Úvodem

Žoldáci (ang. Mercenary, zkr. mercové) jsou vlastně pomocníci, které si můžete najmout, aby bojovali na vaší straně. Budou vám přidávat zkušenosti (experience) nejen vám, ale i sobě. Mají totiž svůj level, svoje atributy, věci a schopnosti. Můžete jim dát dokonce i helmu, štít, brnění nebo zbraň (viz vybavení žoldáků – níže).

Smrt a vzkříšení

Samozřejmostí je, že žoldák vás následuje tak dlouho, dokud nezemře. Doprovází vás tedy jak v jednotlivých aktech, tak dokonce i obtížnostech.

Pokud žoldák zemře, lze ho za peníze (na vyšších obtížnostech až za 50 000) vzkřísit. To umožňují NPC postavy, u kterých lze NPC postavy najímat. Pro 1. akt je to například Kashya, pro druhý Greiz, atd. (viz. níže). Nedaří-li se vám oživit žoldáka, je to pravděpodobně tím, že zemřel nedaleko příšer Regurgitator. Tato monstra totiž zkonzumují těla mrtvých. Pomůžete si jedině tím, že vypnete a zapnete hru.

Levely a zkušenosti

Čím vyšší je level žoldáka, tím silnější sám o sobě bude (vyšší životy atd.). Žoldáci získávají zkušenosti sami a částečně jim k tomu pomáhá hráč, případně pak vyvolaní pomocníci. Nezískávají je však od členů družiny (v případě Multiplayeru).

Nyní už ale k jednotlivým žoldákům ve hře…

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Rogue Scout

  • Kde: 1. akt
  • Najímá: Kashya
  • Možnost najímání: po splnění 2. questu v 1. aktu
rogue

Vybavovat je můžete brněním, helmami a luky (Bows), ale ne kušemi (Crossbows). Jsou to jakési Amazonky (ale nemohou užívat Amazon-only věci). Můžete si vybrat mezi dvěma verzemi: Fire a Cold. Obě verze užívají Inner Sight (skill Amazonky, který ozáří nepřátele a sníží jim obranu). Druhý skill je už podle toho, jakou máte verzi: Cold Rogue používá Ice Arrow, Fire Rogue zase Fire Arrow. Možnost najímání se vám zpřístupní až poté, co splníte 2. quest v 1. aktu (Sister’s Burial Grounds).

Rogue jsou skvělé pro kontaktní bojovníky (Barbar, Paladin). Jejich výhodou je, že se snaží chránit tím, že ustupují mimo boj. Pokud chcete mít lučištnici, volte podle toho, co potřebujete – Fire způsobuje větší poškození, ale Cold zase pomůže s kontrolou davu tím, že bude nepřátele mrazit. Pro Rogue platí věci s vlastností +x to Amazon Skills (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Desert Mercenary (Lancer)

  • Kde: 2. akt
  • Najímá: Greiz
  • Možnost najímání: kdykoliv
guard

Vybavovat je můžete brněním, helmou, kopím (Spears), oštěpem (Javelins) nebo dlouhou dřevcovou zbraní (Polearms).

Podle toho jakého žoldáka si najímáte a podle obtížnosti, ve které ho najímáte, má žoldák auru. Pro lepší přehlednost jsou tu následující seznamy. První je pro Normal a Hell obtížnost, druhý pro Nightmare.

Normal/Hell:

  • Combat – Prayer (regeneruje životy)
  • Defensive – Defiance (zvyšuje obranu)
  • Offensive – Blessed aim (zvyšuje šanci na zásah)

Nightmare:

  • Combat – Thorns (vrací utržené fyzické zranění)
  • Defensive – Holy Freeze (mrazí nepřátele)
  • Offensive – Might (zvyšuje poškození)

Všichni žoldáci používají k útoku dovednost Jab. Pro pouštní žoldáky platí věci s vlastností +x to Paladin Skills (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).

