Úspěchy firem bývalých zaměstnanců Blizzardu

V dnešním článku se podíváme na úspěšnost lidí, kteří Blizzard opustili, doufaje že vytvoří lepší, hry než jejich původní zaměstnavatel. Jak historie ukázala, naprostá většina se potázala se zlou a zkrachovala. Podíváme se na jednotlivá studia, jejich zaměstnance, vydané hry a dosažené úspěchy. V některých případech „úspěchy“.

Click Entertainment

  • V roce 1996 opouští Blizzard jedni z klíčových vývojářů Diablo I Ben Haas a Doron Gartner. O tři roky později oficiálně zakládají studio Click Entertainment.
  • Doron se měl údajně vrátit do Blizzardu a vést vývoj datadisku pro Diablo.
  • Jejich první hrou je Barbie Supersports.
  • Druhou hrou je Throne of Darkness. Mělo se jednat o přímého konkurenta Diablo II a datadisku Lord of Destruction. Hře se nedařilo a v roce 2002 Click Entertainment ukončilo svojí činnost.
  • Shodou okolností pro Click Entertainment pracoval Victor Lee, který se přesunul do Blizzardu a později pracoval na Diablo III.

Triforge, ArenaNet

  • V roce 2000, po vydání Diablo II, z Blizzardu odchází Mike O’Brien, Patrick Wyatt a Jeff Strain. Tato trojce zakládá studio Triforge, později se přejmenují na ArenaNet.
  • Do světa zábavního průmyslu vstoupí se hrou GuildWars (2005). Má jít o přímého konkurenta World of Warcraft. Hra se dočká několika datadisků.
  • Pokračují hrou GuildWars 2, která vyjde roku 2012. GuildWars 2 taktéž dostává datadisk.
  • V roce 2009 Jeff Strain v ArenaNet končí a zakládá Undead Labs.
  • Patrick Wyatt se rozhodl skončit v ArenaNet v roce 2010 a zakládá En Masse Entertainment.

V roce 2003 opouští Blizzard North zhruba 30 zaměstnanců, mezi něchž patří: Max Schaefer, Eric Schaefer, David Brevik, Michael Scandizzo, Stephan Scandizzo a Bill Roper. Tento exodus má za následek založení dvou herních studií. Flaship Studios a Castaway Entertainment.

Flagship Studios

  • Mezi zakládající členy patří čtveřice Bill Roper, David Brevik, a sourozenci Max Schaefer a Eric Schaefer. K nim se připojilo dalších 8 bývalých zaměstnanců Blizzardu.
  • Od bývalých „rodičů“ Diablo I a Diablo II se očekávalo hodně. Bohužel, hra Hellgate: London (2007) byla zklamáním. Sice umožňovala hrát jak z pohledu první, tak z pohledu třetí osoby, měla inovativní přístup k A-RPG, ale u hráčů a recenzentů nedosáhla kýženého úspěchu.
  • Firmu provází finanční problémy a během roku 2008 končí. Max Schaefer, Eric Schaefer a část zaměstnanců ještě tentýž rok zakládá Runic Games.
  • David Brevik odchází do Turbine (patří pod Warner Bros.), kde pracuje v letech 2008 až 2009. Poté se přesouvá do Gazillion Entertainment, kde je až do ledna 2016. Poté si založí Greybeard Games.

Castaway Entertainment

  • Sourozenci Michael Scandizzo a Stephan Scandizzo si založili studio Castaway Entertainment. Doprovázelo je 9 ex-zaměstnanců Blizzardu.
  • V roce 2004 odchází z Blizzardu Michio Okamura a nastupuje do Castaway Entertainment. Vydrží zde pouhý rok a poté si založí vlastní společnost Hyboreal Games.
  • Studio nevydalo žádnou hru.
  • V roce 2008 z důvodů finančních problémů studio ukončilo činnost.

