Šéf vývoje Diablo III Jay Wilson končí s Diablem

Jay Wilson

Hlavní vývojář Diablo 3 Jay Wilson po sedmi letech opouští tým Diablo III. Neodchází však z Blizzardu, jen bude podle svých slov pracovat na jiném projektu. V dlouhém dopise, který uveřejnil na oficiálním Battle.net fóru, popisuje svůj vztah k vývoji Diabla a shrnuje práci v týmu.

Uznává několik chyb, které během svého působení udělal, ale také dodává, že se je vždy snažil napravit. Jeho odchod prý nijak neovlivní vývoj nebo podporu Diablo 3. Nyní tedy Blizzard hledá nového vůdce projektu Diablo III.

Zde je jeho kompletní dopis fanouškům:

Zdravím všechny,

Chtěl bych, abyste jako jedni z prvních věděli, že jsem učinil důležité rozhodnutí týkající se mé budoucnosti a jak toto rozhodnutí ovlivní Diablo.

Nedávno jsem oslavil sedm let od okamžiku, kdy jsem začal pracovat na Diablo III a i když to bylo jedno z mých nejnáročnějších a pro mě nejhodnotnějších období mého života, dostal jsem se do situace, kdy se spíše těším na tvorbu něčeho nového. Především tomu tak je díky dalším plánům, které v Blizzardu máme. Během následujících několika týdnů se budu přesouvat od Diabla někam jinam v rámci Blizzardu. Toto rozhodnutí pro mě rozhodně nebylo jednoduché a neudělal jsem ho unáhleně, ale zkrátka cítím, že je to to správné rozhodnutí.

Nejprve bych vás chtěl všechny ujistit, že tohle žádným negativním způsobem neovlivní vývoj a podporu projektu Diablo III. Hra nebyla vytvořena jedním člověkem, to rozhodně ne, a tým, který do ní vložil tolik nadšení a úsilí rozhodně nikam neodchází. Máme do budoucna v plánu hodně věcí a tyto plány budou normálně zachovány. Zároveň neopouštím tým ale úplně, budu týmu stále nápomocen během mého přechodného období do doby, než najdeme jiného šéfa pro Diablo III.

Nemělo by tedy pro vás být překvapením, pokud někde uvidíte nabídku pozice šéfa projektu Diablo III, protože se chceme ujistit, že najdeme toho opravdu nejlepšího vůdce pro tento projekt. Těšíme se, až někoho takového najdeme a uslyšíme od něj nějaké nové zajímavé nápady.

Jsem na Diablo III hrdý a přestože jsem měl někdy jiné názory než komunita hráčů, bude mi komunita okolo této hry chybět. Vím, že jsem ve vztahu k fanouškům udělal mnoho chyb, ale mým cílem bylo vždy vytvářet ten nejlepší herní zážitek, být otevřený pokud možno co nejvíce a zároveň dodržovat vizi, na které jsme se jako Diablo tým shodli.

Vím, že některým z vás se zdálo, že jsme nedodrželi náš slib vydat hru „až bude hotová.“ Ačkoli nejsme perfektní, snažíme se dělat ta nejlepší rozhodnutí s informacemi a znalostmi, které v daném okamžiku máme k dispozici. To neznamená, že vždycky děláme jen ta dobrá rozhnodnutí, ale pokud uděláme chybu, pak si myslím, že děláme maximum pro to, abychom ji napravili.

A to je něco, s čím můžete u Blizzardu vždycky počítat: že za našimi hrami si budeme vždy stát a uděláme maximum pro to, abychom je postupně vylepšovali. Víme o vašich reakcích a návrzích komunity. Například jsme se shodli, že itemizace Diabla 3 zpočátku jeho vydání nebyla příliš dobrá, a proto náš tým udělal několik změn, včetně změny dropu, úpravy legendárek a přidání nových předmětů do hry. Také jsme se shodli, že hra potřebovala více hloubky, a tak náš tým přidal do hry nové eventy a nové systémy, jako je Monster Power nebo Paragon levely.

Naše úsilí vytvářet nejlepší hry je to, co vždy definovalo Blizzard jakožto herní společnost a toto úsilí nekončí s vydáním hry. S vaší pomocí budeme pokračovat v hraní Diablo III, debatách a vylepšování Diablo III tak jako tomu bylo doposud s každou hrou od Blizzardu.

S tím souvisí nástup patche 1.0.7, který je momentálně k dispozici na PTR, a několik dalších novinek ohledně Diablo 3 v roce 2013. Nechávám Diablo III v dobrých rukách a můj odchod nijak neohrozí vývoj hry, jelikož budeme pokračovat v tom, co jsme dělali doposud: poslouchat, hrát a vylepšovat.

Jste ti nejvášnivější a nejnadšenější skupina hráčů, který si může designer hry představit. Přeji vám jen to nejlepší a chci vám poděkovat za tento skvělý zážitek a zkušenost. Udržujte své sekyry nabroušené, knihu kouzel mějte při ruce a držte nepřítele v šachu.

Jay Wilson

Zdroj: Battle.net fórum

73 komentářů u „Šéf vývoje Diablo III Jay Wilson končí s Diablem

  1. Tak to sem asi přehlédl. Pokud tu hru někdo nenávidí a hrál to 100+ hodin, tak má asi nějaký problém, nebo je to velmi, velmi zklamaný diablo fanda. V tomhle sice nemůžu nesouhlasit, nicméně nevím proč to řešíme. Osobně vídám převážně kritiku nedostatků té hry a ne slepý hate. Trolové nemají většinou dokončený ani Hell, v tom je výhoda volného přístupu k profilům. Bohužel, co vídám často, je právě ten argument, který si tu přednesl, že je směšné to kritizovat, když si to hrál tak dlouho. Že to platí jen na hate a ne konstruktivní kritiku možná říkáš ty, ale tohle pochopení sem u většiny lidí používajíci tento argument nepostřehl.

  2. delosombres: Bohužel zásadní problém tvé argumentace tkví ve tvém dojmu, že když něco kritizuju, tak to vylučuje, že by mě to mohlo bavit, což je samozřejmě veliký omyl.

    již v prvním příspěvku jsem napsal, že konstruktuvní kritika je v pořádku a rozhodně jsem nenapsal, že když něco kritzuješ, že tě to nemusí bavit, takže laskavě zcestně nehádej co mám za dojem a lépe čti, díky.

