
Svět a Dungeony
Obsah
Hrdinové, vítejte ve světě Diabla 4! Tohle fantastické místo nese název “Sanctuary” a je inspirované okultními, démonickými a biblickými motivy spíše než tradičním high-fantasy. Je také zhruba dvacetkrátkrát větší než svět v jakémkoliv předchozím Diablo titulu.
- Otevřený svět ve kterém se budete pohybovat je statický. Nemění se při relognutí jako v Diablu 2.
- Naopak dungeony jsou generované procedurálně a pokaždé vás překvapí jiným rozvržením.
- Těšte se na dynamické změny počasí i střídání dne a noci, které mají vliv nejen na celkovou atmosféru, ale i na chování nepřátel a efektivitu některých dovedností.
Diablo 4 je online hra, ve které potkáte i jiné hráče. Vývojáři ale chtěli, aby Sanctuary působilo divoce a nebezpečně, takže spojence najdete spíše ve městech než při prozkoumávání divočiny.

Regiony Sanctuary
Ve čtvrtém díle Diabla se podíváme do pěti regionů. Od zmrzlých vrcholků hor až po mokřady budete prolézat doupata nepřátel, opuštěné usedlosti, opevněná města i hrůzy samotného pekla, jehož návštěvu vývojáři už potvrdili.
Otevřený svět
V Diablo 4 chce hráčům dát co nejvíc možností, jak si hru užít po svém. V otevřeném světě tak vždycky budete mít co dělat. Kromě záplavy nepřátel v něm najdete plno událostí a zajímavých míst. Která si nesmíte nechat ujít?
Strongholdy jsou naopak místa, která byla dobyta nepřáteli a vy je musíte získat zpět. Až do doby než se vám je povede vyčistit jsou tyto lokace oddělenou instancí, vytvořenou jen pro vás a vaši partu. Jejich osvobozená vám přinese kořist, expy, waypoint a někdy se dokonce odemknou další questy nebo dungeony. Pokud hrajete ve skupině, uvidíte strongholdy, které už osvobodil vůdce skupiny.
Města a Pevnosti
I v tomto nebezpečném světě stále ještě najdete stopy civilizace.
- V Diablu 4 je přes stovku usedlostí různých velikostí. Některé nejsou víc než jen shluk několika chatrčí, jinde se ale ještě vypínají opevněná města a Strongholdy (pevnosti).
- Každé město nebo vesnice je pro dobrodruhy požehnání. Nabere si tady questy, využijete vendory a waypointy.
- Ve městech také potkáte ostatní hráče a můžete si je tady inspectnout, tradovat s nimi nebo vytvořit skupinu.

Waypointy
Waypointy jsou místa, mezi kterými můžete během zlomku vteřiny cestovat. Navigační systém vám umožní označit si místo na mapě a následně vám ukáže, který waypoint je mu nejblíž. Abyste je mohli využít, musíte si k nim ale nejprve doběhnout po svých a aktivovat je.
Místní události
Oranžovým kruhem jsou na vaší mapě označené místní události. Když splníte menší úkoly, které zde najdete, získáte jako odměnu Murmuring Obols, měnu, kterou využijete při gamblingu. Toto je prozatím jediný způsob ve hře jak je získat!
Každý event má hlavní úkol a pak tzv. mastery bonus. Když dokončíte hlavní úkol získáte goldy, expy a velkou truhlu (Greater Radiant Chest), která vás odmění dalšími crafting materiály a Murmuring Obols. Pokud se vám podaří splnit i Mastery, počet Murmuring Obols se zvýší.

Příklady Místních událostí
Regionální úkoly
Pozor, nepleťte si místní úkoly a regionální úkoly. Regionální úkol je výzva pro všechny hrdiny v celé zóně. Vidíte ji na mapě už z dálky a musíte spolupracovat s ostatními hráči, abyste jej vyřešili. Čeká vás několik úkolů a závěrečný boss. To všechno musíte dokončit v časovém limitu.
Kde jste mé legie... Podíváme se na příklad z Fractured Peaks - na severozápadě v lokaci známé jako Kor Dragan na vás občas bude čekat regionální event. Vrhnou se na vás tři vlny nepřátel a na závěr boss. Každá vlna je silnější než ta předchozí a v poslední vlně se objeví speciální monstra tzv "Poslové", kteří zvěstují příchod bosse - Rytíře-čaroděje vysoké rady. K vyspawnování bose stačí dokončit jen první vlnu, ale pokud chcete mastery bonus, musíte zdolat všechny tři.
Svatyně (Shrines)

