Diablo 3 hands-on aneb jaké jsou naše dojmy z dema

aaa-diablo3-logo Náš čas konečně nadešel. Na
Gamescomu 2010, který skončil 22. srpna 2010, jsme měli možnost si poprvé
vyzkoušet Diablo 3 také my. Vzhledem k většímu množství novinek
zveřejněných během akce je tento článek nyní definitivní tečkou za
touto herní událostí roku.

Nejdřív bych rád uvedl nějaké základní informace o prezentaci Diabla
III na gamescomu. K dispozici jsme měli ukázku ze hry z loňského roku, to
znamená všechny 4 postavy bez female verze monka a ukázku 2. aktu – poušť. Hra se
skládala ze tří side questů a v hlavní linii jsme se posunuli asi o 2–3
questy, podle zdatnosti hráče. Diablo III bylo přístupné na 50-ti
počítačích, kde každý hráč strávil 20 minut, po kterých se vám na
obrazovce objevilo nepříjemné „Thanks for playing“. Frontu jsem si
vystál třikrát, takže jsem si hru vyzkoušel za všechny postavy až na
monka a z toho za Witch doca jsem si
zahrál multiplayer. V první novinářský den byly čekací doby 25–45
minut, v další den se na konci fronty objevila cedulka „od tohoto místa se
čeká déle než 4 hodiny, prosím netvořte dále frontu“.

garn-wilson-nahled

Jay Wilson.

Tak teď už ke hře samotné. Z příběhu nám hra moc neodhalila, šlo
vlastně o děj traileru na Monka, přesto pokud se chcete vyhnout spoilerům,
přeskočte tento odstavec. Objevil jsem se v takové soutěsce někde na
poušti, kolem mě stálo pár vojáků a quest giver, který mi zadal quest do
hlavní dějové linie – najít velitele sil, které se snaží dostat do
toho města z traileru. Tu soutěsku mi trvalo projít asi 15 sekund, ale byl
to jakýsi „tutorial“. Nejdřív na mě vyskočilo jedno monstrum, potom
truhla, ze které vypadlo další a pak vyběhla tři monstra. Po tomto
krátkém úvodu jsme už byli vypuštěni do světa a monstra už nabíhala ve
skupinách s více než dvaceti členy. První side quest, který jsem našel
bylo vysvobodit nejdříve quest givera ze spárů Dark cultistů. Ten vám potom řekl, že
ve městě je někdo další, koho chtějí obětovat. Toho nebyl problém
najít, byl hned na začátku a stačilo jen si vychutnat skupinky okolo a side
quest byl complete. Druhý quest jsem nedodělal. Našel jsem v pustině
nějakého člověka, který po pokecání si začal řvát něco jako „jestli
mě chcete mrtvého, tak si pro mě pojďte“, načež na mě zaútočil. Padl
na 2 rány a vypadl z něj quest item v podobě jeho hlavy, se kterým jsem
už ale nevěděl, co dělat a radši jsem se věnoval probíjení se
městem.

Hratelnost

garn-blizz02-nahled Co se
monster týká, tak smekám. Každé monstrum má nějakou „speciální
abilitu“, kterou se odlišuje od ostatních. Dune tresher se například jen co vás
uvidí zahrabe do písku a vidíte jen jeho hřbet, jak se k vám blíží. Ty
pouštní kočky se leapujou k vám, jakmile odběhnete. Potom tam byly
nějaké pouštní vosy, které vypouštěly hodně pomalé projektily a při
kontaktu jste dostali jed. Toto se zdálo být směšně, ale když byly na
obrazovce 4, tak vám to dost znemožnilo pohyb a hodně to omezovalo. Fallen overseer tradičně buffoval, potkal jsem
i Fallen shamany, kteří tradičně ressovali a stříleli firebally. Monster
bylo v demu asi 10 druhů a povětšinou jsme se setkali s těmi, která jsou
v naší sekci monstra.

