Druhá část rozhovoru s Jayem Wilsonem. Dostanete odpovědi nejen na téma Auction House, proč vznikl a důvody, které vedly ke zrušení.
Deset let mezi jednotlivými díly je dlouhá doba. Co bylo nejtěžší na tom, přinést Diablo frančízu zpět?
Nejspíš získat ucelený pohled od týmu co vlastně Diablo je. Diablo jako takové je mýtus. Stejně jako ostatní mýty, některé věci jsou nafouknuté do obrovských rozměrů, navíc lidé se v těchto názorech liší. To co si jeden pamatuje jako důležitý prvek, si druhý to vůbec nepamatuje, nebo to vidí spíše jako mínus. Protože je Diablo důležité, dostali jsme spoustu těchto podnětů. Přijít s kompromisem a získat souhlas všech byla výzva.
Pracovat s již existující serií může být záludné, a exponenciálně těžší to je s milovaným Diablem. Chcete být sám sebou, aniž byste kopírovali slovo od slova. Některým by se tento přístup líbil, ale stagnace je nejkratší cestou, jak zabít kreativního ducha týmu a nakonec zájem o sérii. Kreativní lidé potřebují napínat svou představivost a dělat si věci po svém. Věci se musí hýbat vpřed.
Kdy jste přišli s nápadem na Auction House? Kdy jste na AH změnili názor?
Z mých zkušeností, bez chlubení mám v tomto směru hodně zkušeností (nejen kvůli Diablu), vím, že s oblíbenou hrou a otevřeným obchodovacím systémem budete mít bezpečnostní problémy. Třetí strany vidí velký potenciál ve vydělávání peněz na vaší hře, a udělají vše proto, aby toho co nejvíc prodali a podváděli hráče. Můžete se snažit zastavit je, jednoho po druhém, dělali jsme to tak, ale je to předem prohraná bitva. Vy jste ten, kdo musí na někoho reagovat. Spousta lidí chce vydělat. Je to hořká pilulka. Z toho co jsem viděl, tomu tak vážně je.
Jsou dva způsoby, jak tomu předejít:
1) Zrušte obchod mezi hráči, nebo jej velmi regulujte. Pro spoustu her je to dobrá volba. Když zvážíte možnost scammingu, bottingu, spammingu vůči hráčům, a nebo tyto praktiky ve hře nemít na úkor obchodu, vyjde vám druhá možnost jako vítězná. Pro někoho nepříjemná pravda, ve skutečném světe ale také musíte čelit podobným nepříjemným pravdám.
2) Vytvořte systém, který hráče nebude nutit nakupovat u třetích stran. Některé hry potřebují obchod, aby dosáhly vize hry. Dobrým příkladem je Eve Online. Jejich Plex system je skvělým příkladem jak ze hry dostat Gold Sellery. Plex system umožňuje kontrolovaný prodej zlata mezi hráči*. Bohužel, Diablo nemá systém předplatného, takže jsme museli zvážit jiné možnosti, jelikož jsme vážně chtěli mít ve hře obchodování.
*Podobný systém se nedávno objevil i ve World of Warcraft. Na oficiálních stránkách si za €/$ koupíte (WoW) Token a ten pak přímo ve hře prodáte za zlaťáky. Tokenem si můžete prodloužit předplatné na WoW, takže za hraní neutratíte jediné Euro, pouze zlaťáky. Navíc do budoucna se počítá, že si za token budete moci pořídit i jiné věci, např. kompletní hry, skiny do Overwatch, nebo balíčky do Hearthstone.
Auction House vzešel z touhy po legitimizaci obchodů hráčů s třetí stranou. Hráči budou nakupovat přímo ve hře, místo toho, aby šli na pofidérní web třetí strany a navíc byli podvedeni, okradeni. Zredukuje se spam a profit z podvádění ve hře, dupování předmětů atd. Problém bylo, že AH až moc legitimizoval obchodování. Bylo až příliš jednoduché. Teď to už víme a známe důsledky. S těmi jsme počítali už dopředu, ale mysleli jsme, že benefity převáží. Přeci jenom jsme důkaz viděli ve WoW. Chyba lávky.
