Vysvětlení, proč v Diablu 3 nebudou skill body

skill-choices-d2 Automatické rozdělování bodů na
atributy někteří hráči nesli jen těžce, ale nakonec tuto změnu většina
přijala. Automatické rozdělování skill bodů však je pro některé hráče
příliš a na oficiálním Battle.net fóru museli vývojáři vysvětlovat,
proč se tak rozhodli. Zajímá-li vás odpověď a důvod, proč bude jen
6 aktivních skillů místo 7, pak čtěte dále.

Vývojáři chtějí, aby byl boj v Diablu 3 propracovaný. Aby toho
dosáhli, museli vytvořit různé typy skillů, které hráč využije
v různých situacích. Nechtějí, aby se opakovaly situace z Diabla
2
, kdy hráč měl jeden primární skill, který používal
v podstatě pořád. Příklady takových skillů mohou být třeba Blessed
Hammer, Frozen Orb nebo Bone Spirit. Hráč investoval do svého primárního
skillu 20 bodů a snažil se ho neustále používat jako hlavní útočný
skill. Jediný okamžik, kdy hráč přepnul svůj primární skill, byl
případ monstra, které bylo odolné nebo imunní vůči nějakému elementu.
Když bylo monstrum imunní vůči elementu primárního skillu hráče, pak se
hráč tomuto monstru buď vyhnul úplně, nebo přepnul na svůj sekundární
útočný skill. Ani jeden z těchto případů neukazuje příliš
propracovaný způsob boje.

Aby byl boj s monstry pestřejší, skilly musí mít různé
role
. Zde je jednoduchý příklad:

  • Skill Magic Missile způsobuje poškození 15 jednomu nepříteli
  • Skill Arcane Orb způsobuje plošné poškození, kdy každý nepřítel
    obdrží poškození 10

S těmito dvěma skilly si může hráč rozvíjet propracovaný
způsob boje
. Když narazí na jednoho nepřítele, pak použije Magic
Missile, pokud narazí na skupinku nepřátel, použije Arcane Orb. Pokud se
bude chtít hráč zaměřit ve skupince na jednoho nepřítele, pak použije
Magic Missile. Na tomto zjednodušeném příkladu je vidět, že by hráč mohl
klidně i několikrát použít Magic Missile, aby se zbavil celé skupinky
nepřátel, nebo by se mohl zbavit jednoho velkého nepřítele opakovaným
vykouzlením Arcane Orbu, ale to by nebylo tak efektivní.

Podle starého konceptu platilo, že investováním skill bodů do daného
skillu ho hráč vylepšuje. Problém ale byl, že to právě znemožňovalo
propracovanost boje. Pokud bychom investovali spousty skill bodů do skillu
Magic Missile a vylepšili bychom ho na takovou úroveň, že by způsoboval
poškození 70 jednomu nepříteli, pak je pro hráče výhodnější
využívat Magic Missile místo Arcane Orbu, a to i kdyby čelil početnější
skupince nepřátel. Pokud bychom investovali spousty skill bodů do Arcane Orbu
a vylepšili bychom ho na takovou úroveň, že by způsoboval poškození 45,
pak by způsoboval větší poškození než Magic Missile jednotlivým
nepřátelům. V takovém případě by hráč zkrátka zvolil takový skill,
ve kterém má nejvíce skill bodů, místo toho, aby zvolil ten skill, který
je pro danou situaci nejvhodnější. Skill body tak snižovaly
propracovanost boje
.

Vývojáři také vysvětlili, proč se rozhodli pro šest aktivních skillů
z původních sedmi. Diablo 3 klade důraz na rozmanitost
buildů
a vývojáři si myslí, že 6 skillů ve skutečnosti
přinese ještě více rozmanitých buildů, než kdyby bylo 7 skillů.

Proč? Ať už mluvíme o jakémkoli množství kombinací,
největší množství kombinací hráč má, když počet kombinací,
které může sestavit, se blíží polovině počtu možností, které
. Vysvětlit to lze na příkladu s kuličkami.

V pytlíku je 12 kuliček a každá má jinou barvu. Kolik různých
barevných kombinací existuje, když z pytlíku vyberete X kuliček? Řešení
je následující:

Počet kuliček Počet různých barevných kombinací
1 12
2 66
3 220
4 495
5 792
6 924
7 792
8 495
9 220
10 66
11 12
12 1

Nejvíce různých barevných kombinací je, když z pytlíku
vybereme 6 kuliček
z celkového počtu 12 kuliček, které
v pytlíku jsou. Možná se ale ptáte, co má společného 12 barevných
kuliček se skilly herních postav, když každá postava má přes
20 skillů.

