Letos jsem poprvé měl možnost podívat se na BlizzCon 2013. Akce se tradičně konala v Anaheimu v Kalifornii na západním pobřeží USA, a proto je pro české fanoušky her Blizzardu hůře dostupná. Nicméně tento rok mi to vyšlo a když mi bylo nabídnuta vstupenka na BlizzCon, neodmítl jsem. Tento článek shrnuje dojmy a celkový průběh akce.
Akce se konala 8. a 9. listopadu 2013, tedy v pátek a sobotu. Na místo jsem se dostal už den předem, abych měl dostatek času si zařídit ubytování a také si vyzvednout vstupenku. Tu sice každý návštěvník dostane už zhruba měsíc dopředu na email, ale musí ji na místě konání vyměnit za opravdovou vstupenku se jménem, kterou pak musí ukazovat při každém vstupu do areálu.
Blizzcon probíhá v Anaheim Convention Center, což je komplex propojených budov, v jejichž okolí jsou všude palmy nebo fontány, večer pak se světelnými efekty. Hned vedle centra je hotel Hilton a další ubytování pro návštěvníky. Samozřejmě za ty nejvyšší ceny. Kolem komplexu se už ve čtvrtek, den před akcí, pohybují všichni, kteří půjdou na Blizzcon. A to nejen komplexu, ale i v okruhu jednoho kilometru. Letošní akce měla údajně přes 20 tisíc návštěvníků, takže se není čemu divit.
Anaheim Convention Center, místo konání Blizzconu.
Vyzvednutí vstupenek večer před akcí může trvat několik hodin. Mně osobně to zabralo asi dvě hodiny. Fronta lidí je tak dlouhá, že se už nemá kam vejít. Někteří nadšenci prý čekali ve frontě už od rána den před akcí. Těžko říct zda se to vyplatilo, ve výsledku museli čekat delší dobu než ti, co tam přišli až večer jako já. Před akcí jsem si totiž chtěl odskočit na nedalekou pláž v Long Beach (asi 15 minut od Blizzconu). Takže nejdřív jsem si šel zaběhat na pláž a teprve pak si trpělivě vyčkal frontu.
Bavil jsem se s místními fanoušky a prý je organizace Blizzconu v porovnání s Comiconem poměrně bídná. Na Comiconu je sice také pětkrát více návštěvníků, ale i tak by prý Blizzard frontám před Blizzconem mohl jednoduše zabránit tak, že by lidem domů poslal vstupenku s čipem, který by jim pak umožnil přímý vstup na akci bez nutnosti předchozí registrace jako tomu bylo na Blizzconu. Každopádně po vyzvednutí vstupenek všichni nadšením zapomněli na to, že stáli ve frontě několik hodin. Každý návštěvník dostal totiž několik dárků od Blizzardu, které zahrnovaly plakát ve stylu World of Warcraft, figurky ze světů Warcraft, Starcraft a Diablo, slevové kupony na produkty Steelseries, banner do Diabla 3 a další ingame bonusy pro Warcraft a Starcraft. To vše v igelitce s logem Blizzconu a vstupenkou na dva dny zábavy. To nadšení se nedá zadržovat.
Pláž Long Beach je nedaleko Blizzconu.
O den později už tedy začal Blizzcon. Vstup se otevřel zhruba v 9 hodin ráno, tedy dvě hodiny před zahajovacím ceremoniálem. Někteří šli rovnou vyzkoušet nejnovější hry, jiní si raději zabrali místa v hale D, kde se konal zahajovací ceremoniál. Místa k sezení jsou tam omezená a jsou založená na systému kdo první přijde, ten si sedne a místo je jeho. Ostatní musí stát mimo nebo dovnitř nemůžou vůbec. Díky kolegovi ze San Francisca, který mi držel místo zhruba uprostřed haly ve střední vzdálenosti od jeviště, jsem nemusel hledat volné místo.