    Za pokrytce považuju lidi, co u hry stáví 100h plus pak řeknou, že to za ty prachy nestojí, opět viz. můj první příspěvek.

    Obrovský rozdíl je v tvrzení, že „hra je špatná“ a „hra má tyto chyby“. Pokud někdo tolik času stráví u hry kterou bytostně nesnáší (jak se tváří většina haters, ačkoliv mnoho znich má nahráno stovky hodin a utrácí real prachy) tak je zralej pro chocholouška, HAWK.

     

  3. Bohužel zásadní problém tvé argumentace tkví ve tvém dojmu, že když něco kritizuju, tak to vylučuje, že by mě to mohlo bavit, což je samozřejmě veliký omyl. Můžu se u hry bavit a to i dlouho a přesto jí kritizovat, na tom nevidím nic nenormálního nebo pokryteckého, zvlášť pokud mám zájem na zlepšení té hry. Upírat, podivovat se nebo se vysmívat právu na kritiku jen proto, že sem u hry strávil čas, je zcestné a krátkozraké.

    Já nevím jak tobě, ale mě z celé této debaty vychází jednoduchý závěr a to ten, že Diablo 3 má sice velmi dobrý poměr cena / trvanlivost (oproti jiným hrám), ale oproti Diablu 2 je to velmi slabé, což bych od pokračování (a co je možná horší – spíše remaku, než pokračování) od studia Blizzardího kalibru opravdu nečekal. A nečekalo to spousta lidí, spousta diablo fandů, proto jsou reakce na hru takové, jaké jsou. Negativitu vídám víc, než je zdrávo.

  4. Nevim jak u tebe, ale já hru hraju, proto abych se u ní bavil, ne abych jí poznal – to je až druhotný efekt.

    Nebavila mě spousta i kvalitních her, nejsem recenzent a nepotřebuji obhajovat důvody. Pokud mě baví, fajn, hraju dokud tomu tak je, v tu chvíli dostávám to za co jsem zaplatil, čím déle tato doba trvá, tím lépe a hra je pro mě hodnotnější (ok teď neberu v potaz intenzitu zábavy, ale pointa je snad jasná). Herní doba je jedno z kritérií, které má přímý vliv na subjektivní kvalitu hry. 

    Pokud by mě hra nebavila, proč bych u ní měl proboha trávit čas? Abych jí poznal? To snad ne…

  5. Diablo je typ hry, která je koncepčně postavená na farmení, na tom, že to hraješ furt dokola a dlouho, aby si tam něčeho dosáhl. Na tom se snad nemůžeme neshodnout. Že to někdo hraje 1000 hodin a někdo 10 nemusí vůbec souviset s kvalitou hry, protože ho prostě nemusí bavit tento typ her. Tady opět samořejmě souhlas. 

    Bohužel, co si asi opomněl a co z tohoto logicky vyplývá je, že aby si hru typu Diablo mohl dobře poznat, ohodnotit, najít její vady a nedotaženosti, tak tu hru musíš dlouho hrát. Takže tady v tomto případě je imho tvůj (příliš obecný) argument, že nemůžeš (nebo je pokrytecké) kritizovat něco, co si hrál dlouho, neplatný.

    Pochybuju, že by si dnes mohl dobře zhodnotit kvality Diabla 2 (popř. ho porovnat s Diablem 3), kdyby si ho hrál pár hodin. Moc dobře sem tohle pozoroval u lidí, kteří vychvalovali jiné diablovky nad Diablem 2, protože je hráli pár desítek hodin (a to včetně Diabla 2) a nedokázali tak vidět a všimout si toho, proč a v čem je Diablo 2 lepší. Oni totiž neřešili hru z pohledu hraní několika stovek (ne-li víc) hodin, kde teprve Diablo 2 ukázalo, proč je lepší.

  6. No taky že ano, pokud jsem si koupil Mária a hrál jsem ho roky, tak to byly efektivně utracené peníze.

    Pokud me něco zabavi na 100h plus tak je pro mě ten litr víc než adekvátní. Já neříkám, zda je lepší to či ono. Pouze odpovídám na otázku, zda se taková hra vyplatí koupit. Ale to, že jsem u toho tolik času strávil já neznamená, že ho u toho musí strávit i někdo další, ten po 10 hodinách může říct, že je to blbost, nechat hraní a říct ostatním, at si to nekupují –> a bude mít také pravdu, z jeho úhlu pohledu. 

    Jen tvrdím, že lidé, co u toho strávili stovky hodin a měsíce naříkají jaká je to tragédie (tím nemyslím konstruktivní kritiku) jsou buď pokrytci, nebo hráli něco, co je ty stovky hodin nebavilo a pak jsou asi nesvéprávní, když dělají dobrovolně něco co je nebaví

  7. Hrací (dohrávací) doba je tady hodně ošemetná věc, protože mi nepřijde fér srovnávat dohrání běžné hry, která se koncentruje na silný zážitek (podobně jako film) se hrou, které je postavená na tom, že farmíš nebo „hraješ AH“ a máš tak možnost třeba si i vydělat. Jablka a hrušky. Věř nebo ne, ale jsou hry typu Mario nebo třeba logické/bojovky a lidi to hrajou roky (s pauzama samozřejmě, ale hodin mají nahráno sakra dost). Podle tvé logiky by tohle byly nejlepší hry na světě a měly stát tisíce korun. Ono kdyby se mělo Diablo 3 hodnotit podle jednoho dohrání a příběhu, tak by to byl naprostý debakl, který zaspal jedno desetiletí.

  8. Tak rekordy v prodeji by nepadaly, to máš pravdu. Víc lidí by počkalo na recenzi nebo si zkusili demo. Bylo by méně předprodejů ale i méně nespokojených zákazníků.

    Vzledem k tomu, že si myslim že to neni špatna hra (a proto ji hraji) tak nesouhlasim, že by šla hned do kytek, ale to je věc názoru.

    Souhlasím v tom, že Blizzard tahá z hráčů peníze na úkor kvality svých produktů, bohužel. Ale i přes to, když porovnám hrací dobu s ostatními tituly a to, jak jsem se u toho bavil minimálně během prvního dohrání, tak mě osobně to za ty peníze stálo.

