Blizzard na Blizzconu oslavil 25. výročí. K tomuto výročí byla panelová diskuze, chcete-li přednáška. Z otázek v následujícím Q&A byla zástupcům Blizzardu položena jedna hodně na tělo. Hráč jménem Jack se zeptal, zda Blizzard neplánuje vydat remaster Warcraft 1 a 2?
Nutno podotknout, že tato otázka sklidila bouřlivý potlesk. Slova se ujal Frank Pearce:
Máme to štěstí, že vlastníme zdrojový kód, textury a vůbec vše, co jsme tenkrát vytvořili. Bohužel, je pro nás velmi těžké vše odemknout* a přijít na to, jak věci fungují. Už jsme staří a zapomínáme 🙂
*Zde zřejmě hovoří o souborech, ve kterých jsou uzamčené všechny věci nutné pro běh hry.
Našlo se pár jedinců, kterým se líbil nápad prohrabávat se v kódu a souborech Warcraft 1: Orcs and Humans. Dokonce se jim povedlo hru rozběhnout. Hrál jsem ji, Orcs and Humans byl skvělý. Ve své době. Přísahám, že v dnešní době a k přihlédnutím k dnešním standardům už to není taková zábava.
Máme limitované zdroje i na to, na čem děláme. Takže spíš uděláme skvělý obsah pro World of Warcraft, Overwatch nebo se zaměříme na budoucí projekty. Raději věnujeme náš čas do těchto věcí, ne vracení se do minulosti a vykopávání zkamenělin.
Frankovi do řeči skočí Mike Morhaime a říká:
V tuhle chvíli 🙂
Frank pokračuje v monologu:
Ceníme si vašeho nadšení pro staré hry, taky je milujeme.
Co si z této odpovědi můžeme vzít? Blizzard v některém ze svých archivů nejspíš má zdrojové kódy jak pro původní Warcraft, tak i pro Starcraft, Diablo 1 & 2 & LoD, s velkou pravděpodobností i pro World of Warcraft (Vanilla i datadisků). Když si vezmeme v potaz, kolik her by takto měli předělávat, museli by na programátory, grafiky a další vyčlenit značné množství peněz. Je jisté, že by museli zaměstnat nové lidi. Akcionáři a vedení firmy by takovouto investici museli schválit. To vše bez jistoty, zda se jim investované peníze vrátí.
Tyto nově stvořené týmy by se vyloženě musely prohrabávat kódem a snažit se jej pochopit. Museli by od základů vystavět hru, textury, zvuky a maximálně se přiblížit původní hře a hratelnosti. Několik let by to zabralo. Našel by se dostatek fanoušků, který by vývoj remaků zaplatil? Těžko říct. Jestli si dobře pamatujete, obě Diablo hry patřily k nejkopírovanějším. Takže by si svoji investici museli ochránit některou z dostupných forem DRM. Denuvo pomalu povoluje pod nátlakem hackerů. Always online? Pro spoustu z nás po zážitcích z launche a minulých měsíců téměř nemyslitelné. Jak z toho ven?
Pamětníci už dlouho volali po remaku Diablo I, nebo Diablo II. Vzhledem k dvacetiletému výročí Diablo I byla očekávání obrovská, dalo by se říci až přehnaná. Jenže jak je v kontextu napsáno výše, pro Blizzard je důležitá budoucnost, ne minulost. Proto se hráčům snažil alespoň zavděčit remakem Diablo I jako módem pro Diablo III. Bohužel, celé toto snažení dopadlo katastrofálně. Na webu DiabloII.net proběhla anketa, zda jsou lidé spokojení s tím, co Blizzard oznámil ohledně Diablo III na Blizzconu. Celých 60 % hlasujících hráčů je nespokojených. 25 % „uvidí“, zbylých 15 % je spokojených. Velkou měrou se na těchto nelichotivých číslech podílí fiasko s názvem The Darkening of Tristram. Tím pouze zesílilo volání po remaku původních Diablo a hlavně oznámení nového Diablo.