To byla jen teorie. V praxi mají hráči tendenci vybírat skilly
s různými rolemi tak, aby je mohli efektivně využívat.
Například skilly vhodné pro útok proti jednomu nepříteli, plošný efekt,
automatické zaměřování, spotřeba, obrana, doplnění zdrojů, kontrola
davu, souboj s bossem, skilly jen pro ojedinělé situace, atd. Hráči si
obecně vybírají dva skilly (nebo i jeden), aby je využívali ve všech
zmíněných situacích. Například Wizard má skilly Ice Armor, Storm Aromr a
Energy Armor. Vývojáři nepředpokládají, že by si hráč vybral všechny
tři skilly (i když někdo by se třeba mohl na tyto skilly zaměřit a
udělat si speciální postavu zaměřenou na tyto skilly). Většina hráčů
si ale pravděpodobně u Wizarda vybere jeden Armor skill (také zde hrají ale
roli skill runy, které toto mohou změnit). Podíváme-li se na každou
z herních postav, u každé najdeme 8–12 různých typů skillů. Čili se
pohybujeme někde pod vrcholem všech možností (12 – viz příklad výše),
je tedy jasné, že 6 je tím správným číslem, které maximalizuje
rozmanitost buildů.

Nutno také dodat, že zde není řeč jen o jednom hráči, který by měl
jen mírně odlišné skilly od druhého hráče. Mluvíme o šesti
různých dovednostech,
které se výrazněji liší ve svých
funkcích či rolích.

Když vývojáři takto vytáhnou na stůl matematické výpočty, někteří
by si mohli myslet, že jestli jediným jejich záměrem bylo maximalizovat
počet kombinací, tak mohli dát například k dispozici šest, sedm nebo osm
pasivních skillů, místo těch tří, pro které se rozhodli. Tak tomu ale
není. Vývojáři totiž nechtěli jen maximalizovat množství buildových
kombinací, ale chtěli také, aby systém vypadal esteticky,
jednoduchý na chápání a aby i pasivní skilly měly nějaký svůj
vliv
. Jejich cíle jsou různé a musí je brát v potaz při tvorbě
herních mechanismů. V případě aktivních skillů si vývojáři myslí,
že zvýšení rozmanitosti je dobrý důvod, proč přejít ze sedmi k šesti
aktivním skillům.

A kolik že bude ve hře kombinací skillů teď po všech těch změnách?
Pokud budeme počítat s 6 aktivními skilly, se všemi runovými kombinacemi
a 3 pasivními skilly, ve výsledku dostaneme 2 285 814 795 264
různých kombinací buildů
. Toto číslo navíc nebere v úvahu typy
skillů pro „ideální“ buildy, ale to byla vždy záležitost experimentů
(a dlouhodobé hratelnosti Diabla 2) – hledání buildu, který by byl
netradiční a přesto by se s ním dalo hrát.

53 komentářů u „Vysvětlení, proč v Diablu 3 nebudou skill body

  1. kralyk: 6 aktivnich skillu se mysli to, ze si muzes vybrat max 6 skillu z nejakejch 24 +- (kazda classa bude mit tak nejak kolem 24 skillu).. no a pak jsou jeste pasivni skilly, kterych si muzes vybrat 3 z nejakyho neznamyho poctu celkem.
    Jo a singleplayer muzes hrat, akorat bude online (mozna ses jenom upsal a myslel jsi offline mod, ale co uz :d)

  2. Ok, tak to zřejmě bylo myšleno jinak, než jak jsem si to vyložil. Mohl by mi někdo případně objasnit, jak je to teda myšleno s těma „6 aktivníma skillama“? Páč v D2 když kouknu do skilltree třeba u socky apod., má určitě víc aktivních skillů než nějakejch 6/7.