Kdy jsem změnil názor? Těžko říct. Už od začátku jsme viděli neblahé dopady na hru. Ale nevěděli jsme, co s tím. Po měsíci, dvou jsem si přál, aby jsme to bývali byli nedělali. Ale nebyl jsem si jistý, jestli AH vypnout, nebo ne. Hráči, kteří se o tom bavili online, měli jasno o vypnutí AH. Bylo těžké ten krok udělat, když vidíte, kolik hráčů AH využívalo. Když máte před sebou čísla, kolik lidí využívalo AH, je těžké rozhodnout. Odeberte aukci a budete mít na fórech stovky lidí, kteří vám budou děkovat. Ale kolik lidí z těch stovek tisíc (co Diablo hrály) rádo využívalo aukci bez ohledu na to, jaké problémy způsobovala? Navíc musíte vzít v úvahu právní stránku věci. Nevěděli jsme, zda můžeme AH vypnout, jelikož aukce byla inzerována na krabičce jako klíčový prvek hry.*
*V právním systému Spojených Států to skutečně mohlo být žalovatelné.
Dokud nečelíte rozhodnutím, těžko pochopíte jak moc klíčový prvek AH byl. Často jeden prvek hře v jednom směru ubližuje, v jiných jí pomáhá. Mohl bych vám dát mnoho designerských důvodů proč „Attribute points“ jsou pro hru špatné, ale jeden důvod je všechny smete ze stolu. Tím důvodem je zábava, proto jsme „Attribute points“ přidali do hry formou Paragon systému. Jsou naše rozhodnutí špatná? Ne, protože je to zábavné. Zábava není „Vše, nebo nic“. Zábava může předčit mnoho logických argumentů.
Pamatuji si, kdy Josh navrhl zavřít AH. 100% jsme ho podporoval. Je to on, kdo si zaslouží uznání za uzavření AH.
Spousta lidí si myslela, že AH si protlačil korporát. Nebo další teoretizovali, že aukce vydělávala tolik, až jsme ji museli uzavřít. Ani jedno není pravda. Buď mě věříte, nebo ne. Pokud si myslíte, že se Blizzard pouze a jenom zaměřuje na peníze, asi nikdy moc nevěnoval pozornotsti tomu, jak funguje, kolik zrušil her protože nebyly dost dobré, kolik podpory dostávají hry, které už nevydělávají*, kolik času věnují vývoji her, kolik obsahu a novinek vkládají do produktů. Blizzard vždy věřil v to, pokud děláte věci pro dobro hráčů, peníze přijdou samy. To se potvrdilo mnohokrát během posledních 25 let. Proč to měnit?
*Namátkou stále běžící Diablo 2 servery, starý Battle.net atd.
Od startu mělo Diablo jednu blbou kontroverzi – příliš mnoh hezkých barviček. Je zavděčení se komunitě Sysifofský úkol?
Nejsem si jistý, jestli jsou kontroverze blbé. Hráči mají legitimní obavy a stížnosti. To je v pořádku. Musí se vyjádřit, aby rozproudili diskuzi o tom, co má hra být. Na základě diskuzí o vzhledu hry jsme udělali změny, nejen odebrání a ztmavení barev.
Problém je vývoj v těchto diskuzích, kam jsme je nechali zajít. Lidé se příliš zaměřovali na to mít vždy pravdu, byli naštvaní, bez respektu, chtěli vyhrát hádku za každou cenu, nadávali, nebo měli pocit, že by vývojáři neměli mít slovo, co se týče kreativní stránky věci, měli by skákat tak, jak hráči pískají atd. Což je přesný opak to, co chtějí vývojáři.*
*Bohužel uvědomit si toto po x letech vývoje a stále s tím nic nedělat, je jedním z největších problémů Blizzardu do teď. Diskuze ať už na oficiálních fórech, nebo kdekoliv jinde jsou minimálně moderované (cenzurované, chcete-li). Blizzard by měl naslouchat kritice, ale té konstruktivní. Vše ostatní minimálně na oficiálních fórech mazat a nebát se banovat.
Žijeme v zajímavé době. V době, ve které máme dvě reality. Skutečný svět je jednou. Druhou je Internet. Jedna ovlivňuje druhou, ale na internetu se vše násobí. Je to místo, kde hlasitější tábor překřičí tišší*, nebo chybějící. Pokud většinu času trávíte na internetu, váš pohled na věci bude pokřivený, negativní. Ale já svůj čas trávil i ve skutečném světě. Od tud jsme měli zcela odlišný ohlas, většinou pozitvní, nebo konstruktivní.