Co ještě stojí za výše uvedenými, hrozivými čísly? Každý z nás by jistě dovedl předložit problém, který v současné chvíli Diablo trápí. Dost možná by dovedl vymyslet i řešení. Můžete se podělit do komentářů. Zkusíme si jich pár shrnout. Zaprvé: Vedení Diablo III týmu se „neustále“ mění a podepisuje se to na hře. Každý má svůj koncept, kam hru směrovat a tím dochází k názorovému štěpení uvnitř i vně týmu. Druhým problémem bude s velkou pravděpodobností původní engine hry, zřejmě nedovoluje velké zásahy do herních mechanik a tak mají vývojáři svázané ruce. Komunita bude třetím problémem. Jedné části, volající po neustálém zlehčování, Blizzard naslouchá až moc, druhé s konstruktivními nápady téměř vůbec.
Blizzard se sice snaží hráče u Diablo III udržet jak jen to jde. Ať už přídavky zdarma, nebo nově oznámeným nekromantem. Ale do nekonečna se jim to nepodaří. I ti nejvěrnější pomalu začínají pociťovat „Maintanance mód“ s drobnými vylepšeními. V tuto chvíli by měl Blizzard, potažmo Diablo tým, přestat hráče ignorovat a minimálně vydat prohlášení o tom, jak hodlá s Diablo sérií naložit.
UPOZORNĚNÍ
Pokud máte pocit, že pod tento článek musíte napsat akorát „D3 je mrtvé“, nebo „On to ještě někdo hraje?“ bez dalšího kontextu, najděte si jinou hru/stránku. Podobné výlevy budu mazat. Komentáře mají sloužit ke slušné a věcné diskuzi na aktuální téma, ne na ventilvání frustrace z toho, že zrovna vás hra po x-tisících (stech) hodinách nebaví.
Osobní poznámka pod čarou
Původní Warcraft, Diablo, nebo Starcraft mají své místo. Jako zápis v historii her, o který nikdy nepřijdou, a jednou se o nich bude dost možná učit. Druhé místo je na poličce, ve vitríně, ve sbírce věnované Blizzardím hrám. Nechme je tam, vzpomínejme na ně v dobrém, nekažme si nostalgii nepovedenými remaky, ať nezažijeme zklamání podobné tomu z letošního Blizzconu. Mimochodem, povedené remaky by zvládl spočítat nešikovný dřevorubec na prstech jedné ruky.
Ja ten clanok nechapem. vsade som pozoroval nadsene reakcie, ze za tie novinky si Blizzard fakt zasluzi pochvalu (jakoze teraz uz pravom) a potom jak by utal, tento clanok mi len kazi normalne hranie. To uz sa neda citat, a vobec, uz nic o hrach sa neda citat. Som maximalne podrazdeny vyplodmi idiotov.
Jak ti muze clanek kazit hrani…? To zas nechapu ja. A chtel bych i videt misto, kde jsi videl ty spousty reakci na to, jak jsou vsichni nadseni z novinek z Blizzconu. Jediny co tam vypada, ze na necem pracovali je HotS a WoW. Nikde nevidim TVUJ nazor na novinky. V podstate jsi prisel jen proto, abys rekl, ze ten clanek nestoji za nic. Divna reakce, taky reakce…
Podobně jako Arnold, problém pochopit psaný text.
Bohuzial v roku 2016 sa reakcie vacsiny ludi na cokolvek nezakladaju ani z malej casti na niecom realnom. Bohuzial podlahli malej skupine rozvracacov nazorov. Povedzme v tomto pripade na Diablo 3
Ako dopadlo Darkening of Tristram, co tym myslite? Ja mam pocit ze to ohlasili na januar
Poslední dobou se nám tu vyrojilo několik méně vnímavých existencí. Přečti si naše starší novinky, najdeš tam svoji odpověď.
Nejde o to, na kdy to ohlasili, ale jak ten event vypada – v podstate vzali mapy, ktery uz maji a bez jediny zmeny je naskladali za sebe do 16ti pater a nazvali to Darkening of Tristam. Takze asi tak prace na dve hodiny pred koncem smeny, kdyz nekdo premejsli, jestli jeste bude pracovat, nebo jestli si da radsi kafe. Mozna to kafe by dopadlo lip. Koneckoncu muzes najit i tady na diablofans nedavnej clanek, kde jsou fotky i video a nic ti nebrani si to sam vyzkouset na PTR.