Svatyně chamtivosti pro ty, kteří mají rádi zlaťáky
Svatyně známe z předchozích Diablo titulů. Jedná se o malé oltářky, posvátné kameny či místa síly, která vašemu hrdinovi poskytují dočasná posílení zvednutím statů nebo propůjčením unikátních efektů.
- Pokud ve správný moment najedete svatyni, tak máte vyhráno. Každá svatyně vám na 30 vteřin vám propůjčí 35% Rychlosti pohybu a jednu z dalších sedmi různých výhod.
- V otevřeném světe je Svatyní poskromnu, zato v Dungeonech jsou k potkání celkem běžně.
- V grupách se efekty Svatyní počítají individuálně a každý hráč na ně musí kliknout zvlášť.
- Buffy ze Svatyní se nesčítají, ale jejich trvání se dá navýšit až o 10% Affixem na botách.
- Občas můžete najít svatyni, které chybí některá část. Najděte ji, vraťte kam patří a požehnání bude vaše.
- Můžete najít také svatyni která je znečištěná zlem. Ta vám hned nedá svůj buff, ale namísto toho máte 60 vteřin na vybití až tří vln monster. Pokud se vám to podaří, dostanete efekt Svatyně a Radiant Chest (Zářící truhlu). Ta obsahuje předměty, Murmuring Oboly a Gemy.
Příklady svatyní:
Oltáře Lilith
Oltáře Lilith jsou poschovávané po celém Sanctuary. Hledat se ale vyplatí. Každý z nich natrvalo zvyšuje staty všem postavám na celém vašem accountu v dané sezóně. Některé najdete snadno během kampaně nebo vedlejších questů, jiné vám ale dají pořádně zabrat. Pokud hrajete softcore i hardcore, budete je muset oběhat dvakrát, protože pro každou obtížnost jsou bonusy oddělené.
Za každý nalezený oltář získáte expy a 5 renown. Navíc pro vás každý oltář má jeden z následujících bonusů pro všechny vaše postavy

Hledejte dobře, ať vám žádný oltář neunikne.
- +2 Dexterity nebo
- +2 Strength nebo
- +2 Willpower nebo
- +2 Intelligence nebo
- +8 Life
Kolik je ve hře Oltářů?
Každý region to má jinak. Ve Fractured peaks je například 28 oltářů. To znamená, že v celé hře jich nejspíš bude přes stovku! Jakmile Diablo 4 vyjde, najdete tady mapu s jejich umístěním.
Helltide (Pekelný příliv)

I lokace se během Helltide změní k nepoznání
Při putování světem Sanctuary si dávejte dobrý pozor, může vás dohnat pekelná invaze. Tento nový event, který ovlivní celý region, se vám zpřístupní poté, co dosáhnete třetího tieru obtížnosti: Nightmare.
Během invaze jsou všichni služebníci Lilith mnohem mocnější a navíc se objeví nový typ elitních nepřátel - tzv. Harbringers (Zvěstovatelé). Pokud je pokoříte, získáte také mnohem zajímavější odměny.
Nejen že jsou nepřátelé silnější a je jich také výrazně víc, ale i samotná země se chvěje a mění po přílivem démonů. Známá místa budou vypadat jinak a budete se muset vypořádat s enviromentálním nebezpečím - meteority pršícími z nebe nebo lávou vytékající z útrob země.
Jak se budete prosekávat zástupy pekelníků, získáte z jejich ostatků novou měnu – Cinders (Doutnající uhlíky). Díky ní dokážete otevřít pekelné truhlice, které jsou rozesety po celé lokaci ve které Helltide probíhá. Najdete v nich skvělé vybavení, které je vždy určené pro jeden item slot – např. Zbroj, Kalhoty nebo Obouruční zbraň. Ale běda těm, kteří ve své hamižnosti zemřou s velkou zásobou cinders. Uhlíky se při jejich smrti rozsypou na zem a musíte je znovu posbírat.
Helltide může zachvátit jakýkoliv region v Sanctuary s výjimkou měst. Event by měl trvat hodinu a po jeho skončení bude hodinu klid než opět někde udeří další invaze.

Renown (Sláva)
Systém renown je součástí rozvoje vaší postavy. Je to jakýsi ukazatel reputace v jednotlivých lokacích - čím více se v nich pohybujete, tím slavnější zde jste. Každý region má pět úrovní slávy, které vám dávají bonusy nejen pro vaši postavy, ale všem vašim postavám na stejném účtu ve stejné lize. Na začátku máte vždy 0 renown v každé lokaci.
Úrovně a bonusy pro všechny vaše postavy:
2. 100 bodů (180 celkem) +1 zvýšení maximálního množství léčivých lektvarů (Potion charge)
3. 120 bodů (300 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
4. 200 bodů (500 celkem) +1 bod Dovedností (Skill point)
5. 300 bodů (800 celkem) +4 Paragon body
Za co získáte renown?