Aury dělají z pouštních žoldáků jedny z nejoblíbenějších a nejužívanějších Mercenaries. Hodí se zejména Summoning Druidům a Necromancerům, kteří si tak své miniony ještě víc posílí. Vzhledem k tomu, že pouštní žoldák je slušným bojovníkem, tak jím většinou nepohrdne ani kouzlící charakter. Oproti Barbarovi z 5. aktu se totiž tolik nevrhá do bojů.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Ironwolf (Spellcaster)

  • Kde: 3. akt
  • Najímá: Asheara
  • Možnost najímání: kdykoliv
mage

Vybavovat je můžete brněním, helmami, štítem (Shield) a mečem (Sword). Tito žoldáci však mečem nebojují, protože jsou kouzelníci. Podle toho, jaký element si zvolíte, taková kouzla bude žoldák užívat. Viz následující seznam:

  • Lightning – Charged Bolt, Lightning
  • Fire – Inferno, Fireball
  • Cold – Ice Blast (často) nebo Glacial Spike (zřídka) + Frozen Armor

Kouzelníci se hodí k bojově založeným postavám, které nedávají vlastní magické poškození (např. Paladin nebo Barbar). Cold Mercenary je vynikající pro kontrolu davu. Bleskový Merc je asi nejhorší volba. Charged Bolty sice pálí s ohromnou kadencí, ale až moc z dálky, takže jejich účinek na jednom nepříteli je nižší. Kromě toho má blesk velký rozptyl v poškození (obvykle 1-x). Pro žoldáky z 3. aktu platí věci s vlastností +x to Sorceress Skills (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Poznámka: Ve 4. aktu se nový typ žoldáka nenachází. Ale pokud váš žoldák z předešlých aktů zemře, Tyrael je schopen ho vzkřísit. Za poplatek, samozřejmě.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Barbarian

barbarian

Vybavovat je můžete brněním, helmami a mečem (Sword). Jsou to barbaři, takže jim můžete dávat i barbarské (Barbarian only) helmy. Bohužel meč však mohou mít jen jeden, nejlépe obouruční (barbarský dual wield se nekoná). Barbaři jsou zběsilé tanky, které se vrhnou do každé bitky. K útoku používají dovednosti Bash (s Knockback efektem) a Stun (způsobuje omráčení). Oproti jiným žoldákům mají barbaři větší rychlost uzdravování a jsou odolnější (vyšší obrana a odolnosti). Samozřejmě pro ně platí věci s vlastností +x to Barbarian Skills (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Vybavení žoldáků

Pokud žoldáka pořádně nevybavíte, bude vám umírat při jakékoliv větší mele. A protože oživení zemřelého pomocníka stojí peníze (až 50 000!), připravte se, že budete potřebovat hodně dobré vybavení (nebo hodně peněz na neustálé oživování).

Žoldákův inventář otevřete buď kliknutím na jeho ikonku (obrázek) v levém horním rohu, nebo klávesovou zkratkou „O“.

vybaveni-merce

Žoldákův inventář.

Vybavení a jeho vlastnosti

Začněme nejprve výběrem vlastností předmětů, které se pro vaše žoldáky hodí:

  • Etheral – Tohle hledejte – éterické věci, které se na žoldákovi nerozbíjí. Navíc Etheral věci jsou mnohem lepší než normální věci.
  • Skills – Nejlépe All, ale mohou být i Amazon, Paladin, Sorceress nebo Barbarian (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).
  • Enhanced Defense – Dobrá zbroj je základ toho, aby vám žoldák nezemřel a vy zbytečně nemrhali zlatem na jeho oživení.
  • Resistence – Žoldáci mají slušné odolnosti (automaticky se zvyšují každou úroveň), ale na vyšší obtížnosti by to nemuselo stačit, protože o ně, obdobně jako vy, přijde.
  • Life Stealing / Replenish Life – Stealing je pro boj na blízko lepší, Replenish Life je spíše pro kouzelníka nebo lučištnici.
  • Attributes a Life – Z atributů vás zajímají pouze Strength, Vitality a Dexterity (vysvětlení níže).
  • Energy, Mana, Mana Stealing – Každý žoldák má nekonečno Many, takže zbytečnost tyto vlastnosti hledat.
  • Cannot Be Frozen – U žoldáků bojujících na blízko je to nutnost (obzvláště na vyšších obtížnostech).
  • Crushing Blow/Deadly Strike
  • Knockback a Hit Causes Monster To Flee – Silně nevýhodné vlastnosti u žoldáků bojujících na blízko (pouštní Merc a Barbar), protože potřebujete, aby vám tito bojovníci tankovali (lákali monstra na sebe, ne od sebe). Na druhou stranu u lučištnice a kouzelníka to tolik nevadí, pořád vám ale budou odhánět monstra
  • Faster Cast Rate – Jedině pro kouzelníky.