V roce 2005 byl zavřen Blizzard North. Spousta lidí přejde pod Blizzard, někteří končí, např. Eric Sexton, William Petras, Mark Kern, nebo Kevin Beardslee.

Hyboreal Games, U.I. Pacific Games

  • Michio Okamura, Eric Sexton a Steven Woo (taktéž bývalý zaměstanec Blizzardu) společnými silami zakládají v roce 2005 Hyboreal Games, později se přejmenují na U.I. Pacific Games.
  • Společnost nevydala jedinou hru.
  • V roce 2007 končí.

Carbine Studios

  • V roce 2005 Kevin Beardslee a 16 dalších bývalých World of Warcraft vývojářů zakládají Carbine Studios.
  • Postupem času se k nim připojují další bývalí Diablo a Starcraft vývojáři.
  • Kevin Beardslee opustil Carbine v roce 2009.
  • Vydali zatím jedinou hru – Wildstar. Ten spatřil světlo světa v roce 2014, po téměř 10 letech vývoje. Dočkal se spousty pozitivních recenzí. Ale ani to nepomohlo. Na jaře 2016 v Carbine končí 40 % zaměstnanců. Tou dobou to bylo více než 70 lidí. Hra je od té doby v takzvaném „Maintanance mode“ (nevyvíjí se nové věci).
  • Na druhou stranu, Carbine zatím neukončilo svou činnost.

Red 5 Studios

  • William Petras a Mark Kern si v roce 2005 zakládají Red 5 Studios.
  • William Petras opustí Red 5 v roce 2010 a vrátí se do Blizzardu, kde pracuje na projetku Titan. Z pozůstatků Titanu vzešel Overwatch.
  • FireFall vyjde po téměř 10 letech vývoje. Stejně jako Wildstar. FireFall nápadně připomíná Overwatch (2016). Hádáte správně, FireFall je z velké části dílem Williama Petrase. Stejně jako Overwatch.
  • Bohužel pro Red 5 FireFall byl propadákem. Vývojáři hru sice několik dalších let udržují, ale do vánoc 2015 dostane více než 40 zaměstnanců výpověď. Někteří ani nedostali platy. Zbytek lidí je odejit do prázdnin 2016 a studio končí.

Runic Games

  • Založeno roku 2008 bratry Shaeferovými.
  • Max Schaefer a Eric Schaefer měli v Flagship Studios rozdělanou hru, ale ztratili na ni práva. Rozhodli se tedy dělat na něčem, co umí; A-RPG.
  • Rok 2007 byl posledním rokem v Blizzardu pro Matta Uelmenna, po dvouleté pauze nastoupil do Runic Games.
  • V roce 2009 vydávají hru Torchlight a začínají práce na Torchlight II.
  • Torchlight II vyjde v roce 2012 a je přímým soupeřem Diablo III. Torchlight II je kritiky přijímáno lépe než Diablo III, ale co naplat, když Diablo III slaví úspěch na poli peněz.
  • Eric Schaefer opustí Runic v roce 2014 a zakládá Double Damage Games.

Undead Labs

  • Dítko Jeffa Straina (ex ArenaNet), založeno roku 2009.
  • Pracuje na 3rd person zombie survival hře State of Decay. Na vývoji se dělá 4 roky.
  • 2014 je rok, kdy Patrick Wyatt nastupuje do Undead Labs.
  • Na rok 2017 je naplánované vydání State of Decay 2.

En Masse Entertainment

  • Založeno 2010.
  • Patrick Wyatt a jeho tým vydávají po roce vývoje MMO hru Tera. Nutno podotknout, že hra slavila úspěch.
  • Poté se přesunou na vývoj mobilních her. Jak se zdá, Patrickovi tento žánr nevoní a v roce 2012 firmu opouští a v roce 2014 nastupuje do Undead Labs, kde se setká s bývalým kolegou.