Se zahajovacím ceremoniálem začal běžet program Blizzconu tak jak byl dopředu naplánován. Mým hlavním a jediným cílem pro Blizzcon bylo sledovat Diablo 3, a tomu také odpovídal můj program, který se defacto shodoval s tím, který jsme měli uvedený zde na webu DiabloFans.cz. Po zahájení, které se prodloužilo asi o pět minut začal maraton. Dostat se z jednoho místa na druhé opravdu stálo za to. V celém areálu se točí 20 tisíc lidí a člověk má zhruba 5 minut dostat se přes 3 haly, je skoro nemožné to stihnout. Alespoň tedy pokud chce hned sledovat diskuzi na téma cinematics pro Reaper of Souls. Tak tak se mi podařilo se tam dostat a hned o tom informovat na DiabloFans.cz.
Informování na DiabloFans.cz nebylo zezačátku vůbec jednoduché. Mobilní síť i WiFi totiž byly těsně před zahájením přetížené a byl problém poslat i běžnou SMSku. Pak se ale situace uklidnila a já mohl začít využívat Twitter, který jsem využíval v jeho mobilní verzi a pak díky widgetu hned (ne vždy úspěšně) přinášel informace a fotky na hlavní stránku DiabloFans.cz.
Dárky, které dostal každý návštěvník Blizzconu.
První den Blizzconu byl tedy ve stylu "běhání" z jedné haly do druhé, a to jsem měl v plánu stihnout jen Diablo III. Je prakticky nemožné stihnout všechno. Nedokážu si představit člověka, co by se chtěl věnovat dvěma nebo snad třem hrám zároveň (Warcraft, Starcraft). Nemluvě o tom, že byly velice populární i nové herní tituly Heroes of the Storm nebo Hearthstone. Tak či tak jsem si ale aspoň zahrál a vyzkoušel nejnovější datadisk Reaper of Souls pro Diablo 3, a to jak na PC verzi, tak v premiéře na PlayStation 4. K dispozici byly nejen velkoplošné obrazovky s konzolemi, ale také pohovky, u kterých se dalo hrát až ve čtyřech hráčích tak, jak to Blizzard prezentoval v minulých týdnech. A nutno dodat, že takový zážitek ze hry je o něčem jiném, než "jen" sezení jednoho hráče u stolního počítače a klikání myši.
Osobně jsem však vždy preferoval Diablo 3 pro PC, a tak i nadále je pro mě osobně Diablo 3 nejlepší v kombinaci s myší a klávesnicí. Ideálně potom s Diablo III myší a Diablo III Headsetem od Steelseries, které byly na Blizzconu u každého demo počítače nebo konzole k dispozici všem hráčům. Po vyzkoušení Diabla 3 na konzoli však musím uznat, že to má své kouzlo a že je to minimálně stejná zábava, jako u verze pro PC, ne-li lepší, především pak pokud máte možnost hrát na velkoplošné obrazovce či televizi a ještě k tomu s kamarády. Není to sice pak tradiční Diablo, ale úplně nová možnost, jak si hru užít a která stojí za to. A to, jak říkám, jsem zastánce PC verze.
Připravené PC stanice pro demo verze datadisku Reaper of Souls.
Ovládání konzolové verze Diabla se samozřejmě liší a chvíli tak trvá, než si zvyknete na nový systém. Obzvlášť po přechodu z PC verze. Zajímavé jsou vibrace ovládacího panelu při větší akci nebo také ovládání inventáře, které někdy působí nepřehledně nebo spíš lépe řečeno jinak, než v PC verzi. Tady opravdu chybí myš, pomocí které se dá lépe orientovat v organizaci předmětů a celkově jakéhokoli přístupu k uživatelskému rozhraní. V demo verzi na Blizzconu si hráč nemusel tolik dělat starosti kvůli předmětům, protože ty byly přednastavené automaticky. V reálné hře ale bude hráč nucen otvírat inventář častěji, a proto se to může projevit jako větší negativum.