     

  9. Kdyby to nemělo značku Diablo, tak by hlavně nepadaly žádné rekordy v prodejích a hra by šla do kytek ještě rychleji, protože Blizzard má jako jeden z mála pověst dobré podpory a vylepšování hry dlouho po vydání. Řekněme si na rovinu, i kdyby hra byla v budoucnu lepší než D2, tak to bude možná tak za 5 let a od Blizzardu je to nechutné ždímání značky a podraz na fanoušky, kteří na tu hru tak dlouho čekali. Připomíná mi to rozdělení SC2 na tři díly, jenomže u prvního SC2 alespoň hráči dostali to, co očekávali.

  10. delosombres: no pokračování by asi mělo být lepší, jen škoda, že tomu dost často tak není. To jak dlouho to vyvíjeli je ale jen jejich věc, oni ten vývoj platili a žádné datum dost dlouho neslíbili, takže to neni relevantní (naopak tím, že to trvalo tak dlouho si zvýšili náklady sami). Za cenu toho, že by to dodělali klidně mohli ještě s vydáním počkat 🙂

    Můžeme Blizzardu vytýkat, že jsme za naše peníze dostali špatnou hru.  Nicméně pokud takto argumentují hráči, kteří mají nahráno několik set hodin tak jednoduše nechápu, proč to tedy tak dlouho hráli. Velmi málo her má takovouto hrací dobu. 

    Jinak já NEtvrdím, že D3 je, nebo někdy bude, lepší než D2. Já sám mám k D2 blíž. Ale potvrzuje se, co jsem psal. Kdyby hra nenesla značku diabla, byla by lépe hodnocena.

    Jen se snažim podotknout, že D2 a D3 jsou jiné hry a i když je D2 podle mnohých (včetně mě) lepší, D3 neni špatná hra a má šanci se do budoucna zlepšit. Nebaví vás to? Nehrajte to.

  11. Vozi: Je pravda, že před vydáním byly názory, nápady a prezentace od Jaye fakt super, ale hra je uplně jinde, než tvrdil. Možná na tom něco bude.

    Xath: 

    „Jak tady někdo psal, zdá se že hráči zapomněli, jak vypadalo D2 v době jeho vydání. Všichni to srovnávají s opatchovanou verzí s datadiskem.“

    Tenhle argument je neplatný. Druhé nejbohatší herní studio na světě udělá po 10 letech (a vývoji, který snad překonal délkou i WoW, což je MMO, tzn. mnohem komplexnější hra) pokračování legendární hry, které je na tom obsahem a core mechanikou hůře než předchůdce. Já zapomněl, že jim někdo vymazal paměť, nikdy Diablo 2 nehráli a chudáci tak byli nuceni opakovat ty samé chyby (ubohý end-game, o kterém dlouze před vydáním básnili) a přidat ještě horší (RMAH a kolem něho postavený drop, šeredná itemizace a stat systém). Já nevím jak tobě nebo ostatním, ale mě logika velí, že pokračování by mělo být minimálně důstojné (o čemž se dá silně polemizovat), ideálně lepší. Bohužel se nacházíme v ČR, kde lidem stačí málo, hlavně držet hubu a krok.

  12. Jak tady někdo psal, zdá se že hráči zapomněli, jak vypadalo D2 v době jeho vydání. Všichni to srovnávají s opatchovanou verzí s datadiskem.  Zrovna Blizzard má čas i peníze na to, aby tu hru dostal kvalitativně výše a věřím, že za pár let tomu tak bude (jako u D2)

    Z komunity okolo D3 mám dost rozporuplné pocity – teď mám na mysli celou komunitu, nikoliv českou část, z té mám podstatně lepší pocit 🙂

    Na oficiálním fóru se objevil thread, zda se hru vůbec vyplatí koupit (http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/6443964662). Většina reakcí byla, že ani omylem. Zajímavé je, že  mnoho z těch co to napsali, má nahráno několik set hodin. Buď jsou to tedy masochisti, nebo lžou a jsou to pokrytci. Osobně si myslim, že za 100 a více hodin zábavy utratit dejme tomu 1000 kč je hodně fér obchod. Pokud mě něco nebaví, tak to přece nehraji, nechodím házet špínu na fóra a najdu si jinou zábavu. Fakt nechápu lidi, co trvdí, že několik měsíců nehrají, ale naplňuje je po tu dobu aktivně naříkat na fóru, jak je hra strašná.

    Něco jiného je samozřejmě kritika aktivních hráčů. Hra má opravdu několik závažných nedostatků – boteři, chybějící ladder…. ale třeba boteři také byly a jsou v D2 a s předměty se také kšeftovalo za peníze (akorát přes webovky, ne přes ingame fci – ale je pravda, že RMAH tento problém dost exponuje).

    Chápu také zklamání hráčů, kteří chtěli v novém kabátě D2 – ti dostali něco jiného, což mnozí z nich nechtěli. Imho, kdyby hra nenesla značku diabla a jmenovala se třeba „S čerty nejsou žerty“, byla by posuzována „z nuly“ bez předsudků a očekávání, tak by si odnesla vyšší hodnocení a komunita by možná hru dost chválila (určitě by neměla tolik „haters“). Podle mě ta hra opravdu neni špatná, jen je oproti D2 jiná.

    Co se týká Wilsona, tak jako designer odvedl dobrou práci, ale udělal dost chyb v práci s komunitou (viz výrok „Fuck that loser“), na druhou stranu ona komunita mu to příliš neulehčila a třeba RMAH určitě neni z jeho hlavy. 

     

     

     

     

  13. Rob Pardo: This thread saddens me greatly. I know that the Battle.net forums have earned a reputation for rough justice, but I do not believe justice is being served by how people are speaking about Jay’s departure from Diablo III.


    I am very proud of the Diablo franchise and what the team was able to accomplish with Diablo III. As a gamer I have enjoyed the game and played for many, many nights with friends and family. I’m not, however, going to use that as an excuse. The Diablo community deserves an even better game from Blizzard and we are committed to improving it. We have a talented team in place and have no intention of stopping work on Diablo III until it is the best game in the franchise.