Vybavení pro začátek

Berte cokoliv, co má velkou obranu/poškození (Defense/Damage) a dobré bonusy. Unikáty mají na začátku většinou vyšší požadavky na level a nižší obranu/poškození, takže je lepší zvolit spíše nějakou magickou, rare nebo setovou věc. Výběr je na vás.

Pokročilé vybavení

Zbroj – Ze zbrojí je kvalitní runové slovo Duress (Shael+Um+Thul) a unikát Guardian Angel. Duress je nádherné brnění, zvláště pokud jde o odolnosti a led na kontrolu davu. Guardian Angel vyniká maximálními odolnostmi, což mohou využít nejen Lanceři). Pro kouzelníka možná ještě využijete runové slovo Stealth (Tal+Eth) s vlastností Faster Cast Rate.

Helma – Peasant Crown (vlastnost +x to All Skills), Crown of Thieves (vlastnost +25 to Dexterity dobrá pro Rogue a Lancera kvůli požadavkům na zbraně), Rockstopper (odolnosti + redukce obdrženého poškození), z runových slov se může hodit Lore (Ort+Sol) s vlastností +1 to All Skills.

Zbraně – Crescent Moon (Shael+Um+Tir) má slušné bleskové zranění a ignore target’s defense s open wounds; Oath (Shael+Pul+Mal+Lum) je pouze na zabíjení pomocí merce (vám to nijak nepomůže). Ironwolf může využít +2 fire skills z unikátního meče

Finální vybavení

Nyní půjdeme pomaleji. U všech věcí jsou obvykle uvedeny důvody, proč je žoldákovi dát…

Brnění

  • Zbroj – Runová slova: Chains of Honor (Dol+Um+Ber+Ist) s vlastností +2 to All Skills a odolnosti, Stone (Shael+Um+Pul+Lum) s vysokou obranou a odolnostmi, Fortitude (El+Sol+Dol+Lo) s ještě vyšší obranou díky ledové zbroji.
  • Helma – runové slovo Delirium (Lem+Ist+Io) je sporné; někomu mohou vadit některé kletby, někomu ta přeměna v Bone Fetishe, protože se tak může stát v tu nejnevhodnější chvíli. Pokud se rozhodnete, že Delirium nechcete, volte run. slovo Dream (Io+Jah+Pul). Z unikátů tu je Harlequin Crest (slabší obrana, skilly, Life) a Andariel’s Visage (skilly, lepší obrana, Life Stealing – pro bojového žoldáka asi nejlepší).

Zbraně

  • Rogue – Runové slovo Faith (Ohm+Jah+Lem+Eld) do luku je s aurou Fanaticism nejlepší volbou, pokud jste kontaktní bojovník. Díky tomuto slovu nemusíte nosit zbraň s run. slovem Beast. Pokud jde o unikáty, jde u nich spíše o poškození a vlastnost +x to Amazon Skills (pozn. – pouze v patchi 1.09 nebo nižším).
  • Desert Mercenary – Run. slovo Pride (Cham+Sur+Io+Lo) je asi nejlepší volbou pro jakéhokoliv Summonera (ať už Druid, nebo Necromancer) – mrazí, oslepuje a k tomu všemu má auru Concentration, která velmi prospěje vašim minionům. Pro ostatní kouzelníky tu máme run. slovo Doom (Hel+Ohm+Um+Lo+Cham), které se hodí v případě, kdy zvolíte jiného žoldáka, než Defensive Lancera z obtížnosti Nightmare (což se často stává, poněvadž chcete, aby žoldák také zabíjel). Doom vám také přidá auru Holy Freeze pro lepší kontrolu davu. Pokud je váš kouzelný charakter věčně bez Many, je runové slovo Insight (Ral+Tir+Tal+Sol) nejlepší volbou. Sežeňte si lepší věci s regenerací Many a dejte žoldákovi něco jiného – např. run. slovo Infinity (Ber+Mal+Ber+Ist), které poskytuje vysoké poškození a snižuje nepřátelům odolnosti a obranu. Pro ohnivé Sorceress je tu run. slovo Phoenix (Vex+Vex+Lo+Jah), které nepřátelům snižuje odolnost vůči ohni, má vysoké poškození, vlastnost Ignore Target’s Defense a Redemption auru.
  • Ironwolf – Zvolte run. slovo Spirit (Tal+Thul+Ort+Amn) jak do meče, tak i do štítu žoldáka a bude kouzlit obrovskou kadencí.
  • Barbarian – Pro maximální poškození zvolte run. slovo Breath of the Dying (Vex+Hel+El+Eld+Zod+Eth), pro vlastnost Crushing Blow zvolte run. slovo Death (Hel+El+Vex+Ort+Gul) nebo Grief (Eth+Tir+Lo+Mal+Ral), a pro Might auru zvolte run. slovo Last Wish (Jah+Mal+Jah+Sur+Jah+Ber), které se hodí bojovníkům útočícím na blízko.