Na hře bylo příjemné ovládání. Jediné, co mi vadilo bylo to, že
tabulátorem se přepínaly skilly na
pravém tlačítku myši a já pod tabem pořád hledal mapu, která byla hodně
špatně umístěná na Mku. Jinak jsme mohli používat klávesy 4 skilly na
klávesnici a 3 na myši, ale zdaleka všechny sloty nebyly obsazené, každá
postava měla jen kolem 4–5 abilit. Začínali jsme na 14. levelu s dost
dobrým gearem (beru to oproti tomu, co padalo) a skill pointy rozdělenými
půl na půl do dvou větví podle starého systému. Resource systém byl také
starý, takže u toho bych se moc nepozastavoval. Ještě snad dodám, že
inventář byl opravdu velmi nechutně malý, ale to už se také změnilo,
takže to jen pro zajímavost.

garn-blizz01-nahled Jak
už jsem rozebíral v commentech, tak Witch doc byl opravdu velmi silný. Podle
mého názoru to bylo kvůli absenci recharge/cooldownu na skillu Horiffy,
který vám zajišťoval permanentní odstup nepřátel, z nichž většina
útočila zblízka. Celá hra se tradičně nesla v duchu „co je plošné, to
se počítá“ aneb jakýkoli skill proti jednomu targetu byl téměř
nepoužitelný – tedy mimo elitních monster. Barbar jako hlavní útočnou
abilitu používal Cleave, který je perfektní proti davům Fallenů. K tomu
měl plošný stun jako „survival abilitu“ a shout na armor. Wizard měl na přežití Ice novu, která
zmrazovala/zpomalovala všechny okolo podle klíče, který jsem nepochopil, asi
je tam jen šance na freeze. Hlavní útočný skill byl Arcane orb, což byla
velká koule, která při kontaktu explodovala. Jako obraný skill měl
kouzelné brnění, které zvyšovalo armor a zpomalovalo nepřátele. Witch doc
používal především svůj „granát“, který byl opravdu velmi silný.
Survival abilitu jsem už popsal a všichni jsme ji viděli v demu, jde
o takového ducha, který se vám objeví nad hlavou a všem kdo se
přiblíží to dává fear effect asi na 3–4 sekundy. Jako obrannou abilitu
můžeme považovat jeho zombie pejsky, kteří vydrželi opravdu
nechutně mnoho.

K dispozici má hráč minimapu v pravém horním rohu a může si přes M
vyvolat fullscreen poloprůhlednou mapu, kde je i seznam důležitých míst,
na která se vám po kliknutí mapa vycentruje. Vyvolávání statů postavy,
inventáře, quest logu a dalších věcí zůstává z předešlého dílu.
Tady jde spíš už jen o drobnosti v UI (user interface). Další maličkost
je třeba to přiblížení při dialogu s NPC. Obecně je ta hra dost přehledná,
snadno se ovládá, vše co potřebujete je tam, kde k tomu máte
nejrychlejší přístup. Ve hře se objevily checkpointy. Jsou to místa, kde
vás hra upozorní, že jste proběhli checkpointem a při případné smrti se
na tomto místě objevíte. S tímto je ale spojen jistý exploit, kterého
jsem se nechtě dopustil. Proběhl jsem checkpointem a hned za ním byla velká
skupina nepřátel. Docela neuvážlivě jsem do nich naběhl, takže jsem za
pár sekund utíkal před davem polomrtvý. Utíkal jsem po cestě zpátky a
proběhl jsem tím checkpointem na druhou stranu. Potom jsem běžel ještě
kousek a umřel. Hra mě ale vrátila na ten checkpoint, který byl vepředu,
takže já jsem mohl pokračovat dál a té skupince, která mě sundala, se
vyhnout. Stejně jsem se potom vrátil a dorazil je, takže to nemělo moc vliv
na nic, ale dalo by se toho určitě zneužít.

Grafika

Všichni tu pořád řeší podobnost s WoW, tak bych sem rád napsal svůj
názor. Hra se hrála na 22‘‘ monitorech, všude kolem byla tma a přišlo
mi, že snížili světlost monitorů, protože to bylo opravdu dost tmavé.
Grafika se opravdu podobá něčemu jako olejomalbě. Je to docela hezky
plastické a vypadalo to fakt dobře. Pointa je v tom, že na screenu se
díváte na každý detail a hra je pauznutá. Když hru hrajete, tak nemáte
čas se dívat, jestli ten Fallen je moc jako imp z WoWka, protože jen vidíte
červenou šmouhu a sekundu na to je ta šmouha přes půl obrazovky, protože
se vám povede critical strike.