    No jinak ale tyhle zprávy jsou zklamáním, hlavně ta nemožnost rozdělovat si skilly. Neříkám, že se to nebude dát hrát, to určitě bude a třeba to bude i zábava, už je to ale prostě něco jinýho, úplně jiná hra, úplně jinej princip… Plus dohromady s nemožností hrát singleplayer, to už si můžu tovnou vybrat nějakou slušnou MMORPG a vyjdu z teho líp…

  3. Hmm… obvykle když píšu někam komentáře, snažim se, aby byly inteligentní a měly hlavu a patu. K tomuhle můžu ale akorát napsat: Co to je za s***ky? Zaprvý, znemožnit hráčům rozdělovat skill pointy a snažit se je tím donutit k „rozmanitému boji“ je kravina, imho to lidi akorát naštve. Zadruhý, ta kombinatorická „teorie“ mi přijde dost mimo, nezkoumal jsem zatím do detailu, co tím chtěl básník říct, každopádně ale ta tabulka je docela hovadina. Zatřetí pokus o její aplikaci na to rozhodnutí z 6 skillama je tristní… Je to blbost, v blizzardu se prostě rozhodli jeden skill vypustit, protože to nestíhaj. Proč se to takhle kamuflovat za pokusy o kombinatorickou teorii? Ihmo zbytečné… Nazývejme věci pravými jmény. Prostě na ten sedmej skill kašlou.

  4. Madus: presne :( a prave toto sa mi na tom najviac nepaci. Ja si rad zakladam nove postavy a skusam nove veci. ked to je premakane a funguje to tak si zalozim novu a skusim to zase inac … ale tu staru mam stale odlozenu a mozem si za nu zahrat kedy chcem. Mam tam ine veci, ine skily, ine questy, proste mozem si ju „odlozit“ pre neskorsie pouzitie. Tu budem moct akurat tak otacat tu istu postavu stale dokola. takze to bude vyzerat tak ze pri vybere postavy v hlavnom menu za ktoru si idem zahrat budem mat na vyber Wizard a WD. Paraaaada. To je variability. Ale napriklad hraci co su ozaj nolifery tam budu mat az 5 postav !!! z kazdej jednu. Myslim ze tuto variabilita konci. pri 5 postavach.

  5. To je sice hezké, že vývojáři chtějí hráče donutit používat víc skillů, ale celková variabilita tím podle mého názoru spadne na zlomek toho, co nabízelo D2. Možná se pletu, ale takové špeky jako bear dream sorcky, singer barby, nebo kickassy (pak že lvl 1 skill nemůže být použitelný) … tak tyhle buildy už možná neuvidíme. Ale třeba se pletu.

  6. vobec sa mi to nepaci , v diable 2 vasa prva postava vzdycky stala za ho.no pretoze ste mali skilly a staty vo vsetkom o veciach ani nevravim 😀 a toto oni chcu odstranit , podla mna by to malo byt tak ze vasa prva postava v d3 je jedno co s nou spravite pretoze hru budete este len objavovat a az postupom casu sa budete zlepsovat , ved si spomente na d2 kolko casu trvalo kym ludia behali s enigmami ctackami a mali najlepsie buildy , ked ste d2 vedeli hrat vyrazne ste sa lisili od takzvanych „noobov“ priklad dopredu si pripravit na postavu vsetky veci charmy a nechat sa na levelovat setrit staty a skilly pointy a potom to tam vsetko supnut , napr z barbarom ste mohli ist cisto vsetko do vitality a dali ste mu vsetky veci bez toho aby ste nieco museli investovat do dex alebo strenght , vysledok 6K life + , a toto by malo byt v d3 bohuzial asi nebude , este ked si daky noob nakupy veci za real prachy a nebude medzi nim a skusenym hracom ziadny rozdiel …

  7. Me se na tom systemu nelibi jen to, ze hraci nemohou svym skillum nastavovat vahu pomoci skillpointu. Stejne jako Blizzardu se mi nelibi styl hry s 1,2 ubersynergizovanymi skilly. Ale neresi to absence synergii, omezene mnozstvi skillpointu pro jeden skill a cooldown skillu dostatecne? Nebude pak mozne napriklad pridat treba jen jeden point do skillu, ktery spolecne s runou umozni skill pouzivat treba jako debuff/buff, atd. Nebo jen castecne investovat do nekterych skillu napriklad pro pohyb (rush, teleport, dodge) s tim, ze vetsina pointu by se vyuzila pro utocne skilly (sigle target, aoe). Jsem totiz hrac druhe strany mince. Bavi me vzdy vyuzivat pokudmozno co nejvice skillu, ktere doplnuji muj build. Unikatnejsi to co do pouziti skillu sice nebude, ale individualnost bude tvorena prave mnozstvim pouzivanych skillu a vahou skillpointu pridelych jednotlivym skillum. Bohuzel je fakt, ze vetsina hracu radeji hraje stylem premerovani dicku a ukaji se ciselnou hodnotou damage jednoho skillu. Ale kdyz je to tak bavi, tak at to tak hraji, koneckoncu proc ne. Pro me je zas 6 aktivnich skillu (pokud nebude mozne pouzivat aktivni skilly z itemu) malo. V kazdem pripade se to da hrat vice zpusoby a podle me je nesmysl, aby Blizzard hrace vodil za rucicku, aby poznali jak je ta hra hezka a ze se da hrat i taktictejsim a pestrejsim stylem. Novy system proto nevitam, ale ani neodsuzuju. Radeji bych vsak vyvazeny skillpoint system, kde se kazdy muze rozhodnout, jake skilly pouzivat a nakolik je udelat efektivni.