Fireforge

  • Firma založená roku 2012 Timem Campbellem (ex-World of Warcraft developer), později se k němu přidal Kevin Beardslee (ex-zaměstnanec a zakladatel Carbine Studios).
  • Jejich jedinou hrou je Ghost Busters (2016). Stejně jako politicky korektní film je i hra mizerným dílem. Nit suchou na hře nenechali hráči ani recenzenti. Hra se velmi, ale opravdu velmi inspirovala v Diablo III, dalo by se říct, že Diablo III bylo místy vykradeno, dostalo nový grafický háv a Fireforge jej prodávalo pod jménem Ghostbusters.
  • Tři dny po vydání hry Fireforge vyhlásilo bankrot a požádalo o ochranu před věřiteli. Celková ztráta činila $12 000 000 (12 milionů dolarů).
  • Firmu okamžitě po tomto fiasku opouští Kevin Beardslee.

Double Damage Games

  • Založeno v roce 2014.
  • Eric Schaefer a jeden jeho společník zde údajně pracují na hříčce Rebel Galaxy.

Greybeard Games

  • David Brevik v roce 2016, po ukončení poměru v Gazillion Entertainment, zakládá indie (nezávislé) herní studio Greybeard Games.
  • Není známo, na čem pracuje.

V roce 2014 Rob Pardo opouští Blizzard. Letošní rok byl pro Blizzard černým rokem, co se týče odchodů lidí. Odešli klíčoví lidé Josh Mosqueira, Matthew Versluys, Nick Carpenter a Chris Metzen. Rob, Josh, Matthew a Nick založili Bonfire Studios. Otázkou zůstává, zda se k nim připojí i Chris. Podle posledních informací Bonfire zatím na žádné hře nepracují.

Infografika

Kliknutím na obrázek se otevře původní rozlišení. Doporučujeme otevřít v novém panelu/okně.

Shrnutí

Bývalí zaměstnanci Blizzardu založili dohromady 14 herních studií. Šest z nich ukončilo svoji činnost, nejčastěji z finančních důvodů. Tato studia vydala 4! hry, ani jedna z nich výrazně neuspěla. A to nepočítáme Carbine Studios, jejichž stav je neznámý. Undead Labs sice vydali hru, u nás poměrně neznámou, ale evidentně State of Decay vydělalo dost na vývoj druhého dílu. Tři studia, En Masse, Runic Games a ArenaNet, se dokázala prosadit. Dohromady mají na kontě pět hráčsky a finančně úspěšných her. Jako poslední zde máme relativně nová studia, jejichž výsledky je nemožné předvídat. Mají za sebou zvučná jména a na plody jejich práce si budeme muset počkat několik let.

Výhled do budoucna

Rozhodně bude zajímavé sledovat, co se v příštích letech stane s Blizzardem. Není možné přehlížet odchody velikánů a veteránů Blizzardu. Nabízí se hned několik více či méně pravděpodobných vysvětlení. Můžeme se pustit do spekulací, zda na vývojáře tlačí akcionáři a snaží se je vmanipulovat do rozhodnutí, se kterými nesouhlasí. Totéž můžou vývojáři zažívat od korporátního managementu. Nebo je za odchodem nedostatek tvůrčí svobody. Třeba Blizzardu prostě ujíždí vlak a někteří lidé to poznali a raději svá místa opustí dřív, než bude pozdě.

Zde si dovolím menší, osobní vsuvku. Dalším z důvodů může být příliš velký tlak z hráčské komunity na zlehčení her. Bohužel tohoto jsme svědky hlavně u Diabla a World of Warcraft. Z her, které původně byly výzvou, jsou dnes hříčky i pro malé děti. Ty navíc hra po pár hodinách přestane bavit a jdou svou „nespokojenost“ ventilovat na oficiální fóra a dožadují se další a další zábavy. Nejlépe zdarma. Vždyť přeci Blizzardu dali „svoje“ peníze, tak jim Blizzard MUSÍ zprostředkovat zábavu, nebo na ně tatínek podá žalobu. Dost často podobné výlevy byly k vidění na amerických fórech. Ale ani evropská nezůstala ušetřena. Pro „staré harcovníky“ tyto změny, dlouhodobé zlehčování, můžou být frustrující. O to hůř je musí snášet dlouholetí vývojáři.

