidá zásadní modifikátory, které mohou mnohdy úplně změnit, jak budete hrát.

  • Affliction se dělí na vyšší (greater) a nižší (smaller). Zatímco nižší mění parametry (Např.: +10 % Stínové poškození monster) tak vyšší přidávají opravdu zásadní změny (Např.: Monstra jsou neviditelná, než zaútočí).
  • Affliction se objeví už na samotném sigilu, takže víte, do čeho jdete. Na rozdíl od zmiňovaného PoE si je ale nemůžete upravit. Buď to vezmete, jak to je, nebo sigil rozložíte u okultisty.
  • Podle toho, zda je sigil Sacred nebo Ancestral má 23/4 negativní Afflictions. Vždy má také jednu pozitivní označenou zeleně.
  • Zde najdete datamine, který uvádí všechny doposud známé afflictions.

Příklad afflictions:

  • Unstopable monsters – Na nepřátele nefungují žádné CC efekty. Hodně štestí všem cold Sorcererům.
  • Blood Blister – V dungeonu budete nacházet obrovské krvavé nádory, které bobtnají. Buďto jej včas zničíte, nebo se raději kliďte. Vybuchnou v obrovském rádiusu a klidně vás oneshotnou.
  • Destabilizing – Nepřátelé se náhodně objevují přímo u vás, když útočí. Další oblíbený affix všech ranged postav.
  • Stun causes Burning – Když vás nepřátelé úspěšně omráčí, explodujete v ohnivém výbuchu. Takže už tak těžká situace se ještě výrazně zhorší.

Nightmare dungeony - Sigily

Odměny a porážky v NM dungeonech

Nightmare dungeony jsou zásadním zdojem síly vaší postavy. Kromě vysokého ilvlu předmětů, které zde můžete najít pokud se odvážíte na vyšší tier, tady najdete taky unikátní odměnu – level pro glyfy, které vkládáte do Paragon boardu. Ale pozor NM dungeony se dají také snadno „prohrát“.

  • Pokud NM dungeon dokončíte získáte speciální typ zkušeností, které se nepřičítají vaší postavě ale jednomu z Glyfů, které máte k dispozici.
  • Čím vyšší level vašeho Glyfu, tím silnější jeho efekt a tím větší rádius, ve kterém podporuje další nody na desce paragonů. Jak uvedli vývojáři, efekty těchto glyfů jsou jedním z největších power boostů ve hře – důležitější než legendární síly a možná silnější než některé unikátky.
  • Předpokládám, že vyšší level glyfů bude potřebovat exponenciálně více zkušeností nebo minimální tier dokončeného NM dungeonu. Nebude tak možné přelevelit obsah a dotáhnout glyf na nejvyšší úroveň farmením velmi nízkého tieru NM dungeonů.
  • Kromě zkušeností pro glyfy zde samozřejmě najdete i obvyklé předměty. Pamatujte, že NM němění rodinu monster v dungeonu, takže pokud chcete cílit nějaký loot vybírejte ty kobky, kde z rodiny monster padá, co potřebujete.

Ale pozor v NM dungeonech můžete i selhat a nejspíš to bude poměrně snadné.

  • Každý dungeon má na Sigilu uvedený počet smrtí, po kterých selžete v hlavním úkolu. I když můžete pořád dungeon doběhnout, tak už nezískáte zkušenosti pro váš glyf.
  • Počet smrtí na Sigilu je uvedený pro celou partu. Čím více vás tedy půjde, tím lepší synergie, ale také tím snáze někdo umře a úkol selže.
  • Samozřejmě na HC selžete jen jednou 😀

Další informace k NM dungeonům

Za zmínku stojí ještě několik dalších věcí. Předně to je absence jakéhokoliv timeru. Na rozdíl od Riftů z Diabla 3 tedy NM dungeony budou odměňovat metodický přístup a taktické řezání nepřátel spíše než nechvalně proslulé Zoom zoom taktitky, kdy jen prolétáte jako blesk celou mapou.

V NM dungeonech je také vyšší densita mobů a objeví se tady nové úkoly. S tím souvisí, že NM dungeony nám pravděpodobně často připraví horké chvilky, kdy budeme muset překonat nascriptovanou místnost – např. aktivovat čtyři páky v místnosti s pastmi apod.

Z NM dungeonu se podle všeho dá Teleportovat do města – nebo alespoň doposud nebylo nikde řečeno, že by to nemělo jít. Pokud to tak skutečně je, tak si myslím, že si všichni hodně zažijeme cestu k healerovi v Kyovashadu, který nám doplňuje potky.

Nightmare dungeony
Image
Sprava uctu Diablofans.cz