*obecně spokojení lidé, kterým daný stav vyhovuje.
Navíc Diablo mělo hodně konkurentů. Když jsme byli na pochybách, zda je hra oblíbená, nebo ji mají hráči rádi, stačilo se podívat na to, kolik lidí je online (bez ohledu na to, jaká je denní/noční doba) a hned jsme se cítili mnohem lépe. Pokud by hra neměla náboj, nehráli by ji. Ano, dlouhodobé konzistentní prodeje jsou dalším faktorem, stejně tak jak je hra příjmána, ale nejlepší metrikou je vždy počítadlo online hráčů.
Pravdou je, interakce s komunitou byla většinu času skvělá. Je nadšená, podporující, a chtěli, abychom uspěli. Náším úspěchem je skvělá hra pro komunitu. Lidé nám posílali dopisy, sladkosti, obrázky atd. Před i po vydání mi nikdo do obličeje neřekl nic špatného. Hodně lidí se nyní omlouvá, za to jak jsem byl vnímán, což je hezké. Ale většinou ke mě byli lidé hodní, i když se mnou nesouhlasili. Jenom pár se nechovalo slušně, byli akorát hodně hlasití a občas hnusní.
Je možné zavděčit se komunitě? Záleží na definici zavděčit se. Vždycky se najde někdo, kdo bude mít s něčím problém, a to je v pořádku. Někteří budou s Diablem nespokojení z toho, či onoho důvodu. Stalo se mi to s věcmi, které jsem měl rád, takže jim naprosto rozumím a nikdy mě neobtěžovalo, že to tak cítí. Chtěl bych je udělat šťastnými? Samozřejmě. Rád bych dal každému Diablo takové, jaké chtějí, ale to je nad mé síly.
Jediná věc, která mě obtěžovala bylo, že jsme tolerovali extrémní stupně interakcí. Extrémně nepřátelsví, násilí, výhružky se na Internetu staly normou. Teď jsme svědky následků. Poprosil bych hráče, aby tyto extrémní lidi nenechali ovládnout diskuzi, neboť nikdo nebude chtít diskutovat. Vývojářům bylo často řečeno: „Zkousni to šmejde, říkal sis o to“, ale pravdou je, že nikdo nechce být šikanován, nebo aby mu bylo vyhrožováno, nebo jeho rodině (tak jak se jednu dobu dělo mě). Toto chování není akceptovatelné a nesmí být tolerováno. Může se něco stát a výsledkem bude ztráta talentovaného vývojáře. V jednu chvíli zástup hlasitých lidí přestal tolerovat chyby. Lidé nedělají chyby?
Výše zmíněné nejsou důvody, proč jsem odešel z herního průmyslu. Ale byly to klíčové faktory.
Zmínil si, že si často musel říkat „ne“, co bylo nejtěžší rozhodnutí zrušit?
Většinou se jednalo o nápady k bossům. Lidé z týmu měli velké sny, vymýšleli šílené nápady. Ale ve hře, jako je Diablo a kde existuje spousta možností, spousta nápadů nefunguje. Například, pokud chcete, aby se pod vaší postavičkou propadla zem a ona musela vyskočit na bezpečné místo, bude to fungovat u Barbara s Leap, nebo u Wizarda s teleportem. Ale co ostatní postavičky? Nebo Barbar bez Leap? Důsledkem bylo, že nepřátelé museli počítat se vším, co hráči mohli dělat, což omezovalo diverzitu nepřátel.
Já se na hráčské dovednosti a dovednosti nepřátel dívám jako na spojené systémy. Můžete monstrum dát šílené dovednosti, ale hráči pak musí mít nástroje, jak se s nimi vyrovnat. A vice versa. Pokud nevíte, co bude hráč využívat, nemůžete na ně hodit problémy, které potřebují specifická řešení.
Pokračování příšte.
Zdroj: DiabloII.net
dzin : Znalec promluvil koukám, pro mě jseš zrovna zkuřka ty 😀 , z toho co jsem pochopil tak už tě to nebaví a nehraješ to a už nikdy nebudeš, proč to do **** teda komentuješ když už tě ta hra nezajímá? To vypni, odinstaluj a zahod pc a nevyjadřuj se tu zbytečně, stejnak tě to nebaví.
