Diablo 3 v Číně – tvrdá cenzura?

Zajímá vás, jak vypadá Diablo 3 v kontinentální Číně a proč bylo vydáno teprve letos? Kam až šahá ruka čínského cenzora? Více v dnešním článku.

Pod článkem Finanční výsledky za 1. kvartál se BaronDevil666 podivuje nad tím, proč Diablo 3 je v Číně teprve pár měsíců a co způsobilo dvouleté zdržení. Loni v létě Blizzard oznámil udělení licence na provoz hry firmě NetEase, letos na jaře byla spuštěna beta. Prodeje napovídají, že se bude jednat v celku o úspěšnou hru. Přeci jenom 1 milion kopií není zrovna málo. Ne vše má hladký průběh. Aby Blizzard/NetEase mohl hru oficiálně spustit, musel(?) upravit některé grafické prvky.

Začneme jednou pověrou. Spousta lidí se domnívá, že kostlivci, krev a obecně věci spojené s násilím a smrtí jsou pro číňany tabu. Spousta her, včetně WoW, DotA2 a dalších zahraničních trháků, je domněle cenzurováno z kulturních nebo politických důvodů. Oficiálně samozřejmě žádný seznam explicitně zakázaných věcí jako je krev, nebo obnažené kosti neexistuje. Dokonce čínští vývojáři ve svých hrách kostlivce mají:


倩女幽魂 (vývojář NetEase)
(v překladu Strašidelný příběh)


Age of Wushu (vývojár Snail Games)

Na těhle obrázcích jsme si tedy vyvrátili pověst o zákazu kostlivců a krve v hrách. Vyvstává tedy otázka, proč jsou tedy dělány, místy až velmi zarážející, (auto)cenzurní zásahy?

Všechny hry povoluje čínské Ministerstvo kultury, proces schvalování je velmi zdlouhavý, a podle velmi vágního klíče. A nejpečlivěji jsou zkoumány hry, které v mimo Čínu již vyšly a jsou licencovány do Číny skrz tamní provozovate (vydavatele). Zakázané jsou tyto věci:

  • Gambling (sázení).
  • Protiústavní věci.
  • Cokoliv, co narušuje čínskou jednotu, suverenitu, nebo teritoriální integritu.
  • Cokoliv, co národní reputaci, bezpečnost, nebo zájmy.
  • Cokoliv, co podněcuje k rasové/etnické nenávisti, nebo poškozuje tradice a zvyklosti.
  • Cokoliv, co narušuje čínskou politiku vůči náboženství tím, že propaguje kulty nebo pověry.
  • Cokoliv, co propaguje nebo podněcuje k obscéním věcem, zneužívání drog, násilí, nebo gamblingu.
  • Cokoliv, co narušuje etiku nebo čínskou kulturu a tradice.
  • Cokoliv, co narušuje, uráží, hanobí, či porušuje práva ostatních.
  • Jiný protiprávní obsah.

Proč tedy firmy raději přistoupí na na úpravu her před tím, než je pošlou ke schválení? Důvodů je mnoho, spousta je z říše spekulací a dohadů. Jedním, a nejspíše tím hlavním, budou velmi pravděpodobně peníze. Každý den zdržení znamená ztrátu pro místního vydavatele. Jakákoliv námitka ke hře během schvalovacího procesu může znamenat dny i týdny zpoždění, ztráty mohou jít do miliónů. Nejdůležitější je mít hru schválenou co nejdříve. Proto firmy raději přistoupí k preventivní autocenzuře, ze hry odstraní obsah, který by mohl být shledán závadným a nahradí jej "nezávadným". Tím si zajistí hladký a relativně rychlý průběh schvalování.

A jak tedy dopadlo Diablo 3 po zásahu NetEase?

Na obnažené kosti je zpět přiděláno maso, vyhřeznuté vnitřnosti jsou vráceny na místa, kam za běžných okolností patří. Ozdoby z kostí jsou odebrány a nahrazeny brněním. Krev jako by neexistovala.

Warden je nahrazen jiným, upraveným modelem.

V Číně se nepopravuje. Oh wait…

Zombie jsou ještě pořád v celku.

Zombie, but first, let me take a selfie.

Kosťák. Dost podobný zombie.

Wretched Mother. Vypadá zdravě. Asi jako běžný člověk druhý den po večírku.

Grotesque vypadá poněkud… groteskně?

Zdroj: Games.sina.com.cn, Tech in Asia 1, Tech in Asia 2, MMO Culture
 

Líbí se vám takovéto Diablo? Co říkáte na preventivní autocenzuru vydavateských domů? Napište nám do komentářů.

5 komentářů u „Diablo 3 v Číně – tvrdá cenzura?

  1. No, sice sem tahám politiku, ale článek je politický sám o sobě : )

    K věci. Sem rád, že alespoň Čína si nenechá do ničeho kecat a každý se jí podřídí, když od nich někdo neco chce. Toď vše, každý si domyslí své : )

    Díky za články, v poslední době si celkem aktivní, se mi zdá : )

    PS: Tak to GTA bude asi v Číně tabu na vždy:D Tam by se asi nenačetlo ani menu.

  2. Tyjo takova reklama na me :D:D

    Ale vazne – me tak jako tak udivuje ten pristup cenzora. Vetsina tech modelu vypada relativne ok i po zasahu, ale priznejme si – kdo z nas si vylozene prohlizel ty potvory? Ze by sedel, pauzoval hru, kdyz ji zahlidne a priblizoval si obrazovku, aby si prohlidnul detaily? Obzvlast ted, kdyz T6 je vlastne k smichu a ty potovry umiraji jen jak nas zahlidnou (a nekdy ani to ne). A na velkejch (vysokejch) riftech zas mame co delat, abysme prezili – opet si nic neprohlizim. Jasne, ze v Cine se ted bude teprve zacinat, ale zname cinany – ti budou za pul roku dal, nez sme my ted 😀

    Takze ten zasah mi prijde asi takhle:

    Cenzor: Tady jsem upravil to hrozne brutalni D3.
    Vydavatel: Super prace (ani se na to nepodival). Muzete jit.
    Vydavatel (pro sebe): To to trvalo, takovy kraviny.
    Cenzor (pro sebe): Alespon vidi jak jsem hrozne dulezitej.

Napsat komentář