Nebudeme si nalhávat jednu věc. V posledních letech se vynořila velká spousta kvalitních her, které jsou schopné v jistých ohledech dohnat, ale i předčit Blizzardí hry. Další, zatím nevydané, mají potenciál sesadit Blizzard z pomyslného trůnu krále videoherního průmyslu. Jmenujme Pillars of Eternity, Path of Exile, LineAge Eternal, Lost Ark, Victor Vran, Battleborn, nebo Paladins: Champions of the Realm. Bylo by smutné sledovat úpadek tak skvělé firmy, jakou Blizzard beze sporu je.

Blizzard naštěstí v posledních dvou letech přišel s trojicí kvalitních kompetitivních her: Heroes of the Storm, Hearthstone a Overwatch. Ty jim zajistily nový zdroj příjmů i nové hráče. A troufáme si tvrdit, že jim vlily novou krev do žil. Proto se velkým očekáváním těšíme na letošní Blizzcon a tajně doufáme v nové Diablo. Hru, která by se vrátila ke kořenům, obtížností, zábavou a znovuhratelností.

Zdroj: Youtube

15 komentářů u „Úspěchy firem bývalých zaměstnanců Blizzardu

  1. BaronDevil666: jedina hra, kterou sem kdy sel na rychlost bola x-com enemy unknown (1994) a to na najtahsej obtiaznosti. Trvalo mi to cca 18 hod – viem, dost dlho. Ale z mojho pohladu to bola jedna z najlepsich her vsech cas. Tento moj pokus bol po tom, ako som to presiel asi uz 5 krat a vedel som presne po com mam ist. Asi rok po tom, co som to hral prvy krat.

    D2 mi trvalo cele tydny (mozno proto, ze sem zdilal PC s brachama 🙂 )

    ale hej, volakedy to boly hry na dlhsie

  2. díky moc za parádní článek (děkuji i za všechny ostatní články, které drží úroveň webu)

    taky mě mile po letech překvapil způsob podání informací, kdy se redaktor diablofans nebojí nazvat věci pravými jmény a říct, že s D3 není vše úplně v pořádku, pamatuji doby, kdy jsme byli za jakoukoliv oprávněnou a konstruktivní kritiku osočováni, že jsme na diablofans, když se nám na D3 něco nelíbí, ať jdeme jinam… ptám se po letech, kde jsou dnes tito rádoby milovníci diabla? true fans i po letech zůstali, i když pořád kritizují a čekají na změny, které už asi stejně nikdy nepřijdou… ještě jednou díky

    @VRSpicz: popravdě mě to ani nikdy nenapadlo, jet D1, D2 speedrun, byl jsem rád za každou místnost, truhlu, pařez, pod který jsem mohl nahlídnout 🙂 i když se jezdilo moooře mf runů šíleným tempem, celou hru jsem na čas nikdy za ty roky nejel

  3. VRSpicz: D2 slo dohrat opravdu HODNE rychle… 😉 Nejvic zdrzoval treti akt,, protoze Kurast bylo bludiste, ale jinak to slo v pohode dohrat za odpoledne… D1 bylo jiny kafe 😀

    Mimochodem – v D3 ten achiev jde v pohode, ale zas treba Conquest dohrat celou hru pod hodinu jde jen v parte a jen s lidma, ktery presne vi, co maji delat. Ale ano – chapu kam tim miris a souhlasim… Blizzard sam dela achievy, ktery samy potvrzujou, jak je to vlastne mala a kratka hra. Trosicku nelogickej krok, bych rekl.

    trosku jsi mi pripomel, kdyz jsem hral Fallout2 (uz asi po stopadesaty:D ) a rekl sjem sim,z e hod am nejrychleji, jak to jde… mel jsem znicenou zakladnu Enklavy ani ne za 2 hodiny a finalni animacka byla hooooodne kratka 😀

  4. vááááu ! Tak to byl heroický výkon tenhle clanek WITEKCZ- GJ.. To jak si shrnul možné důvody odchodů lidí.