    I’m the only person in this thread who has actually worked with Jay. I hired Jay to head up the Diablo project and had the pleasure of getting to work with him, both in building the team and designing the game. He has great design instincts and has added so much to the franchise with his feel for visceral combat, boss battles, and an unparalleled knack for making it fun to smash bad guys. I’ve worked with many, many designers at Blizzard and Jay is one of the best. He has a great career at Blizzard ahead of him and I guarantee that you will enjoy Jay’s game designs in future Blizzard games.

    If you love Diablo as much as we do, then please continue to let us know how you feel we can improve the game. If you still feel the need to dish out blame, then I would prefer you direct it at me. I was the executive producer on the project; I hired Jay and I gave him advice and direction throughout the development process. I was ultimately responsible for the game we released and take full responsibility for the quality of the result.


    Budete pokracovat v hatovani JW nebo zacnete hatovat jeho sefa, o kterem doposud nikdo nevedel? On JW prijal, daval mu rady a smeroval myslenkami vyvoj D3. A dokonce rika, ze ultimatni rozhodnuti v ramci vyvoje hry bylo na nem a bere celou odpovednost na sebe. Zaroven rika, ze JW je jeden z nejlepsich navrharu, se kterymi pracoval, ma pred sebou skvelou budoucnost u Blizzardu a garantuje, ze si uzijeme herni navrhy od JW v budoucich projektech Blizzardu.


    Tolik k Vasim  teoriim, ze JW je obetni beranek pro rozzurene fanousky.

  14. MAXIMUS:

    D3 nemá atmosféru D1 ani D2, to je pravda. Ale už mnozí z vás zapomněli jak na tom bylo D2 po vydání? Obrovské množství hráčů tvrdilo jak je to špatný, že to nemá s D1 nic společného a světe div se, dnes je to jedna z nejúšpěšnějších her na světě, předčila výrazně i svého předchůdce D1. Je potřeba si odpovědět co chcete, zda novou hru, která sebou ovšem nese chyby (které doufám, že jednou budou odstraněny, tak jako u D2, tam to trvalo cca 2,5 roku, než se dostalo do „hratelné“ podoby) nebo chcete kopii D2 (pak ovšem bude většina nadávat, že je to jen kopie, že neměli žádný vlastní, tj. nový, nápad). D3 nemá přesně tu atmosféru předchozích dílů, ale to nemělo ani D2 v porovnání s D1. Hlavním cílem je zabít Diabla, proto se to jmenuje DIABLO. A právě zde vyvstává problém a to ten, že samotná myšlenka neustálého zabíjení jednoho a toho samého vládce pekel je ohraná, takže to udělali tak jako to je. Graficky to není to ponuré D1, ale to nebyo ani D2, ale jede to na platformě, kterou si žádá dnešní hráčská společnost, což jsou většinou lidé kolem 15 – 20 let. My dinousauři, kterým je přes 30 nebudeme spokojení nikdy s ničím. Pamatuju dobu, kdy mezi nejhranější hry patřily Packman, Doom, Ufo apod., myslíte, že dnes někdo udělá hru na jejich platformě, to těžko, nám by se to možná líbilo, ale mladým ne. A je zvláštní, že i přes jeho neustálou kritiku má D3 stále milionovou komunitu hráčů, jestli ono to nebude tím, že ti mladí, kteří nejsou tolik „poznamenaní“ předchozími díly, to prostě hrát chtějí a je jich dost na to, aby Blizz dělal hru pro ně a ne pro hrstku remcalů. I když já osobně bych taky na D3 změnil pár (spíš víc) věcí, tak je to pořád jen vyplnění volného času, ne život.

    Stejně pochybuju, že ten můj sloh někdo dočte až do konce, pro ty kdo ano, tak přeji pěkný den.

  15. @dzin .. 1x jsem to uz psal. D3 je prakticky singleplayerova hra, protoze 3 dalsi lidi do party nic neresi. Obtiznost se scaluje a kazdy hraje i tak na svoje triko co se tyka dmg a schopnosti prezit. Hru v parte si predstavuji trochu jinak hlavne po strance kooperace (tank, dmg dealer, healer, cc support atd). Hra byla vyvinuta s durazem solovatelnost a absenci nezbytnosti jednotlivych roli v parte. Jaky je rozdil v tom jak hrani vypada, kdyz to reze 1, 2, 3 nebo 4 hraci? Definoval bych to jako „vykradeny“ multiplayer a lidi se budou stale divit, proc to nikoho dlouhodobe nebavi, kdyz vsechny jine hry nabizeji vetsi zabavu a challenge pro hrani v parte.

  16. ja iba nechapem tym vašim reakciam…šak ked ta to bavi tak to hraj a ked ta to nebavi tak to nehraj,ALE ked ta to nebavi nekaz to tomu druhemu ktoreho to zatial bavi….tak jak aj vas aj mna nasralo dia3  niekolkokrat a napriek tomu to stale hrajem…keby ste namiesto tych mudrych reči ktore tu obnašate okolo toho diabla,spravili pre seba niečo užitočne v REAL živote…

  17. Vozi: chlapče ty máš fantazii, to by jeden zíral.. kde krucinál hergot híml bereš tu blbost, že je diablo singleplayerová hra? Nehrál jsi ty náhodou něco jinýho ? Řekl bych, že Wilsona tady nikdo nepranýřuje, spíš se tu všichni pouští do hry jako takové a většině lidí, kteří už trošku vyrostli z najivního pohledu na svět, dávno došlo, že tenhle „pan mistr“ je jenom obětní beránek, pro zklamané a rozlícené fandy.. Já už nehraji několik měsíců, je to smutné, ale to už mě víc baví chodit sem na forum a kydat na D3 hnůj.

  18. zero81:

    Pýtam sa kde je atmosféra z DIABLA 1,2. Pre tých ktorý to nechápu, kde je to, prečo sa volá táto kra DIABLO!!!  Prečo musel íst Jay vlastnou cestou a prispôsobovať sa trhu, ziskom a WOWKU. Túto odpoveď vie iba on a BLIZZARD. Rozpracevané DIABLO 3 BLIZZARDOM NORTH nesplnalo podla nich štandart ktorý si táto hra vyžadovala a teraz tu máme čo? Niečo čo im zarába peniaze a hráči sú druhoradí. Áno aj ja som prešiel za monka inferno ale ked si prestavím že mám hrať od znova dalšiu postavu už nemám chuť. AJ ja som za inovácie v hre, ale táto hra ktorá má velmi málo spoločné s predchodcami a spoločné má meno: volá DIABLO 3.