  8. Pokud by to nechali jak to bylo, tak by to bylo D2 v novym kabatu a spousta lidi by remcalo ze je to vlastne porad to samy, je tady snaha o zmenu hernich mechanizmu ktery sme tady uz videly stokrat (D2,Loki, titan Quest)… vadi vam byt online? stejne vetsina z vas porad online je, vadi vam aukce za real cash, no tak proste na tu ikonu neklikejte a lootujte po staru, vadi vam pouzivat 6 skillu misto jednoho? NECHAPU

  9. krYshuT: Najvacsi problem je, ze WoW take vobec zo zaciatku nebolo. Este teraz si pamatam, ako hardcore hraci basnili o raidoch, o guildach a potom po par datadiskoch bola hra zmenena na nepoznanie. Chcem tym povedat, ze bola zjednodusena a prestala bavit tych co ju hrali zo zaciatku. Az vtedy zacali Blizzardi na nej nehorazne zarabat. SC2 bola premakana RTS postavena na tradicnych principoch. U Diabla 3 mam taky pocit ako by sa Blizzard silou mocou snazil odradit od kupi co najviac hracov a to sa im moze vypomstit. Ich politika je pre mna nepochopitelna.

  10. Ahojte, tak som sa dozvedel, že…aj pri hraní singlu D3 bude treba byť neustále online!!!!…lebo to vraj súviselo s tým, aby si v single nikto nenamakal postavu a s ňou potom mlátil online iných hráčov(ak si to teda dobre pamätám), boli tam aj iné dôvody, kde som to čítal a bodľa blizzardu to nie je kôli tomu, že by hráčov chceli otravovať DRM-kom. Ja s celej duše nenávidím DRM, odvtedy, čo som si kúpil originál Grcošok…Sračkošok…..éééé Bioshock a kôli „skvelému“ DRM som to nemohol hrať! Ak teda je pravda, že bude treba byť pri hraní D3 singlu neustále online…..PUCK OFF D3!!!!! Budem hrávať potom D2+Median mod alebo D2 Back to hellfire mod. :-x :-x :-x

  11. Tib3rian: preci to neni takovej rozdil mezi tim ze kliknes na add skill point nebo ti ze se kouzlo zvedne automaticky za lvl up…ty jsi ten kterej si namixuje svoji postavu z aktiv a passiv skillu,run a equipu, me se to zase tak detsky nezda a nemyslim si ze by se blizz nejak zaprodali, treba SC2 je naprosta spicka mezi RTS…verim ze tak dopadne i d3

  12. Ach Blizzardi, co sa to s vami stalo? Z firmy, ktora robila poctive hry a mala obrovsku popularitu, sa stala firma produkujuca zjednodusene hry pre deticky a stratila dobre meno hlavne u svojich skalnych fanusikov. Je to podla mna zrada principov, ktore firma stelesnovala. Je to ako keby sa Merlin Manson postupne zacal menit na Justina Biebera.

    Som presvedceny, ze D3 bude fungovat vyborne, ale auto rozdelovanie skillov zoberie hracovi ten pocit, ze mam body a rozdelujem si ich sam. Mne sa nepacilo uz zrusenie skilltrees. Strasne rad som sa pozeral na schopnosti svojej postavy od 1 az po 30 level. Tymto straca D3 svoje kuzlo, pretoze aj keby som zistil, ze je dobre rozdelovat body rovnomerne, je hlupe sledovat ako to hra robi za vas. To je zabijanie principov zanru. V skyrim mi taketo zjednodusenia az tak nevadia, pretoze tam nejde o znovuhratelnost, ale v D3 je to precedent, ktory moze mat nedozierne nasledky.