    Jako mám stejnej názor že ikdyby Blizz vypustil do lahve průjem a dal na to logo BLIzZARD, tak si to nějakej fajnšmekr koupí 😀 Hlavně ti z Asie.

    Mám otázku na všechny co hráli D1,D2 a teď hrají D3: V D3 je achievement: Dokonči všechny akty pod hodinu (určitě všichni víte)
    Za jak dlouho bylo možné dohrát D1 a D2 ???

  5. Jezisimarija… Co jsem to tam dole napsal… 😀 Kde jsem vzal Valve, to fakt netusim 😀 Mel to byt samozrejme Activision 😉

    Witekcz: No… Ja to pochopil (doufam 😀 ). Kazdopadne udelat jina spolecnost, nez Blizzard, bylo by pro ni vydani neceho tak nedodelanyho jako bylo RoS likvidacni…

  6. @BaronDevil666 – "V clanku me malinko "vadi" pasaz o tom, ze si myslime, ze kdyz Blizzu zaplatime, tak nam MUSI zajistit zabavu." -> Přečti si to ještě jednou, myslím, že jsi to nepochopil. Na druhou stranu souhlasím, RoS vyšel ve stavu jakém vyšel, ale vývojáři zamakali a dostali D3 do velmi dobrého stavu, takže tvoje korunky nepřišly na zmar. Jen se bojím jedné věci, a to že Blizzard odložil D3 do Maintanance módu, takže nějakých dalších novinek se už asi nedočkáme =(

    "Blizzard se naucil, ze jejich fanousci se chovaji zhruba stejne, jako fanousci Applu – koupi v podsatate cokoliv za jakoukoliv cenu." -> S tím bych si dovolil nesouhlasit. Většinou lidi mají rádi některou ze sérií, za kterou rádi zaplatí plnou cenu, případně si pořídí sběratelku. U ostatních si počkají na výraznou slevu, např. vánoční výprodeje u Xzone. V mém okolí to tak dělá spousta lidí a věřím, že to tak bude i jinde. Sám to taky provozuju, za D3 jsem dal plnou cenu, byl jsem na obou půlnočních prodejích. Ale SC2 první dva díly mam každý za 300, což je tolik, kolik jsem ochotný jako nefanoušek SC2 zaplatit. Stejně tak jsem si počkal na Heroes of the Storm krabičku, nebo OW: Origins edici. Ty hry mi poskytly (OW a D3 stále poskytuje) desítky, D3 dokonce tisíce, hodin zábavy. Takže za své peníze jsem dostal ohromné množství muziky, které se navíc s každou odehranou minutou a hodinou zvyšuje. Což o žádné hře od jiného vydavatele říct nemůžu. Vlastně můžu, War Thunder, ale ten je v základu zadarmo a je pouze na mě, zda se rozhodnu nasypat jim love za prémiové tanky.

    "To uz dneska zadna firma nechce, aby se jeji hra hrala deset let – kazda firma chce jen prodat kopie (nebo licence) a pak vydat dalsi hru, kterou zase prodaji a tak dokola." Dnes není "normální" mít hru ve vývoji pět šest let a Blizzard není slepý, když kolem sebe vidí hry typu Assassin’s Creed, Battlefield, Call of Duty a další. Takže logicky zkracuje vývoj. Ale nejspíš se nechce dostat do stavu, ve kterém je například EA, nebo UBI a chrlit každý rok z každé série alespoň jednu hru. Nebudeme si nalhávat, to co produkují ostatní studia je rok od roku horší, navíc v ceně AAA her a prolezlý neskutečně drahýma mikrotransakcema. Nejdřív pořádný hype train a po pár měsících od vydání po daných hrách neštěkne ani pes. Jedinou vyjimkou jsou snad poláci z CD Projektu se Zaklínačem. Asi jsem děsněj fanboy Blizzard her, ale když vidím, co se děje v herním průmyslu, můžu být rád, že jsem upnutej na Blizzard.