     

  19. @LorDrek: Pokud jsi sledoval vyvoj D3 detailne, tak jsi mohl videt, ze tam drive byla jako jedina resource mana a padaly i mana globes. Tvrdit, ze Blizzard nevychazel pri tvorbe D3 z D2 je fakt k smichu. Nikoho uz nenapadlo, ze za zbrklym vydanim D3 a cilenim na sirokou hracskou zakladnu stoji ve skutecnosti tlak ze strany akcionaru z Activision. Vysledkem byla rychla finalizace hry pro siroke masy hracu, takze se vyhnuli vsemu, co doslova trestalo hrace za spatne rozhodnuti jako treba pevne rozdelovani skill pointu z D2.

    Uz vidim JW, jak napochodoval na meeting s akcionari a dal jim 2 moznosti. Udelame hru tezkou a podle vzoru D2, kde hrac bude trestany za kazde spatne rozhodnuti, bude umirat a celkove odhadovane prodeje budou 2 mil. kusu nebo udelame hru „casual friendly“ a odhadovane prodeje budou 4 mil. kusu. Panove se chvili divali do financnich vykazu a planu a pak rekli: „Udelame to pro nase skalni fanousky a spokojime se s polovicnim ziskem z prodeje“.

  20. Vy jste uplne mimo uz. Az dokazete v profesionalnim zivote alespon 1/10 toho co JW, tak zacnete kritizovat. Pustte si D2, vezmete tabletku valia a prestante uz tady hatovat JW. Polozte si otazku, co vsechno by D3 muselo mit, aby to byl dlouhodobe hratelny titul. A pak si polozte dalsi otazku, zda by to jeste melo neco spolecneho s tim Vasim vysnenym Diablem. 200-500+ nahranych hodin, coz tady vetsina lidi ma, je na singleplayerovy titul vysoky nadprumer. Jedine hry, ktere se hraji dlouhodobe jsou kompetitivni typu SC2, DOTA, LOL atd nebo hry s neustale novym contentem typu WOW.

  21. Podle mě je dobře že odešel (spíš ho teda vyhodili), protože dost brzdil vyvoj diabla. Sami to můžete vidět na PvP. Hned jak odešel, tak se PvP dočká hodně moc patchů na balanc a to diablu jen prospěje. Doufám, že to dotáhnou až na esport, kterej jsem z toho vždy chtěl mít.

  22. Tak aj ja sa vyjadrím. Najviac na D3 sa mi páči combat systém, efekty skillov a zvuky. Bohužiaľ tých vecí, ktoré sa mi nepáčia je viac… Najviac som sklamaný z atmosféry, ktorú som si predstavoval ako temnú,surovú ale vôbec tomu tak nie je. Zo začiatku bola hra dobrá minimálne kvôli obtiažnosti ale postupom času odstránili enrage, znižovali dmg affixom a celkový dmg monštier ale na druhú stranu pridali monster power, ktorý je pre mňa len umelé nastavovanie obtiažnosti. Pamätám si ešte pred vydaním ako prezentovali obtiažnosti a zakončili ich vetou „You Will Get Your Asses Kicked, We Promise“ tak vtedy ma to tešilo že čo to bude za výzvu. Ďalšia vec čo mi vadí je absencia rpg prvkov a customizácia postavy, viem že ešte veľa vecí bude pridaných ale ja som chcel hrať od vydania „naplno“ a nie stále čakať na nové patche a nebodaj ešte datadisk, ktorý podľa niektorých má spasiť hru. Cez toto všetko si vážim prácu D3 tímu, určite je na nich vyvíjaný veľký tlak zo strany komunity a ich práca asi nie je veľmi ocenená. Prajem si aby hra bola už len lepšia…
     

  23. Kripp na hrad samozrejme myslim trochu s nadsazkou. Je mi jasne, ze takovy clovek musi umet a znat vic, nez nekdo, kdo u toho cely od rana do… no do rana. Moje myslenka byla takova, ze by se jim tam hodil clovek, ktery je opravdu fanousek Diabla. Cele serie. JW je osoba, na jehoz hlavu padaji spatna rozhodnuti. Nese zodpovednost za to, co hraci nechteji uznat jako „dobry napad“. Zajimalo by me, kolik sefu ma JW nad sebou a jestli jeho odchod byl opravdu jeho rozhodnutim nebo mu bylo naznaceno, ze nedela spravne kroky.

    Osobne D3 hraju od vydani dodnes a jeste nejakou dobu hrat budu. Bavi me to. Ale zaroven citim jistou nespokojenost. Nehraju totiz Diablo. Hraju Diablo 3. Dulezita je tam ta cislovka, ktera znamena, ze je to serie. A serie na sebe vetsinou navazuji, je to jejich dobra vlastnost. Proto jsem se tesil, ze si zahraju dalsi dil stejne jako se tesim, ze si prectu paty dil z me oblibene serie knih, dejme tomu. Jednoduse ocekavam nejake pokracovani a ne v tomto pripade pouze pokracovani pribehove linie. A uprimne, rad bych v Diablu videl opet tu pekelnou atmosferu jako v prvnim dile. Pentagramy, krev, mrtvoly, kostry… I o tom to Diablo totiz bylo. Melo styl.

  24. D2=D3, ale D2+LoD=D3 -350%, to je to čo vám vadí všetkým aj mne, že Blizz sa neponaučil a JW si to nechcel priznať, chcel vytvoriť nové D3, ale nie na základoch D2, čož bola obrovská chyba. Mal základový kameň pred sebou, len bol hamižný a chcel si nechať slávu pre seba, bohužial zistil, že to nevyšlo!!! Na čo je v D3 craft????? do D3 dali niečo čo v podstate je bez funkčného využitia, mali si zobrať príklad z LoD a držať sa ho!!! Tvoraba nových predmetov, niečo ako runové slová, horiadric cube – to sa dalo pekne úplne nanovo prepracovať! To máte ako s hrou: UFO: Enemy Unknown 1994 – bolo asi 20 napodobenín s novými princípmi, ale nikto už neurobil tak dobrú hru!!!!, lebo sa neponaučil na pôvodnej hre a tvrdohlavo išiel za svojím hlúpim snom, ja vytvorím niečo nové a úžasné! Len to už nikto nedokázal!!!