Jo novejch setů se asi jentak nedočkáme a rozmanitějších buildů taky ne, to si tu můžem jen vyprávět mezi sebou jak by to bylo pěkný 🙂 Každopádně si myslím a souhlasím s BaronDevilem, že Dčko ještě furt vydělává ať už na jednom nebo na druhým z prvků (prodej triček atd.), i tak to hrajem, možná ne tolik jako předtím nebo jako d2, ale online hráče rozhodně D3 má a mít bude. Každopádně mikrotransakce by neuškodily ani v Evropě. Rád bych si připlatil za místo v truhle např. jelikož jsem jeden z těch kterýho sezóna nebaví. Tak by mohli dát možnost i hráčům non-s. rozšířit si truhlu apod. mě osobně to přide docela nefér, určitě se mnou nebudete souhlasit, ale nvm proč bych měl začínat furt znova kvůli rozšíření a znova se dostávat na vysoký GR, mě to uplně stačí s jednou postavou a jsem rád, že jsem se tam po těch letech vůbec dopracoval 😀
Opět dlouhá debata o AH a zase to nejdůležitější nebylo řečeno. Konec AH vedl postupně k propouštění vývojářského týmu a ukončení aktivní podpory D3. Díky datadisku to bylo hodně zamaskované a podporu ukončovali velmi pomalu, ale k jinému konci to vést nemohlo. Ještě před ukončením AH jsem psal, že bez AH nebo měsíčních poplatků za hraní, nebude Blizzard hru nadále vylepšovat a upravovat, jen málo lidí mi tehdy věřilo. Hra stále potřebuje předělat a upravit setové a legendární předměty, které jsou využívané minimálně nebo vůbec, bohužel zájem Blizzardu ještě zasahovat do hry je na bodě mrazu a asi na tom nezmění moc ani to DLC s nec. Můžeme jen doufat, že budou mít tolik slušnosti, aby po zakoupení DLC s nec vydali následně nejenom opravné patche, ale i patche, které budou řešit problémy v balancování nekromancerových setovek a legendárek.
Teda ne ze bych byl nejak extra fanda Blizzu, hlavne poslednich par let (kvuli D3 a SC2 – driv bych na ne nedal dopustit), ale nepises na spatny stranky? At se mi to libi nebo ne, Blizz porad D3 upravuje (i kdyz ne vzdycky tak, jak by se mi to libilo). Faktem zustava, ze patche vychazeji porad (zas na druhou stranu neberu argument, ze D3 uz nevydelava a tak muzeme bejt radi, ze vubec jeste bezi). Itemizace je na prd, to souhlasim, hlavne co se tyce diversity buildu, ale tvuj prispevek je asi vazne k jinej hre.
Hm tak mi řekni, co upravili v posledním patchi? Zhruba pět legendárních předmětů, které navíc po herní stránce hru vůbec neovlivnili. Je to dost velký rozdíl, pokud to srovnáš s předchozími patchi. A ano D3 už tolik nevydělává (většina lidí už D3 a datadisk má), a proto už tam mají jen lidi, kteří hru udržují, ale nevylepšují. Možná to trochu nakopne to DLC s nec, ale nevěřím, že se budou věnovat něčemu jinému než tomu nekromencerovi. Hele vždy se mohu splést, ale ruku na srdce, kolik lidí tady si myslí, že ještě budou přidávat a měnit pro ostatní postavy legendárky, sety či herní skilly, aby přitáhli zpět k D3 staronové hráče?
Tak znova – D3 vydelava a to pomerne dost. Za prvy se stal jednou z nejprodavanejsich her v historii, z cehoz jaksi penize meli (+ datadisk prodeje). V Cine je D3 jako Free to play a plati se tam za minipety, misto v bedne… proste mikrotransakce, takze z toho jim jde taky halda penez. Dalsi neskutecnej balik meli z AH. Takze – D3 vydelavalo neskutecny prachy a jeste stale vydelava, protoze D3 neni jen hra, ale taky tricka, mysi, klavesnice, cepice, batohy, hrnecky……….. Zkratka asi milion dalsich veci, ktery na sobe maj to logo a ze kterejch ma Blizz provizi. takze jestli mi nekdo rekne, ze D3 prodelava, je to proste jen financni neznalek. jestli neco Blizzu nevydelava, je to MOZNA Diablo1 a Starcraft: BW, kde plati za udrzbu serveru, ale zadnej zisk jakot akovej uz jim z toho nejde (nebo jen minimalni), ale tam zas ta udrzba asi enbude stat zadnej balik, protoze to muze ject na nejakejch duronech a potahne to v pohode. nehlede na to, ze stale diky temhle hram vydelavaji vic penez na tech novejsich, takze neprimej zisk z nich porad maji.