No Witku…Já můžu jedině souhlasit, za mě povedenej článek a líp bych to neřekl. :-)) Bohužel je to tak 🙁 A my s tím uděláme velký kulový, každopádně já jsem Dčku furt věrnej asi jako jeden z mála lidí. Neřikám, taky si občas musím dát pauzu na pár měsíců, člověka chytne něco jinýho zrovna, nebo si chce nostalgicky zahrát nějakou starou pecku jako třeba dnes, starý první čtverečkovaný CaC a CaC red alert 2 😀 Ale stejně se člověk k tomu Diablu zase vrátí 😀
Každopádně souhlasím, že remake asi nemá cenu, ano plno lidí by to potěšilo a pařilo pár měsíců, ale ruku na srdce, jak dlouho by nám to vydrželo? Tak by se to hrálo měsíce, fandové možná půl roku možná rok a potom by to zase upadlo a každej by se k tomu po pár letech zase vrátil z nostalgie. Však remaky už dneska moc budoucnost nemaj a už vůbec by jim to nevydělo tak jak by si všichni přáli. To radši novej Warcraft 4 když už, než remake…O D4 ani nemluvně, to by snad ani nemysleli vážně, možná jako april.
Díky 🙂
No jsem rád, že si Blizzard aspoň uvědomuje nespokojenost hráčů, ale ten odevzdaný postoj víme o tom, ale nedá se s tím nic dělat, tak za to by měli dostat přes čumák. Uspořádají si Blizzcon, na kterém zazní fanfára 20 let Diabla a ani druhý datadisk k D3 nebude – tohle je u mě naprosté minimum, tak o jakých přehnaných představách to kecají, vždyť ten Blizzcon byl strašná ostuda, za kterou si ještě nechali zaplatit. Chtějí se dívat do budoucnosti, tak proč na Blizzconu nevyhlásili vývoj nějaké nové hry? Tak po tomto článku vidím budoucnost Blizzardu velmi temně, protože jestli je pravda, že schopný lidi jim odešli a zbytek neschopného týmu se hádá mezi sebou, tak nemají žádnou dobrou budoucnost. Ehm co se týká starých her, tak je určitě špatný nápad dávat jim nový kabát. Ve většině případů to dopadá špatně, protože tyto hry sice byly bombou ve své době, jenže dnes ani s novým kabátem v konkurenci neobstojí. S tím posledním odstavcem nad tím upozorněním fakt nesouhlasím, Blizzard se už více než rok nesnaží udržet hráče u D3 a ten plánovaný nec jim má jen zvýšit příjem za minimum práce. Oni dobře ví, že po vydání nec sice dojde k nárůstu hráčů, ale pokud mechaniky hry zůstanou naprosté stejné, tak ten nárůst nebude delší jak měsíc. S čistě ekonomického hlediska je také hloupost snažit se na svých servrech udržovat hráče, když za to nemají peníze.
Přiznám se že by se mi líbilo D2 v lepším rozlišení, ale po D3 už se k němu vracím jen když nemůžu být ol-line , mám originalku ve skříni , stejně jako jedničku. Nemyslím že by to z mého pohledu mělo větší smysl. Starý warcrafty sem si zahrál , je to tak rok zpátky a byl to hezký večer….jeden….jeden hezký večer v nostalgii :-D. Nový obsah do D3 je super. S Nekromancerem už tak nadšený nejsem a to ještě budem půl roku čekat. A co cena ? Kolik bude stát DLC? 10 euro-15 euro? není to přece jen na DLC trochu moc. Když celá hra je teď vyjde cca na 30 euro….No posuďte sami. Samo sebou nevím kolik bude stát ale pod 10 za kus se to podle mě ani nevyplatí prodávat si myslím, to to můžou dát rovnou free. Mám D3 rád a relaxuju u ní a doufám že my to ještě chvíli vydrží a pak hold se vrtnu zase jinam….Třeba na D4 😀
Nejak nechapu, co dela clanek o Warcraftech na strankach o Diablu. Mimochodem, Diablo 3 je mrtve… 🙂
Pokud to nechápeš, tak si to za
A/ nečetl a z nadpisu odhaduješ obsah článku. Tím si se shodil na úroveň diskutérů z novinky.cz.