Hudba

garn-tyrael-nahled Tady
toho moc napsat nemůžu, jelikož nad námi bylo promítací plátno, kde se
pouštěly trailery všech her od Blizzardu a reproduktory byly opravdu nahlas.
Občas jsem ve sluchátkách něco slyšel, ale většinou to přehlušili
L70ETC se svým „I’m murloc“ a nebo úvodní trailer k Wrath of the Lich
king. Hudba co jsem v pauzách zaslechl byla taková symfonická, podobná té
z minulého dílu. Doufám, že jsem se přeslechl, ale přišlo mi, že Barbarka má hlas jako chlap, tak nevím co
to bylo, víc jsem moc neslyšel. Jinak si musíme počkat na plnou verzi,
protože tady opravdu není moc o čem mluvit. Snad jen to, že jsem na cestě
narazil na něco jako byla kniha s questem na
Countess
v minulém díle. Tato kniha mi přidala novou položku do
takového deníku, kde jsem si spustil přehrávání nějakého příběhu
z Lore. Tato feature se mi hodně líbí a vypadalo to slušně. No
uvidíme.

No, zahrál jsem si Diablo III 60 minut čistého času,
nebylo to moc, ale hru jsem si trochu osahal. Můj názor je takový, že kdyby
toto vydali, tak je fanoušci umlátí a já bych byl mezi nimi. Jde vidět, že
hra je ve vývoji a má hodně nedostatků. Na druhou stranu se mi ta hra
líbí, bavila mě a bylo to „opravdu cool“, jak s oblibou Jay Wilson
říká. Pokud budou hru vyvíjet tímto směrem, tak to bude opravdu dobrá
hra. Ve zkratce – je to zábavné, je tam silná atmosféra, hra má spád a
je to dobře graficky zpracované. Věci jako vyváženost, znovuhratelnost a
další zatím hodnotit nemůžeme, ale to co jsem viděl, se mi líbí.

komentářích tohoto článku se případně
ptejte na další podrobnosti.

94 komentářů u „Diablo 3 hands-on aneb jaké jsou naše dojmy z dema

  1. Ruku nas srdce Saeso, ty procenta někdy neodpovídají, ale není to samozřejmě tím, že by Blizzard neuměl počítat procenta (myslím, že zaměstnávají dost veliká zvířata co se týče matematiky), ale tím, že se do procent v sheetu nezapočítává individuelní block jak píšeš (a mám pocit, že i ignore target defense).

  2. Ale odpovídají. Většina monster má block. Převážná většina útoku je interuptible, atp.

    Jediná chyba při tom zobrazování chance to hit se vyskytuje u skeletonů.. (u bossů, minionů ignoruje bonusový monster level). Při chance to hit you je to lehce bugnuté u ranged příšer, ale nijak drasticky.

  3. I kdyby na Diablo 3 dali shift+delete, začali znovu a udělali remake jedničky ve stejné grafice, tak to pro některé bude pořád stejné jako WoW, takže tuto diskuzi už prosím uzavřete. Toto je věčné téma, které se uzavře až vydáním. Pak už se lidi rozdělí na dva tábory, jedni to hrát budou a druzí ne a na webu snad nezbyde nikdo, kdo bude mít zapotřebí řešit chlochotiny.

  4. stan:no zamer podobnosti je uspech diabla vse co sem kolem nej toci cilem nebylo prekonat nebo napodobit diablo aby se rikalo co je lepsi ale aby vznikla dalsi supr hra na styl diabla a povedlo se wow mne moc bavi a rad ho hraju:)

    tlumio:je videt ze is wow ani nehral protoze ta hra je sand jeste promyslnejsi nez diablo a jako kousek co vysel nekomu s ponozky kuli prachum bych wow urco nenazval :) ale o penize tady urco slo ale tet si ho muzet stahnout uz zadarmo plnou diky cataclysm:)

    samo ze svet warcraftu je sam o sobe jedinecny:)a diablo znej neni citit ani trochu

  5. diky supr popis:) naky lidi by si meli uvedomit ze wow je wow a diablo je diablo a aby to melo podobnej styl je schvalne to bylo zamerem ale jinak ty hry sou uplne odlisne akorat maji stejnou cepici ps nekdo je tak blbej ze to nepochopi 😀 nemyslim lidi odsud ale ty co stim otravujou blizzardy

  6. @delo: Ano, byl loni na diii.net. Chodí vás sem bohužel moc málo na to, abychom si mohli dovolit letět na BlizzCon, takže se musíte spokojit s ročním zpožděním. ;-) A jinak bych řekl, že Diablo feel tam byl, ale spíš možná tím způsobem ovládání. I když to prostředí pouště je jen HODNĚ dobře předělaný druhý akt.