Dalsi veci je patch pred sezonou (minulou sezonu me taky nehorazne nastvali, kdyz neudelali zadnou zmenu – vubec), kde zmenili u wizarda, kteryho hraju z 99% pomerne dost zasadne nektery itemy a taky se tim padem zmenil hlavni build, takze za me dobry. Nevim, jak je to u ostatnich class.
Ja si treba myslim, ze jeste dost dlouho budou sety, itemy a skilly upravovat (ehm, vetsinou zvysovat staty ze), protoze vyssi pocet hracu = vic penez (i kdyby jen za ty predmety typu tricko atd). Kdyz je neco popularni, jsou z toho proste i zisky vedlejsi.
D3 jim vydělalo hodně peněz, AH jim vydělal hodně peněz, datadisk jim vydělal hodně peněz, všechno je to ovšem čas minulý, takže z první větou „vydělává“ s tebou nesouhlasím. Závěr, kde píšeš – vyšší počet hráčů = více peněz, tak teď nefunguje, naopak vyšší počet hráčů = vyšší náročnost na servry a dražší údržbu. Vedlejšími zisky jako je prodej triček a různých suvenýrů jde do kapes akcionářů a možná na udržování hry (servrů apod.), ale určitě tím neplatí drahé vývojáře, aby nadále vylepšovali hru, když jim ta jejich práce nepřinese žádné přímé peníze. Z toho důvodu bude také DLC placené a ne zadarmo.
Doporucuju ti precist si financni zpravu Blizzardu. Dle jejich vlastnich slov je pro ne D3 zlatej dul.
zlatej důl, protože marketing..ždímání značky.. řikejte si co chcete, jestli diablo 3 něco nemá, tak je to atmosféra.. u d2 se to hodně honilo i hudbou, ale prostředí taky bylo úplně někde jinde.. nechápu jak to může někdo ještě hrát, podle mě u toho mužou vydržet akorát zkuřky..
Zkuřky? To myslíš vážně?
Škoda, že už lidé nemohou od „třetích stran“ nakupovat předměty za skutečné peníze. Představa, že tzv. „hráč“ zaplatí a nic nedostane, mně připadá v tomto případě velmi veselá:))) Jsem zlomyslný, ale když si vzpomenu, jak jsem v D2 kolikrát znechuceně vypnul hru, protože mně tekly z tapetování botů nervy, jsou tyto případy pro mne velice zábavné:)
Hned na zacatku v prvni otazce: …mezi jednotlivi díly … ma asi byt mezi jednotlivymi dily 😉
Jeste bych mozna zauvazoval nad upravou souslovi “ A vice versa“ na A obracene. Jde o to, ze ne kazdej asi bude vedet co to znamena 😉 (Ja vim, byl bych hroznej korektor 😀 )
Jinak jako obvykle – GJ!
1/ Korektor by se mi hodil 🙂 Takže díky 😉
2/ Hm… necham to tak. Když je neunaučí ve škole číst, tak se o to pokusím já.
1: Mas tam porad chybu Vitku:D …mezi jednotlivYmi dily 😉 Ja nevim cim to je, ale kdyz neco pise manzelka a ja na to kouknu, tak at je kde chce, ja prvni misto na ktery se podivam je gramaticka chyba 😀 Takze asi trening.
2: Na tom neco bude.
3: Nevim jestli bych na korekturu mel cas. A nez to flakat… MOZNA nekdy 😉
4: Zapomel jsem rict, ze tahle cast rozhovoru byla o dost zajimavejsi nez minula.
1/ Díky, pro oči nevidím.
3/ Zauvažuj o tom 😉 Kdyžtak pak napíšem Jamesovi a něco s tím provedem.