  25. Uznavam, ze Kripparrian by bol idealny beta tester, ale sef vyvoja Diabla 3? Hahaha, to je dobry vtip. Ake ma ten clovek skusenosti s designovanim pocitacovych hier, programovanim alebo s pracou s nastrojmi, ktore dostavaju do hry atmosferu? A to uz nehovorim o schopnostiach riadit taky zlozity proces a spustu zamestnancov. Kripparrian je skvely hrac, a teda dobry betatester. To je vsetko.

  26. Hlavní problémy hry – nové lokace /v tech eventy,dungeony,bossy

    Doted nechapu proc se neinspirovali z jinych her.Porad nechapu ze Boss je takovy crap,loot o nicem a vlastne hlavni bossove nemaj vubec smysl chodit.Trochu se to zmeni v 1.7 ale ze by davali nejakej epic nejlepsi loot ze hry to v zadnem pripade.Nemuzou si myslet ze hrac bude porad chodit to same dokola 🙂 Pul roku jsem to vydrzel ale uz me to jaksi moc nebavi 🙂

    PVP melo byt uz davno a ja bych se klidne inspiroval z wow -World PVP/BG/ARENY.

    Doufam ze postupem casu a vyvojem Diabla se to nekam dotahne.

    tedkon bohuzel cekam na betu pathofexile .

    Jinak ve vysledku jsem z hrou spokojen ale cekal jsem ze ji budu hrat dlouho ale toho se zatim bojim ze se to nestane  🙂

  27. Tak už mi to nedá a musím se také přidat. Většina z vás tu básní o D2, ale kolik z vám má namysli opravdu jen D2, řekl bych že nikdo nebo alespoň téměř nikdo. D3 se rozhodně moc nepovedlo, obsahuje obrovské množství chyb, ať už větších či menších, ale která hra je nemá. Graficky je to poplatné dnešní době, a i když je hra 17+, je jasné, že ji bude hrát spousta dětí, což ale není chyba těch dětí, ale jejich rodičů, a Blizz na to reagoval takto nešťastně. D2 byla dobrá hra, ale opravdu JEN DOBRÁ, tu skvělou hru o které tu píšete a kterou tu vyzvedáváte z toho udělal až datadisk a teprve s patchem 1.09 přišla ta spávná zábava. Kdo z vás začínal na čistém D2, tak si určitě vzpomene na velké množství chyb, které se různě plátovaly. Hrál jsem D2 i D2: Lod a i porovnání těchto „dvou“ titulů je téměř nemožné, protože hra najednou získala úplně jinou hratelnost, jiné rozměry. Takže při porovnání D2 a D3 zase takové rozdíly nejsou. Ovšem porovnání D2: LoD a D3, to už je jiné kafe. Ale zase srovnávat hru s datadiskem a jinou bez něj není moc v pořádku. A ruku na srdce, spousta lidí tvrdí jak hru hráli jen první 3 měsíce a pak to ani nezapli, ale jak teda ví jak se změnily herní mechanismy a další věci v jednotlivých patchích, jen z doslechu těžko. Takže abych to shrnul, D3 se až tak nepovedlo, ale rozhodně ne vůbec, to by asi nemělo tolik příznivců, kteří se snaží ve spolupráci s Blizz něco s tím udělat, někam se pohnout. Co víme, třeba přijde datadisk a vše bude jinak.

    A abych nebyl úplně OT, tak panu Wilsonovi přeju hodně štěstí v další práci. Snad bude o něco málo úspěšnější.

  28. Driv se hlavne delali hry pro hrace a ne pro prachy jako tomu je dnes. Snad ste si nemysleli ze Blizz udelal D3 jen proto pac nas vsechny miluje. Po WoWku je to jejich 2. nejvetsi dojna krava. Driv se muselo i u ty „blby“ strilecky trochu myslet a taktizovat a ne jako dnes bezhlave nekam nabehnout, zacit se tocit a pustit fullout. A to nemluvim o obtiznostech. To je kapitola sama o sobe.

  29. Vozi, moudra slova. Ja bych hlavne zduraznil, ze nam bylo v dobe vydani dvojky o 12 let min a to uz proste nejde zopakovat. Navic konkurence online rpg her taky byla trochu jinde.

    Softcore bez aukce hrat jde a najednou ta hra neni tak lehka ani na nizsi obtiznosti. Samozrejme sehnat gear pro nakej solidni mp level potrva stovky hodin, ale tak to ma byt u diablo hry myslim.

    Co sem sledoval na ceskych serverech ankety o hru roku 2012, tak si diablo 3 nevede zas tak spatne. Zaslouzene rekl bych 🙂

  30. Vozi: tolik her nebylo to je pravda.. nicméně neřekl bych, že je herní model diabla zastaralý, stačilo ho jen trošku vylepšit popř rozšířit a ne ho zadupat do země.. Původní diabla hlavně měli něco, co trojka nikdy mít nebude – atmosféru. Možná máš pravdu, možná na mě ta hra dýchala krutost a hrůzu, protože jsem byl malý prcek, nechápu pak, proč se konkrétně u diabla 1, bál hrát večer sám i můj o 10 let starší bratr.. Ne, ve trojce prostě tak hrajou barvičky, že jediné čeho bych se při hraní bál, že z toho tak akorát dostanu epileptický záchvat..