  7. Garn: Nebyl report z tohodle dema už před rokem na diii.net? 😀 Btw, když už si to hrál, tak mě zajímá jestli to má klasický Diablo feel a jestli se jim v té stylizované grafice podařilo docílit temné atmosféry (i když ta je hodně i o hudbě, kterou si údajně moc neslyšel).

  8. cld: co na tom ma byt finaknyho? teda pokud se tam nesmelo natacet, tak je to jasny :)

    PT@CZA: minimalne to pujde stahnout tak, aby to nebylo skoro videt

    BTW me prijde, ze ten monk daval critical co chvila, alespon me to tak prijde, protoze spousta tech mobu explodovala do sracek, coz podle toho jak jsem to pochopil se stane, kdyz ma malo zdravi a dostane critical ne?

  9. jenže v d2 šlo hlavně o předměty, jasně že runy se taky hledaly, ale když si chtěl nějaký set tak ti o runy ani tolik nešlo, a pokud si neskládal runové slova tak to byla jen třešnička na dortu… ale v d3 ti runy kompletně změní skilly, to znamená že když budeš mít jiné skilly tak to je zase pokrok oproti jiným předmětům… je to něco navíc, než když běhý sorca a jedna vedle druhé má stejný frozen orb…

  10. Saesa: samozrejme itemy jsou pilirem celyho D2 (jednim z piliru), ale to, ze na HELL obtiznost padaji elite a exceptional itemy s preffixem „crude“, „low quality“ a „cracked“, je k nicemu. Takovej item nikdy nijak nepozijes.

    Nemyslim, ze by nejak utnuly ty tuny padajicich itemu, jen si myslim ze se omezi dropovani prave o tyhle, ktery clovek opravdu na nic nevyuzije.

  11. vesměs souhlasím až na jednu věc, pokud člověk omylem přehodí třeba jeden skill point ok zaplatí si třeba 20 000 a pojede další skilly ne aby se na ten 35level dostával znovu ale pokud zjistí že 5 bodů dal do špatného skillu a každý další odebraný bod bude stát dvojnásobek toho předchozího což by ho vyšlo na 620 000 které nasbírat bude trvat projít celou hru na všechny obtížnosti tedy déle nežli se dostat na 50 level asi si to každý rozmyslí. Pokdu to bude nastavené nějakým podobným způsobem či to rozumě ošetří určitě to nebude věc k zahození, nechme se překvapit.

  12. mato z HA: Ale asi jako každý argument je možné jej převrátit, a mrknout se na taky na druhou stranu mince. Nebyly to právě předměty, které – jakkoliv jich mnoho bylo zbytečných – tvořily nezastupitelnou část zábavy strávených u d2? Jejich zlepšování, craftování, prohrabávání se miliardou dropu k něčemu, co na postavě můžeš využít? Nehledě k tomu, že když už byly k ničemu, tak většinu z těch zbytečných předmětů jsi mohl použít po 10 letech hraní k vytvoření nějaké dalšího, neobvyklého buildu, který se zakládal na použití těch právě nedoceněných, jinak zbytečných předmětů. Což je samozřejmě nošení dříví do lesa, ale je to lepší než nic. D2 určitě nemá nejlepší systém postupu ve hře na světě, ale i tak to blbé „mfování“ vydrželo v podstatě až do dneška. Vážně nevím, čím chtějí klíčové pilíře v d2 nahradit. Myslím, že respec je každopádně velký krok zpět, pokud jde o replayability. I když je omezený, a navíc ho nemusíš použít… Nejde o to, že ho použiješ – ale že ho jistě bude používat 5 miliónů jiných lidí. Těch 5 miliónů, se kterými bys mohl hrát char od začátku třeba i posté, jako u d2. Mám vážně obavy o hráče na nízkých levelech…

    Já jen doufám, že všichni nebudou běhat se stejnýma věcma. Protože i když to možná vypadá, že v d2 mají všichni stejné věci – ty opravdu nejlepší věci, které můžou padnout, nemá prostě nikdo. A i to je jeden z důvodů, proč se to hraje i dnes. Že tam na základě předmětů žádný char není navlas stejný – dokonce ani podobný. Takřka nekonečná variabilita ve statistice.