Na vyzkoušení byly na Blizzconu 2013 defacto tři verze Diabla 3. Adventure mode pro PC, Reaper of Souls pro PC a pak Reaper of Souls pro Playstation 4. Adventure mode je novinkou pro Diablo 3 a jedná se o přidání nového obsahu do všech aktů. Hráč tak může dokončit ve hře klasickým způsobem questy a poté se věnovat dalším úkolům a událostím právě pomocí Adventure mode. Nové úkoly budou přidány do všech aktů a jsou na sobě nezávislé, takže není nutné je plnit v daném pořadí. Odstraňuje se tak ze hry lineární prvek.
Představení nové herní postavy: Crusader.
V Reaper of Souls demo verzích byla k vyzkoušení nová herní postava – Crusader. Jedná se o předělaného Paladina z Diabla 2, který navíc umí několik nových schopností. K dispozici bylo prvních několik lokací ve Westmarchu v pátém aktu. Prostředí působilo temně a tak, jak jej Blizzard prezentoval před akcí. Zahrnoval také nové dungeony s vlastními událostmi a mini-příběhy, které oživují klasický lineární průběh hry. Demo bylo zakončeno soubojem s bossem. Na hraní bylo vždy vyhrazeno 20 minut, ale pokud nečekali další hráči na vyzkoušení, dalo se začít odznova bez nutnosti odcházení od PC stanice.
Další diskuze a rozbory vývojářů odhalily pak během Blizzconu další novinky, které datadisk přinese. Ať už nové skilly pro stávájící postavy, nebo nový příběh, monstra, způsoby jejich smrti atp. Zajímavostí bylo také setkání s některými členy herců, kteří namluvili postavy v Diablu 3. Například Deckard Cain, Leah, Tyrael, Imperius a další. Není nad to, když si můžete promluvit s člověkem, co namluvil Deckarda Caina přímo osobně a mluví na vás hlasem, který znáte jen z hlášek typu "Stay awhile and listen". Fascinující byl také popis tvorby hlasů pro monstra, která nejsou mnohdy vytvářena uměle, ale dělá je člověk. A když toho člověka vidíte na vlastní oči jak dělá hlasy co zní jako byste v ruce rozmáčkli netopýra, nevěříte vlastním uším ani očím, že tohle někdo dokáže.
Herci, kteří namluvili postavy v Diablu 3.
Pokud jde o samotné Diablo 3, na Blizzconu vlastně nebyly představeny žádné velké novinky. Vývojáři spíše upřesňovali již oznámené informace a představili několik vylepšení, které se týkaly již zavedených herních systémů. Beta test a datum vydání datadisku Reaper of Souls je stále neznámé. Dá se očekávat rok 2014, nicméně oficiálně nic ohlášeno v tomto ohledu nebylo. Blizzard znovu zopakoval, že zruší Auction House, což je však zpráva několik týdnu stará. Prezident Blizzardu Mike Morhaime při svém projevu jej také zmínil, ale jen velice stručně a z projevu to vypadalo, že to chce spíše co nejrychleji mít za sebou. Každopádně z reakcí fanoušků jich naprostá většina tuto změnu vítá.
Blizzcon je akcí všech her Blizzardu, a proto bylo Diablo III jen malým zlomkem celé akce. Pro mě však i tak byla akce krátká a další zajímavé akce, jako například turnaj pro Starcraft II či World of Warcraft, by určitě stály za to sledovat. Naštěstí je všude možnost sledovat více věcí najednou pomocí velkoplošných obrazovek, takže například soutěž kostýmů bylo zajímavé sledovat i při diskuzi o Diablu 3. Celá akce je doplněná kvalitní hudbou, která pochází ze všech her Blizzardu a není nic lepšího, než vstoupit do haly a slyšet soundtrack z Rogue Encampment z Diabla 2, jak se rozléhá po celém areálu. Samozřejmě řečeno z pohledu fanouška Diabla.
Jedna z diskuzí na téma Diablo III.