    Mimochodem, když jsem tu před pár týdny psal do komentářů, že Blizzard vykrádá sám sebe, dostal jsem kartáč 🙂

  7. Hodne peknej clanek… Jeden z best of co tu kdy byl. Nicmene – souhlasim s RezZ3tem, ze navrat ke korenum se konat nebude – uz prave kvuli tomu, ze tam nezustal skoro nikdo, kdo by se k nim vracel. Jedna z mala sanci na ten navrat by byl opravdu predelani starejch her (SC:BW, D1-2) do HD, ale to si myslim, ze na 99% nebude.

    V dobe, kdy Blizzard prevzalo Valve jsem tenhle vyvoj predpokladal – uz tehdy to byla hodne znama firma tim, jak moc rada ma penize, Zatimco Blizz byl znama firma tim, ze dela zabavny hry a komunikuje s fanuskama. Co se zmenilo? Valve zustalo firmou, ktera ma hodne rada penize a z Blizzardu udelala… no taky firmu, ktera ma rada penize.

    V clanku me malinko "vadi" pasaz o tom, ze si myslime, ze kdyz Blizzu zaplatime, tak nam MUSI zajistit zabavu. Uprime – kdo z Vas si mysli, ze napriklad RoS OPRAVDU stal za plnou cenu hry? CO jsme dostali (ted nemluvim o dalsim obsahu ktery casem pribyl – ten tam mel byt uz v dobe vydani a pak by to za to stalo)? Jeden akt a jednu classu, ktera graficky vypada jako krabice, ze ktery litaji zeleny kladiva. Ale cenovka byla jako za plnou hru – polozte si uprime otazku, jestli kdyby UPLNE stejnou hru, jako je D3 + RoS vydala jakakoliv jina firma, nez Blizz, jestli byste ji koupili. To samy SC2 – 2 datadisky a vsechno za full cenu (i kdyz tam alespon byla v SP plnohodnotna kampan, na druhou stranu zas pridavek do MP byl nula nula nic). A to je podle me jadro problemu – v clanku se pise o hre, ktera "vykradala" D3 – ale sam Blizzard uz jen vykrada vlastni hry.

    Shrnuto a podtrzeno – Blizzard se naucil, ze jejich fanousci se chovaji zhruba stejne, jako fanousci Applu – koupi v podsatate cokoliv za jakoukoliv cenu. Kdyby vydali tetris, tak se z toho stane prodejni hit. A hraci klidne budou platit za jinak barevny kosticky. A tak na ne sypou minipety, obrazky, mounty… Ale opravdovej obsah toho, co si koupi beznej hrac za puvodni cenu je dost mizernej, cehoz uz si i ti, kteri jsou stale ochotni platit za vsechno, co ma nalepku Blizzard, zacinaji vsimat.

    Ono taky logicky – driv Blizz vydal SC:BW, kterej jsme hrali deset let. To uz dneska zadna firma nechce, aby se jeji hra hrala deset let – kazda firma chce jen prodat kopie (nebo licence) a pak vydat dalsi hru, kterou zase prodaji a tak dokola. Nejlepe v rozmezi par mesicu. Je to logickej vyvoj, kdyz se zjistilo, jak jsou lidi ochotni utracet za hry a jejich obsah…

    Ja osobne jsem bejval obrovskej fanda toho, co Blizz vydal… Ted? No… Ale smutne uznavam, ze porad to je jedno z toho lepsiho, co se da sehnat…

Napsat komentář