    Jestli přinese něco podstatného Talisman, to se asi teprve ukáže.

  13. Docela zajimava zprava od Bashioka

    „its important to note that fewer items drop in Diablo III as compared to Diablo II, and the chances for rarer items to drop is less extreme. So you will be picking up fewer items, and they will generally be of higher quality as compared to the previous game“

  14. Hannibale, ten to ale doufám nebude!:o) Myslím, že by to mohl být takový trošku podšitý, mrštný zlodějíček. Taková kombinace assassinky a amazonky. Luk, dýka, pasti …

    Ale kdo ví, třeba nás překvapí úplně jiným konceptem. Ale opravdu pochybuji, že by v D3 hrály luky roli „secondary“ zbraní pro všechny chary, protože tím pádem by je nikdo nikdy nepoužil. Každý z charakterů by musel s lukem „něco umět“, jinak by to k ničemu ho mít, že …

    Takže pátá postava buď bude nějaký typ lukaře, nebo tam luky, kuše a další vrhací zbraně nebudou, což snad Blizzard nechce …

  15. Kundihrabka:Tak zase nenarazal som na vsetky rare predmety co by ti padli len obcas.Skor som myslel nech okrem tych beznych rare Itemov tam daju nieco ako rare z rare,unikat medzi unikatmi s malou sancou na drop,nech nam nejak okorenia hru.Kazdy potom bude po tom pachtit a udrzi ho to dlho pri hre.Myslel som ,ze skompletizovanie ,nalez nejakych takychto predmetov by bol pre hraca nieco ako zadostucinenie za tu drinu a aktivitu vyvijanu v hre.Nieco ako nejaky Achievement,podobne ako ma wowko alebo SC 2.Mna osobne nejaky ten rok drzalo pri hrani D2 LoD farmenie a a snaha skompletizovat Equip na taky build co skoro nikto nema,uvediem priklad co som mal na mysli: napr 2× dream ,enigma a merc s infinity.Toto da ,aspon podla mna dost casu a namahy dosiahnut takuto vec kym to vsetko zozenies,a ten pocit ked to dosiahnes stoji zato a zaroven sa odlisujes od vacsiny hracov.Napr v takom wowku polovica hracov beha v tom istom equipe,navlas rovnakymi talent buildmi co podla mna neni vobec zaujimave,doslova ta to uvedie do takej pasivity a prestava ta ta hra bavit,ale to je len moj osobny pohlad na vec.Jednoducho chcem,aby ta hra pre mna predstavovala nejaku vyzvu.Samozrejme beriem ohlad na ostatnych hracov,ktory nemaju take hardcore maniere ako ja,tazke by som to bral ako nejaky doplnok pre viac narocnych HC hracov.No nechame sa prekvapit ake to vlastne bude ked to vijde 😀

  16. to haceZ: Blizzard tomuhle podle mě nezabraní, jak by měl? Je na každém, jak chce hru hrát. Kupovat jsem nikdy nic nemusel, poslední leader jsem vyndal solidního barbara i sorcku, kdo chce-můžu na bn ukázat ;-) Má v sobě Zod, Lo, Vex atd. … a taky to šlo, netrvalo to nijak extrémě dlouho. Ekonomiku podělali spíš NEVYVÁŽENOSTÍ peněz. Kdyby si více posvítili na farmicí boty, taky by tomu pomohli, ale také proč…..na takhle staré hře, která jim nic nenese, jen musejí udržovat Bn v provozu. Není toho moc k řešení…