Během akce bylo možné zúčastnit se několik různých soutěží, nakopit si exkluzivní předměty ve speciálním obchodu Blizzardu, promluvit si s vývojáři o budoucím zaměstnání v Blizzardu, vyzkoušet si nejnovější technologie od Nvidie (hra na více obrazovkách), promluvit si se zástupci Intelu a dalších, nechat si podepsat jakýkoli plakát nebo knížku, zahrát si stolní hry ve stylu her Blizzardu, sledovat jak umělci vyrábějí koncepty postav pro hry v živém přenosu a další. Nebylo možné nebavit se.
Blizzcon je akce pro zábavu a každý si najde své. Ať už Starcraft, Warcraft, nebo Diablo. A nebo kombinace od každého trochu ve spojení s novinkami jako jsou Heroes of the Storm či Hearthstone. Pokud jste opravdu fanouškem jakékoli hry od Blizzardu, Blizzcon je akce, která je pro vás. Po skončení akce navíc automaticky získáváte přístup k virtuální rekapitulaci, takže si můžete všechno prohlédnout ještě jednou ze záznamu, nebo si doplnit něco, co jste nestihli přímo na akci.
Výlet na Blizzcon rozhodně není levná záležitost, obzvláště pro nás Čechy a Slováky, kteří mají nevýhodu, že musí ke vstupence, ubytování a stravě připočítat ještě náklady za dopravu. Pokud byste měli někdy v budoucnu v plánu tento výlet uspořádat, připravte si zhruba 35 000 Kč. Výlet se rozhodně vyplatí plánovat dlouho dopředu. Vstupenky se prodávají zpravidla půl roku předem, takže je vhodné si to naplánovat a rozhodnout se už například 9 měsíců před začátkem Blizzconu. Pokud ale opravdu máte rádi některou hru Blizzardu a nebojíte se cestovat, určitě to stojí za to.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem, kteří navštěvují web DiabloFans.cz, týmu, který pomohl sestavit tento web a také Blizzardu, který pozval DiabloFans.cz na BlizzCon 2013. Shrnutí novinek v datadisku Reaper of Souls na našem fóru sepsal Javurek, takže tam najdete jejich přehled na jednom místě a další stručné aktuality, případně obrázky, pak najdete na našem Twitteru. Pokud máte jakékoli otázky spojené s výletem na Blizzcon, můžete napsat do komentářů nebo na email james@diablofans.cz.
Nu a po datadisku už life steal nebude. 😀
Gold Eagle: To určitě. Při takovym DPS podle mě stačí těch 1.5% z Magic Weapon. 😀
delosombres: A k tomu ještě měl asi taky life steal nebo lph.
Tak potkal sem Wizarda s 570K DPS a 15K life na MP9 a dával si to hodně slušně. Perma Archon, perma slow time, pickup radius snad přes celou obrazovku…. já se svým 95K HP Barbem chcípal. Podle mě používal i Force Armor (redukce hitu na 35% life, prakticky vás nemůžou one-hitnout) a navíc ještě Unstable Anomaly. Wiz má i docela výhodu, že má snad nejvyšší buffy na res a armor a ještě má hodně res z INT a res v týhle hře = a must.
Pro detailisty. Šel jsem tam s postavou DH na kerý mám jen 326k dmg, něco přes 500 all res a 70 000 lajfu a dělal jsem těm 40 – 80k sajrajtům tanka! Tihle na MP9/10 fakt NEMAJÍ co dělat. A pokud ma někdo 500k dmg 300 all res a 30k lajfu, tak je to….. Jak se řekne slušně politicky korektně blb? 😀
@kamilian ja brecel a brecim furt, jsem klasickym uzivatelem, ktery pri sebemensich potizich zacne fnukat ^^ Na druhou stranu musim rict, ze kazdy nerf s kterym blizz prisel, jsem prekousl a shledal jako ospravlditelny. Mejme na pameti, ze kdyz prichazi nerf, prichazi i dalsi zmeny, ktere vetsinou tento nerf nejakym zpusobem kompenzuji.