Dokončení side questů vám dává renown body
Renown body získáte za splněný následujících úkolů:
- Objevte novou oblast: 2 body
- Získejte Waypoint: 10 bodů
- Aktivujte Oltář Lilith: 5 bodů
- Vyčistěte pevnost: 50 bodů
- Dokončete Vedlejší úkol: 15 bodů
- Dokončete Dungeon: 20 bodů
Tree of Whispers // Strom šepotu
Další end-game mechanikou je Strom šepotu a hlasy ze záhrobí, které vám zprostředkovává. Tento systém, je variací na end-game bounty/daily quest systémy ale s několika zásadními vylepšeními
- Po celém světě Sanctuary budete moct najít tzv. zašeptání v podobě úkolů. Splňte je a získáte zkušenosti, zlato i novou měnu Grim Favours (Pochmurnou přízeň).
- Kolik Grim Favour získáte za vyřešená zašeptání se liší, ale jakmile jich nasbíráte deset, můžete je u Šeptajícího stromu vyměnit za odměnu
- Odměny mají podobu truhel, které obsahují náhodný předmět z konkrétního item slotu. Dostanete na výběr vždy ze tří možností - například Cash od Helmets (Truhlu Helem), Cash of Chests (Truhlu Zbrojí) a Cash of Gloves (Truhlu Rukavic).
Zašeptání se v průběhu dne mění. Neustále jsou k dispozici nová a vy se tak můžete rozhodnout, která budete následovat podle toho, jaké odměny vás zajímají.
Obvykle by se šepot mrtvých zpřístupní vaší postavě v daném regionu až po dokončení některé z kapitoval kampaně.

Dungeony
Dungeony – temné kobky plné krvelačných nepřátel, ale také lákavých odměn. V Diablu 4 jich najdete přes stovku. Můžete se těšit na několikapatrové náhodně generované lokace, ve kterých musíte plnit různé úkoly a nakonec obvykle porazit mocné nepřátele. Některé dungeony jsou součástí hlavního příběhu, některé součástí vedlejších questů a některé jsou zcela dobrovolné.

Codex of Power se plní s každým dungeonem
Odměny z dungeonů
Co můžete získat, když se do dungeonů pustíte? Předně se při prvním dokončení většiny z nich odemkne ve vašem Kodexu nová legendární síla. Kromě toho za každé dokončení získáte 20 renownu pro zónu ve které se nachází. Najdete tu také elitní příšery, což znamená spoustu zaručených dropů a vylepšení vašeho výbavení!
Pojďme se podívat, co o dungeonech zatím víme.
Kde dungeony najdete?
Jsou tři základní možností, jak se dostat do dungeonu:
- Při prozkoumávání Sanctuary. Některé jsou snadno dostupné, ale některé jsou dobře ukryté.
- Po osvobození Strongholdů. Některé dungeony nejsou zpočátku na mapě světa dostupné. Nejprve je potřeba dobýt či osvobodit některou Pevnost a až pak k nim získáte přístup.
- Jiné dungeony se zase otevřou až poté, co postoupíte dostatečně daleko v hlavním příběhu.
Kromě klasických dungeonů najdete v Diablu 4 ještě takzvané cellars (sklepy). Podobná místa si možná pamatujete z Diabla 3. Jsou to jednopokojové instance ve kterých je jen pár monster nebo jednoduchý úkol.
Úkoly v dungeonech
Dungeony nejsou rifty z Diabla 3. Většina má 2-3 úkoly, které musíte splnit, abyste postoupili dál. Někdy je to docela komplikovaná sekvence, níže najdete preview pro jeden z dungeonů.

Důležité informace
- Dungeony mají fixní typ monster, která se v nich spawnují. Obvykle se jedná o 1-2 rodiny monster. Pokud jste narazili na dungeon ve kterém se objevují upíři a falleni, tak si můžete být jistí, že příště je tady zase potkáte.
- Čím více hráčů v partě, tím silnější monstra - to platí pro celou hru, nejen pro dungeony. Důležitým rozdílem ale je, že zatímco se ve vnějším světě s větší partou zvyšuje pouze počet životů nepřátel, tak v dungeonech roste i jejich poškození! Tato informace je extrémně důležitá pro HC hráče, neboť je může snadno a rychle zabít.
Pozor na Hardcoru, v partě v dungeonu se scaluje poškození monster!
Nigthmare dungeony
Jednou z end-game aktivit v Diablu 4 jsou tzv. Nightmare dungeony. Tyto dungeony se vám otevřou až na III. úrovni světa – Nightmare. Podíváte se tak do dungeonů, které jste si vyzkoušeli během levelování ale jejich obtížnost i vaše odměna se nyní bude výrazně zvyšovat.
"Tyto informace vycházejí ze zdrojů dostupných pod end-game NDA"
Nejprve musíte najít nebo u Okultisty vytvořit tzv. Nightmare sigils (úlomky). Ty vám odemknou vstup do konkrétního Nightmare dungeonu. Podle typu Sigilu uvidíte tier dungeonu – tedy o kolik je obecně těžší a také affliction (utrpení), tedy jaké další modifikátory vás v dungeonu čekají. Lze očekávat, že tyto modifikátory budou posilovat nepřátele nebo oslabovat vaši postavu.
Dungeony jsou rozřazené do tierů (stupňů) od 1-100. Tier 1-10 je přístupný na úrovni světa 3, 10-20 na úrovni 4 a zbytek na úrovni 5. Čím vyšší tier tím nákladnější bude příslušný sigil u Okultisty vytvořit.