    Navíc, rpg typu skyrim a různých mmo je tolik, že by diablo i se svým podle tebe zastaralým herním modelem, mělo oslovit dost hráčů.. To by to ale nesměli takhle doprasit 😛

  31. Kdy konecne pochopite, ze srovnavat D2 a D3, co se dlouhodobe hratelnosti tyka, je uplne mimo misu. V dobe, kdy D2 vyslo nebyly prakticky zadne hratelne RPG tituly. A navic vsichni z nas byli mladsi. To vsechno se podepsalo na tom, ze se D2 hralo opravdu dlouho. Dneska si lidi mohou zahrat Skyrim, Far Cry 3, Mass Effect 3 a plno dalsich kvalitnich her. D3 povazuji porad za singleplayerovou zalezitost. To, ze tam je parta 4 lidi prakticky nic neresi. Kazdy je tam od toho aby daval dmg a prezil, takze nejaka vyraznejsi nutnost kooperace chybi. Lidi ocekavali od D3 nemozne a pritom si tohle vsechno neuvedomili. At si kazdy rika co chce, tak koncept Diabla je zastaraly. Staci se podivat na to hloupe WoW, co vsechno tam Blizzard musel nacpat, aby si ty hrace dlouhodobe udrzel (PVE, raid PVE, open world PVP, arena / BG PVP, eventy, AH, guildy a hlavne neustale novy content). Trend jde smerem, ze vetsina lidi se chce pri hrani her interaktivne setkavat s dalsimi hraci at uz v PVE nebo PVP. D3 urcite svemu predchudci ostudu neudelalo, protoze se Blizzardu v dnesni dobe povedlo vyzdimat maximum z tohohle zastaraleho singleplayeroveho konceptu. Nic proti singleplayerovym hram nemam, ale nelze u nich ocekavat dlouhodobou hratelnost. Ze singleplayerovych her hraji osobne porad Skyrim a to jedine diky moznosti modu, ktere vytvorili jini hraci. Muzete tenhle muj komentar hatovat nebo konecne otevrit oci a podivat se na vec nezaujate a racionalne.

  32. Heya. Diablo3 se porad dobre prodava btw, co sem koukal.

    A to, ze clovek nahraje par set hodin jedny hry a pak uz ji nehraje a hraje jinou, je prirozeny, jako ze zitra vyjde slunce. Koho nebavi softcore, tak doporucuju zkusit hardcore nebo si zahrat novyho chara bez pouzivani aukce. S dnesnim lootem uz neni problem 🙂

  33. D3 je v háji o tom žádná…svědčí o tom i můj Friendlist kterej je plnej “Fanatických“ fans a playerů .Teď mi tam svítí ONLINE kamarád na WoWku , a pak jeden týpek s kterým sem před x měsící pařil Co-Op … Ještě si vybavuju slova tipu “D3 je super , to budu hrát furt “ kecy , 100% mého friendu jsou off aspoň 5 měsíců , né li déle .Blizz neměl slibovat nic , jen zbytečně namlsal  lidi a pak pustil nedodělanou hru na kterou měli času jak nam****o a teď se zoufale snažej zas ty lidi nacucat zpět . Jakto tak vypadá  Diablo 2 Lord of Destruction je nejspíše navěky věků korunován jako Král akčních RPG které nikdy nikdo nepřekoná

  34. SALAM máš moj súhlas.

    Stary dobrý Blizzard NORTH, ak by mal niekto robit pokračovanie tak oni.

    Ak si niekto myslí že datadisk upraví hru tak že bude hratelná dalších päť rokov, tak to je omyl.

    Hra má už v  základe chyby ktoré nie je možné zmeniť. Nehovoriac o grafike a tým spojený aj

    look itemov na postave. Ak túto grafiku schválil Jay tak mi je ho velmi lúto. Myslím že ľudia ktorý

    momentálne pracujú na DIABLE 3 nepochoplili odkaz Blizzardu NORTH ktorý zanechali v  DIABLE 2.

    Každým patchom ktorý príde si aj ja nahováram že to bude lepšie, ale nie je tam to čo by ma pri hre

    udražalo. Každým patchom zasahujú do  systémov hry a človek musí neustále menit taktiku, build

    alebo farmenie. Systémom pokus – omyl ktorý tu je už od patchu 1.01 sa hra už nedá zachrániť.

    Škoda, tak som sa tešil…..

     

     

  35. VOZI: Houby, problém je ten, že – Ano D3

     vydělalo majland o tom žádná, ale neni to rozhodně a zatím si stojim, zásluhou JW, je to zásluhou mega úspěchu D2 a proto se obávám že ani datadisk, ani případné D4(které pravděpodobně nikdy nebude), nepřinese zdaleka takové zisky, páč obrovská část fanboju je zklamaná a nebude očekávat od dalšího počinu tolik, aby si ho tak masově kupovala. Jak tu někdo psal friendlist v D3 je plnej offlajnů nebo Wowkařů v mém případě SC2playerů. D3 je podle mě bez debat super hra u které i já strávil cca 200 hodin, což u her od jiných výrobců nemohu rozhodně tvrdit, ale raději sem předobjednal SC2HOTS, páč D3 a to mě nezastřelte je podle mě mrtvé.  (D2 sem pařil ještě 10 let od vydání, D3 sem opustil cca po 3 měsících)

    A za to vše může JW, jako osoba odpovědná za D3, tak že je to jeho bigest fail a Blizz to ví, jenže kdyby ho kopli do zadku, tak to znamená přiznání, že to neklaplo podle představ, tak ho jakože pošlou na jinej projekt….jenže já sním svůj rybářskej klobouk i se třpytkama jestli o něm ještě někdy uslyšíme….EXbigestfanboyever!

  36. Metalicum obdobne porady jako SEoC stale jsou jen jinde … Garn bohuzel je pokud vim stale v nemecku za skolou a Erasek je pokud vim pres tyden na internatu kde studuje. Takze sem zbyl jen ja … ale stale pravidelne vysilam jako vzdy. Link ti sem bohuzel postnout nemuzu dal sem slib Jamesovy ze to nebudu delat ale kdyz budes hledat najdes si me i muj web 🙂

  37. JW odvedl na D3 poradny kus kvalitni prace. Urcite to nebylo ciste jeho vlastni rozhodnuti, protoze Blizzard ho proste potrebuje na novem projektu. Osobne bych mu dal novou lukrativni pracovni smlouvu a zdvojnasobil plat po tech ziscich Blizzardu z Diabla 3. Kazdopadne preji hodne pracovnich uspechu na novych projektech.