  17. Jo, musim souhlasit s Paskvilem, Javurkem a Stanem, ja treba osobne LoD zavrhnul potom, co se masivne rozjelo tradovani na D2jsp.org – veci za fg a fg za dolary. Jednak to za a) upne zmrvilo ekonomiku ve hre b) i ten nejvetsi blb mohl mit nej equip za par dolaru. Pritom nejvetsi radost z hrani jsem mel, kdyz jsem si, tusim snad jeste v 1.09 patchi, asi cca po mesici usilovneho mf a tradovani slozil pro moji HC sorc eth perf HOTO (eth ciste jen na design ze :-D ), coz nebylo buhvijak super drahe runove slovo, ale sehnat si vsechno poctive sam, to byly nervy, ale rozhodne ma clovek z hrani vetsi radost, nez kdybych to mel vyresit za 10 minut platbou pres paypal nekde…doufam, ze se blizzu povede tomuhle stylu tradovani nejak zabranit…

  18. Javurek – však jo, mě by taky štvalo kdyby všechno bylo snadno dostupný, ale přeci jen nějaký 3–4 roky se mi zdá opravdu dlouho. Ty nejlepší věci má ale dost lidí, ono dost záleží na tom jak se k tomu kdo dostal, takže ono to tak vzácný asi nebude, vzácnost je to asi jen když se hraje poctivě : ))

  19. Ja dufam, ze implementuju do hry predmety s extremne malou sancou na drop,nieco ako high end runy,pretoze to je podla mna jeden z hlavnych pilierov takejto hry.Vela hraco D2 LoD to hralo taky dlhy cas len kvoli farmeniu Ultra vzacnych itemov a run a roznym nezvycajnym buildom ktoreho mohli zostavit pomocou tych extra rare Itemov.Inak si asi dlho racov neudrzia

  20. ano, to je velice pozitivní zpráva, za těch několik let co jsem Diablo hrál jsem získal co se týče run max. Ohm a to jsem se musel víceméně „prokombinovat“ až k týhle runě pomocí slabších, pak mi bohužel až příliš pozdě došlo že pachtit se za runou při šanci na drop 0.0000476%, je fakt kravina a ztráta času.Tenkrát po pročitání fóra v čem je ten háček, že mi to ještě za ty roky nepadlo, kde se lidi bavili kolik zod a dalších run jim ten den padlo jsem to při představě jít kvůli vyšším runám na ty jejich zcheatované realmy s upravenými dropy, kde to lítá jak po másle radši zabalil, protože už mi hra neměla prostě co nabídnout. Později sice přišel Median a na nějakou dobu mě zabavilo Diablo znova, ale to prostě neni originál, takže o ničem.

    Jestli stejnou politiku budou razit i v D3, tak si to můžou strčit za klobouk, nebo na krabici dát jasný upozornění, že v singlu se některé předměty nedají prostě získat a jediná možnost jak si je opatřit je obchodem na Battlenetu, kde při statisících hráčů se na tyhle předměty dá narazit.

  21. Super článek :) btw doufám v to ,že barbar bude vybalancovanej oproti ostatnim classum v „co je plošné, to se počítá“ oproti D2 ,kde mě prostě kvuli tomu moc nebavil :) No uvidime ,ale věřím v to ,že až to vyjde tak to bude paráda ,protože blizzardi nevydaji hru ,který není stoprocentní :)

  22. Díky moc Garne, lepší čtení na dobrou noc si snad ani přát nemůžu :-) Nevím jestli jsi to někde psal, ale nenašel jsi tam nějakou runu nebo gem nebo nějakou takovou srandu? Nebo neviděl jsi že by někdo našel nebo ji použil?? 2 já: když nechceš, nečti… napiš článek jak to vidíš ty a pak se uvidí jak se tob bude líbit, pokud chceš hrju kritizovat tak nějak rozumně, teda, pokud to svedeš :-D

  23. Super čtení, díky moc. Nevím jestli se někdo už ptal, ale jen tak pro zajimacost, cos měl vlastně za zbraně a zbroj (třeba při hře za barbara) jestli vzpomeneš na čisla u nich a na požadovaniu uroveň tak to můžem porovnat s D2( jde o to jestli bude v D3 dobrej meč dávat třeba 100–200 nebo 1000–2000. je to vlastně fuk, ale jak říkám jen tak pro zajímavost…

Napsat komentář