B/ četl, ale máš problém pochopit psaný text.
Jelikoz se slovo Diablo vyskytuje i v nadpisu, tak se mi zda, ze nedocetl ani nadpis 😉
#rekt 🙂
Asi tak nějak 😀
Clanek jsem necetl, jen rychle prolitl ocima. O Diablu tam neni zadna fakticka informace, ta je tam jen o Warcraftech. O Diablu jsou tam jen same spekulace. A ani v nadpisu nic s Diablem puvodne nebylo. To rovou muzete psat clanky „Dnes venku snezi, dockame se snehu i v Diablu?“
Takže A i B. Navíc jsem titulek po zveřejnění neměnil, rozbilo by nám to linky. Ledaže bys měl přístup do redakčního systému. O čemž pochybuju.
Ahojte, nie som ktovieaky chlapec do diskusie, no pokial by aj ostatne stranky dokazali moderovat svoje prispevky tak ako tu, bolo by to iba ku prospechu veci. Vdaka za vyborny clanok a rovnako vybornu a hlavne vecnu samotnu diskusiu. Drzim prsty!
Díky 🙂
Jeste jedna vec – tak nejak doufam a snad i verim, ze Blizzard si je vedomej toho, jak dopadl jejich „event k vyroci“ napric celou fanouskovskou zakladnou a jeste s tim neco (hodne) udela. A jestli ne, tak to bude vic nez jasna znamka toho, ze D3 je jim vazne u zadku. V takovym pripade nejspis kupovat Necra nebudu, protoze jestli jedina zmena v rozmezi treba 4 let ma bejt to, ze vyresetujou kazdy 3 mesice sezonu a zvednou cisilka, tak ne, dekuji.
btw: to co dříve bavilo nás, neznamená že bude bavit dnešní mládež. Tady je rozdíl 15 – 20 let. A za tu dobu se hodně věcí změnilo- což blizz určitě ví.
A este si zabudol na to, ze to, co pred 25-20 lety bavilo nas, tak dnes to uz ani nas nebavy, inak by nebolo treba ani robit nove hry a stale by sa hralo to iste, ale v podstate s tebou suhlasim
Baronku ty kluku ušatééj, to víš že jsem to dočetl celý 😀 tvoje romány si nenechám ujít! gj
Teď vážně: Je nutné pochopit že BLIZZARD není dobročinná společnost, ale firma která má vydělávat akcionářům prachy. Podle toho jednají a vyrábí produkt kterej jim ty prachy vydělá.
1.)Nás aktivně hrajících D1 pamětníků není na světě tolik aby blizz kvůli nám (pro tu hrstku lidí) investoval miliony dolarů do remaků- což je pochopitelné.
Jasně že mě to mrzí, ale nehejtím za to blizz.
2.) chápu dnešní dobu a že blizz ovládají statkáři co chtějí dojit a dojit budou bez ohledu na přání dojených krav….
3.) ikdyby udělali opravdu ku***sky povedenej REMAKE D1čky, naprosto dokonalej, jak dlouho by trvalo než by zase nějací blbouni a haranti fňukali že to chtějí zjednodušit a ať padají legendárky víc atd. Nakonec by to dopadlo jako D3 a šlo to do (_!_)
Myslím že blizz se poučil a raději žádné další „D“čko nebude. Vědí ze je to projekt kterej i přes všechny možný změny do 2 let upadne.
Po všech těch změnách je D3 Ros jen nějaký paskvil pro debílky co chtějí všechno hned a bořit tabulky pro osobní pocit! SORRY ale tohle sem nepatří a mít Imba hero za den je opravdu špatně!
I přes to všechno co jsem tu napsal, jsem pořád Blizzardí fanda, to že hru jako takovou nakonec dos**ou samotní hráči je věc jiná.