  38. Red Eagle Tak za prvé prosím odvolej toho prosťáčka. Z druhé je mi naprosto jasné, že jako každá firma, i Blizzard funguje na základu přijem, výdaje, zisk a že kdyby tohle nefungovalo ani na hru nesáhnou, že si tím připravují půdu pro další zisky z datadisku. Ja mluvím o tom, že Blizz se chová k lidem velice slušně, naslouchá komunitě (což se jí vyplatí vím). Základem mého přispěvku bylo konsternování nad absolutní idiotsií některých uživatelů internetu, kteří se zapojují do diskuzí an internetu. A nejde jenom o d3, ale o spoustu dalších věcí.

    Co se týče té jakž takž fungující komunity, tak pro ne příliš zúčastněného člověka to tak bylo.

  39. Velká část komunity D3 (nemyslím teď konkrétně českou, byť to občas sedí taky) je retardovaná, zlá, nepřející a mnohdy odporná. Samozřejmě se nedá vztáhnout na všechny, viděl bych to tak na něco kolem půlky co se kolem hry točí. Ale co si někteří lidé dovolí pod rouškou anonimity, to sem ještě nikde neviděl a vidět už nechci. Takové věci co se točí na fórech všeho druhu, to je příšerné. Ve světě, kde se z vás na každém rohu snaží různé společnosti oloupit za bílého dne, sedřít z vás kůži apod. se největší hejt co sem kdy viděl strhne na společnost a lidi, kteří se chovají naprosto opačně. 

    Osobně můžu říct, že to nejlepší, co sem s Diablem zažil bylo, když sem živě poslouchal SEoC s Garnem, AJeyem, Eraskem a dalšíma, když bylo Diablo ještě asi fakt špatná hra, tak mě bavila nejvíc a bylo to i kvůli komunitě, která v tý době fungovala alespoň jakž takž. 

    Omlouvám se za OT, i když ne tak úplně.

    Pařte a mějte se krásně

  40. D3 vubec neni spatna hra. Ale bez AH a WOW looku by to bylo o dve tridy vejs. Ta tam je ta radost kdyz cloveku padla nejaka pekna vec a nasadil si ji. Ted je to vicemene o sysleni zlataku a trapnymu nakupu na AH. Mimochodem ta anketa na INC reflektujici odchod Jay „Fuck that loser“ Wilsona je zajimava http://diablo.incgamers.com/blog/comments/vote-jay-wilsons-departure

  41. Hodně štěstí JW 😀

     

    Osobně jsem rád, že Diablo 3 vyšlo, jsem spokojený s tím, jak vypadalo a jsem spokojený s tím, jakou cestou pokračuje. Jistě, k něčemu bych měl připomínky, ale k čemu ne, že. Osobně mi vadí nejvíce žvatlalové, co sežrali moudrost světa, všemu rozumí nejlépe a kydají hnůj kde se dá. To je také jeden z důvodů, proč jsem se třeba dlouho distancoval od práce na fóru. Pokud nejsem přece s něčím spokojen, tak se tím nezaobírám a jdu jinam, hraji něco jiného…

     

    Osobně mě také mrzí to, jakým směrem se ubírá web, sice jsem si moc do oka nepadl s A.Jayem a nějaký ten spor jsme měli, ale osobně si myslím, že odvedl velký kus práce a mrzí mne, že v jeho šlépějích jdou i jiní zkušení a schopní borci, kteří tolik času věnovali webu či fóru.

     

    Někdo však odejde a přijde jiný. To platí i pro JW. Pokud si někdo nevidí do tlamy a vnímá to jako pozitivum, tak je smutné.

     

     

  42. píše že v roce 2013 cěká D3 jesště spousta vychytávek tak snad přinesou něco co umlčí poslední nespokojence 🙂 ( osobně doufám , že je to tak že plány maji , možná je už realizujou jen to protahujpu kvuli zisku. Kdyby to tam ted bylo vsechno naprané už by nemohli motat nové lidi )

  43. Ja si myslim, ze znacka Diablo tejto hre skor ublizila. Kedze je to priamy nastupca legendy, ludia(aspon ti co furt remcaju) nepochvalia hru za to, ze ma vyborny combat system, uzasne skilly, postavy animacie, ze ma ten pravny feeling z kilovania monstier(ktory mal tak maximalne Torchlight). Nedochadza im v tom zatemneni haterstvom, ze ziadna diablovka nemala ani z polovice tak dobry balance skillov na najvyssej obtiaznosti ako D3(mnohe na nej uz vobec nefungovali). 

    A Jay moc priestor pre svoju kreativitu nemal, kedze Diablo je velmi specificky zaner.

  44. Nechápu lidi co tady jen na hru a na Jaye nadavaji. Vsadim se že většina z vás má nahráno víc jak 500 hodin. Co víc chcete od single hry? A podpora od blizzu je super… říkejte co chcete ale je to tak… hra se od startu dost změnila a to k lepšímu a když to pořád srovnáváte s D2 tak si vzpomeňte jaky bylo před datadiskem. Tohle je diablofans tak tu neznechucujte hru ostatnim… 

  45. Tak on JW neodchází z důvodu toho, že by se Blizz na něj naštval a vyhodil ho z pozice leadera D3, ale protože Blizz potřebuje JW na jiném projektu (mooožná „titan“ nové MMO like a WoW :D), takže žádné padání hlav za neuspěšný projekt D3, on uspěšný určo pro Blizz je 🙂

    Jinak osobně bych na leadera D3 dohodil třeba Krippariana 😀

  46. Nazdárek lidičky 🙂

    Konečně nám ten hlavní Manager Diabla III odchází, ovlivnil hru víc, než si myslel. Řekl bych, že tým se snažil vyhovět jeho požadavkům. Výsledek je zhroucení RMAH, žádné ladder, jenom hodnocení ve hře na základě echivimentu, což je docela málo. Udrží to hry nějakou dobu, ale mizí tím přirozená touha mít nej věci a být obecně nějlepší. Nikdy tak není tlačen vlastnit nejlepší věci hned, ale může si je v klidu a sám najít.

    U Craftingu by mohli dát na předměty garantové staty a rolovat pouze jejich hodnoty, navíc by tam mohli dát na craftění více předmětu, aby kvalita craftovaných předmětů rostla přímo úměrně s hrou.

    S pozdravem.

Napsat komentář