Strategie (doporučení)

Poté, co jste si přečetli výše uvedený seznam zbraní a doporučení pro vašeho žoldáka, určitě se musíte sami sebe ptát:

„A kterého žoldáka potřebuji zrovna já?“

Odpověď není vždy jednoduchá. Máte celou první obtížnost (Normal) na to, abyste zjistili, který žoldák k vaší herní postavě nejvíce sedí. Najměte žoldáka z každého aktu a zjistěte, jak je vám v boji potřebný. Zpočátku najímání ani oživení žoldáků mnoho zlata nestojí, takže si každého žoldáka můžete volně otestovat. Platí ale všeobecné pravidlo, že nejvšestranější jsou pouštní kopiníci, tedy Lanceři. Díky variabilitě jejich aur si tu vybere asi každý. Bojovníkům na blízko se mohou líbit aury Holy Freeze nebo Might, kouzelníci zase spíše ocení defenzivní aury. Někdy však i ti sahají po ofenzivních verzích (pokud nechtějí, aby jim pouze tankoval potvory). Navíc pomocí runových slov můžete kopiníkovi přidat i druhou auru, která dělá z pouštních žoldáků všeobecně nejužívanější pomocníky.

Pro kontaktní bojovníky se může hodit i Rogue s lukem, který přidává auru Fanaticism. Kromě toho jim, protože tankují sami, prakticky vůbec neumírá. Kouzelným herním postavám není Rogue doporučována, poněvadž potřebují někoho, kdo jim natankuje (čili naláká na sebe) nepřátele, aby mohly v klidu nerušeně na ně mezitím metat jedno kouzlo za druhým.

Barbar je velmi odolný tank. Co vám na něm ale může vadit je jeho velká chuť do boje. Neustále se žene kupředu, a to i přes to, že má už jen málo životů. Takže pokud se o svého Barbara nepostaráte (lečte ho elixíry a vybavte ho nejsilnějším brněním, které najdete), tak vám bude velmi často umírat. Výhodou ale je, že si (přesně jak to dělá hodně lidí) můžete vzít místo Barbara o něco pomalejšího a ne tak akčního kopiníka.

Nejhorší volbou jsou asi Ironwolves – nic nevydrží a i to jejich kouzlení nestojí za nic. Kromě toho je na obtížnosti Hell každý nepřítel na něco imunní (o odolnostech ani nemluvě), takže už vám tento typ pomocníka ani tolik nepomůže. „Umělá hloupost“ těchto kouzelníků nezná mezí: pokud je ve skupině monster jediná nestvůra imunní na jejich element, tak si pište, že to bude zrovna ona, na kterou se kouzelník zaměří a začne na ni metat vše, co umí. Pokud chcete někoho, kdo vám bude krýt záda, berte raději Rogue.

Tabulky žoldáků

Podrobnější informace o žoldácích jsou sepsány v tabulkách od Fraxinuse, které jsou ke stažení v sekci Download – Ostatní, konkrétně tedy na této adrese:
http://diablo2lod.diablo3.cz/index.php?…