Co ještě stojí za výše uvedenými, hrozivými čísly? Každý z nás by jistě dovedl předložit problém, který v současné chvíli Diablo trápí. Dost možná by dovedl vymyslet i řešení. Můžete se podělit do komentářů. Zkusíme si jich pár shrnout. Zaprvé: Vedení Diablo III týmu se „neustále“ mění a podepisuje se to na hře. Každý má svůj koncept, kam hru směrovat a tím dochází k názorovému štěpení uvnitř i vně týmu. Druhým problémem bude s velkou pravděpodobností původní engine hry, zřejmě nedovoluje velké zásahy do herních mechanik a tak mají vývojáři svázané ruce. Komunita bude třetím problémem. Jedné části, volající po neustálém zlehčování, Blizzard naslouchá až moc, druhé s konstruktivními nápady téměř vůbec.
A o tomhle to celý je. Tu poslední větu by si měli lidi z Blizzu z D3 týmu opakovat každou noc před spaním. A hlavně už poslat do řitě všechny ty, kteří chcou všechno lehčí a rychlejší. To je právě ta nekonečná spirála, která má katastrofální konec. Lidi to LEHČÍ hodně brzo omrzí. Není pak žádná výzva, žádnej důvod se o něco snažit. Equip má člověk hned od startu sezony a pak už jen 2 měsíce monotóního běhání GR.
Další věc je ta, že Diablu dost neprospěly odchody lidí z D3 týmu, který se letos udály. A že jich nebylo málo. Jen tady jsou články snad o pěti lidech, co v Blizzu ukončili činnost. Jejich náhrada byla zřejmě buď nulová nebo ne tak kvalitní.
Schválně jsem se koukal na Leaderboards…Tam je to černý na bílým. Multishot DH se hraje už od 4.sezony. Od 5. sezony přibyl FoK. Crus, Wiz, Monk a WD se jedou stejně od S5. Barb tuším stejně od S6. A v S9 nebude v buildech jediná změna ;(
Blizz na D3 evidentně prdí, což je škoda.
Btw…gut článek Víťas.
Díky 🙂
Souhlas s Witkem, remake dělat nebudou. NIKDY. Mají dost práce s tím udržet aktuální hry up-to-date. Podle řeči Mika Morhaimea je jasné, že hlavně teď všechny trumfy sází na Overwatch a Wow. Starcraft už nic nového nepřinese, Diablo se snaží chytit druhý dech, ale dohromady s HotS má už to nejlepší za sebou, HS sice neustále hrne nové karty, ale hráči očekávají víc než to.
Hots je pořád o dost nahoře před Diablem …a kdyby Blizz trochu poslouchal a implementoval věci co tam dávno měli být tak by se mohlo v klidu dotáhnout na Dotu s Lol. Navíc je tam trochu greed over need
U warcraftu 2 + datadisku sem strávil pubertu 🙂 remake asi ne spíš 4 a pořádně !!!!!!!
Sa to tu nejako rozbehlo kazdy den nieco nove 🙂
Díky 😉
Frankovi do řeči skočí Mike Morhaime a říká:
V tuhle chvíli ????
nojo davat nadeje to blizzardu de
Witku… Klobouk dolu! Vynikajici clanek a moc si cenim tvyho pohledu, vcetne kritiky. Vim, ze jsi dost fanda 3 a nekdy jsi ho branil az dost a jsem rad, ze i tebe „vylecil“ z neskrotneho optimismu ten hnuj (sorry, ale fakt je to hnuj) co udelali k vyroci. I kdyz slovem „rad“ si sam nejsem jistej – radeji bych byl, kdyby me to opet vratilo do optimismu, kterej jsem driv mel. Sam jsem Darkening of Tristam na PTR hral a nedohral – neskutecna nuda a des. Hruza jsou i itemy, co tam padaji – tisice Archandel staff of Apocalypse, ktery nedelaji… nic. Skoncil jsem nekde na 10tym patre, kde uz jsem se nudou malem ukousal.