  13. Tak poslednich par dni uz fakt nevim co si mam myslet. Rozhodne to neodsuzuju, ale na druhou stranu prekopat celou hru tesne pred vydanim se mi fakt nezda. Mam takovej dojem ze to delaj jako MMO kde ma kazdej main postavu a s tou hraje od zacatku az do nevidim. Krasa D2 byla v tom ze sem si kazdej par mesicu zkusil novej build atd. Pro me uz nema cenu sledovat novinky pac se to meni moc casto. Pockam az to vyjde a asi urcite si to koupim, ale mam z toho ted takovej rozpacitej pocit.

    Oni tu hru fakt delaj pro maly deti a to me desi.

  14. Tak, aj keď som ešte prednedávnom chcel predobjednať Diablo 3 tak som rád že som to nespravil ! :-D Toto spraviť s naj hrou aku kedy sme hrali ?…ták toto nie pánovia Blizzardu, v Single-playeru stále byť pripojený cez net alá Asassins Creed ? Kupovať si vybavenie za reálne peniaze ? A samosatne rozdeľovania Skillov ? :-D Určite si to už nekúpim kým sa to nezmení, radšej si to upirátim a nebudem sa za to vôbec hambiť (čo áčkové tituly rozhodne originálne mám). DIABLO 2 bude vždy best a myslím že ani trojka to nezmení ;-)

  15. Tak ja nevim, sem asi jedinej ale, me se to celkem zamlouva, boj se stane opravdu rozmanitejsi, ted napriklad jedu D2 s amazon a pouzivam porad dokola jeden utok, protoze proste je ta hra tak nastavena, ted mam moznost pouzit tech skillu vic, takze pro me jednoznacny plus, kdyz vezmete 6aktiv + 3 pasiv skills ve trojce tak to vetsinou mnohem vic nez sme pouzivaly ve dvojce a to jeste nepocitam runy…..takze ja to vidim celkem pozitivne :)

  16. Fight: přesně jak je napsáno v článku, můžeš si udělat jeden silný, ale takhle budeš mít všechny na stejné úrovni, jen pro různé situace výhodnější.

    jsem asi jediný, ale mi se tenhle systém líbí :-D jen doufám, že ten respec bude pekelně drahý, radši si pojedu několik dní znovu celou postavu, než abych si to mohl ve městě (jak tuším bylo někde zmíněno) změnit co hodinu.

    k těm talismanům ještě, když už to chvíli hraješ, tak pochybuju, že by jsi měl jeden ze 6 spellů s talismanem na 3.lvlu a u ostatních nic, jasně, že si dáš talisman do spellu, který používáš relativně nejvíc, ale podle mě pak bude u všech spellů něco.

  17. A ještě, napadla mě jedna věc, která vlastně hráči zabrání do určité míry měnit pořád skilly. Mám totiž za to, že runy z nich vyndávat nepůjdou. Takže přece neschovám skill, ve kterém mám už runu rank např. 3 a nevyměním to skill s žádnou, nebo slabší runou.

  18. me to prijde jako naky bad joke, nechapu co jim na tom teda tak dlouho trvalo… kdyz par mesicu pred vydanim zmeni hru k nepoznani nez tomu bylo pred 3lety, nechci vedet jak dlouho na tom delali pred tim nez to predstavili a jeste budou podporovat, deti ktere budou kseftovat s vecma za realne penize, ale uvime jeste to nevyslo 8-O

  19. Vie mi niekto povedat ci sa tych 6 skillov bude dat kedykolvek menit alebo ked si uz ten skill raz vyberiem tak ho mam nafurt ? Lebo ked sa to bude dat menit lubovolne tak potom naco je to vobec obmedzene na neajke cislo ? Mam beznu situaciu tak pouzivam svojich 6 skillov, nastane nieco necakane tak to rychlo prehadzem a idem dalej, cize ako keby tam limit ani nebol. A ked tam bude nejaka cena za respec tak potom sa dostanu tam isto ako to bolo z respecom skill pointov.

    Ako celemu sa mi tomu nechce verit, vyvijaju to nekonecne dlho aby par tyzdnov/mesiacov pred vydanim spravili rozhodnutie ktorym rozculia asi vsetkych skalnych hracov D2 ?

Napsat komentář