Ale k clanku jeste, konkretne k poslednimu odstavci – to je taky pravda, bohuzel. Udelat opravdu paradni remake tech pecek, co bylyd riv nedokaze asi nikdo. Ani Blizzard sam endokaze zdaleka prekonat (ani se priblizit) to, co sam driv vytvoril. Jedna z minima vyjimek snad byla predelavka puvodni hry UFO: Enemy unknown, kde se predelavka opravdu povedla k mymu prekvapeni az hodne moc. Jinak si na zadnou predelavku, ktera by se alespon blizila puvodni verzi nevzpomenu. Na druhou stranu – od Blizzardu pravem vsichni (fanousci a hraci, co ty stary pecky hrali a vyrustali na nich) ocekavame to nejlepsi! A uprime – toho se nam opravdu nedostava.
Podivejte se na hry, ktery Blizz za poslednich par let vydal: StarCraft2: No… WoL jeste usel, pak se z toho stala preplacana hruza – uz me nebavi ani sledovat streamy z tech nejvetsich akci, jako je WCS. Diablo3: Jak je v clanku – Blizzard sam ho pomalu dost zabiji a dava k ledu. Proc, to je otazka. Pak jsou tu nove hry, jako Overwatch, Heroes of the Storm, Hearthstone – ty hry maji neco do sebe, to ano. ALE – ruku na srdce a reknete mi s cistym svedomim: Opravdu byste se nekdy dozvedeli o hrach jako je Hearthstone, Starcraft2, Diablo3 atd atd, kdyby nemely svy predchudce? Kavlita toho, co ted vychazi je opravdu pochybna a Blizz vysava sam sebe a svy znacky. TO je nejvetsi problem. Existuji i lepsi tituly, nez vyse zminene, ale kdo o nich kdy slysel? Nestoji za nima gigant jako je Blizzard a tak se o nich dozvi jen par jedincu. A kdo bude hrat hru, kde na dalsiho cloveka narazi jednou za mesic…? Blizzard ma neskutecny moznosti, v podstate neomezenej kapital a to, co je schopnej vytvorit k vyroci takovy legendy, jako je Diablo je opravdu k placi.
A posledni dodatek – radky, ktery jsem napsal neberte jako vecny stezovani – je to spis povzdechnuti a smutek – byl jsem naprosto zarytej fanda Blizzardu a mam vsechny jejich hry v originalu (krome WoW a Overwatche). Sledoval jsem kazdou jejich novinku a vzdycky jsem jim tleskal za kazdou blbost, co kdy vymysleli. Ale od vydani SC2 jsem zacal z tohohle nadseni strizlivet a posledni 2 roky uz mam pocit, ze Blizzardu uz nejde ani o ty znacky, jako je Diablo, Starcraft a Warcraft – uz jim jde jen o prachy. A tyhle znacky uz toho nevydelaji zdaleka tolik, jako prave Overwatch nebo Hearthstone – tudiz je bude davat postupne k ledu cim dal tim vic. Pomalu, nenapadne, ale nezadrzitelne.
Jestli to nekdo docetl az sem, tak jsem spis prekvapenej – howgh.
citim to podobne je to smutny
X-COM mi jako povedený remake nepřišel, ale svým způsobem je to asi kvalitní hra. Jestli se něco ovšem povedlo, pak je to jednoznačně DOOM. Ten se originálu nejenže přiblížil, ale mílovými kroky jej překonal. Za mě jednoznačně hra roku.
Je to mozny – nehraju strilecky (vubec), takze neposoudim. Ale kdyz jsem hral xcom na nejtezsi, byla to ohromna zabava a mravenci prace s tymem… Na druhou stranu multiplayer byl tragickej – nehratelnej. Extended mod byl jeste o mile dal v singlu a asi hodne dlouho nezapomenu na obranu zakladny s par nevycvicenejma vojackama. Pecka hra pro me (ale samozrejme vkus je vkus).
Tak na toto nemozem nereagovat. Blizz hry mam rad, Ako diablo, tak warcraft.
Ale hra pri ktorej som v zivote stravil asi najviac casu je UFO – nepriatel neznamy – ta u mna patri tak ako si pisal, na policu, ako aj v srdci.
Mal som takmer vsetky klony, ktore k xcomu vysli. Vecsina sa mi pacila, niektore boli neskutocne dobre, aj ked v mojich ociach povodnu hru ziadna neprekonala (napriek tomu, ze dnes by som ju asi uz moc nehral). Kazdopadne posledne Xcomy z mojho pohladu su viac ako vydarene remaky.