@Gold Eagle nechat se tahat je sobecke, na druhou stranu intelekt nemerime ve velikosti dmg v diablu ^_^
ja osobne mam nejradeji mp 6-7 rozumny kompromis mezi zabavou a obtiznosti… kazdopadne vsichni se shodneme, ze se tesime a zaroven bojime co Blizz vymysli do datadisku, ja jsem patril mezi brblaly na D3 – pak jsem si zvykl a prisel mu na chut a myslim, ze neni mnoho her ktere jsou zdanlive o nicem a zaroven maji obrovskou chytlavost a atmosferu. Je mi 37 hral jsem D1-D3 a myslim ze budu hrat i D4, pokud bude a nebude trvat cca 30 let nez vyjde, to uz si budu hrat spise s naslouchatkem :))
Gold Eagle: Tak to je ironie. Já zase často potkávám DH a Wizardy se 300-400K dps na MP1. Osobně sem měl 200K dps unbuffed Barba (95K HP, 700 AR) a víc jak MP4 sem nehrál. Ne, že bych to nedával, ale je nuda tankovat každýho zombáka. Já chci hrát akční RPG a ne WoWko…
kamilian: Gold Eagle mel na mysli klasickej run mp9-10, kde je prioritni zalezistosti kolik zvladnes milionu experience za urcitej casovej usek. K cemu ti je ze dokazes prezit mp10 kdyz budes zabijet jednu elitku pul hodiny?. Samozrejme je uplne neco jineho,kdyz mluvis o uber bossech,kde se tank urcite hodi:) Proto jsem taky prestal hrat public games,kde casto musim zabijet I za ostatni hrace:(
PS: neni problem prehazet vybaveni a damage 240k, ale na ukor zivota a resistu, tedy pokud nechces rvat do imaginarni hry realne penize…
vcera muj monk s damage pred bufnutim 86k pote kolem 120k nekolikrate obzivoval hrace s mnohem vetsi urovni a damage treba okolo 300k, podotykam jeli jsme uber bosse na Mp9 a oteviral jsem postupne vsechny tri portaly a neumrel jsem ani jednou muj monk 60(51) a byl tam i barb 60(89), takze si myslim, ze ta hra je i o taktice a schopnosti ovladat postavu a skilly… nejen maximalni damsge.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/kamilian-2346/
Já mám dojem, nikoli z Blizzconu, ale ze hry na softcore, že poslední dobou průměrní hráči debilní či co. Párkrát se člověk po 3 měsících zapojí do hry na MP9/MP10 a pokaždý tam narazí na postavy s dmg 40 – 80 000 dps. Jedině že by to byla vyčůranost nechat se tahat těma co mají větší dmg. Přitom i tihle mohou mít v AH gear do 10 mil. dmg 120 -150 000 dps s all resisty kolem 500. Takový nemaj co na MP9/MP10 dělat.
James:
Určitě to byl fajn zážitek. každopádně bych tě rád poprosil o výtah z týhle slohovky.
Minul sem něco, nebo se vůbec nezmínili o Nephalem Trialech? Další věc jsou charmy, který v dataminingu taky byly. 😀
Venom:
Díky moc a moc . 🙂
@bolen: Ide o prísadu pre vstup do tajného levelu, viac info tu:
http://diablofans.cz.webx3.d2.cz/whimsyshire.html#whimsyshire_ingredience
🙂
Co je to Gibbering Gemstone mám pár kousků a nevím co s tím.Prosím o radu.
@Milion neco malo bys nasel na diablofans.com,blue post ohledne paragonu 2.0 http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/8229822977
a v nespoledni sumace zmen, ktere prijdou – sticky: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/9678948971
Doufam ze je povoleno vkladani odkazu;)
Taky mám pocit, že jsme se moc nedozvěděli… Ačkoliv já asi pořád tajně doufal, že nás překvapí s druhou přidanou postavou. 😀
žádnou informaci co chtějí udělat s MF, GF, žádnou informaci ohledně budoucnosti NV, nevíme kdy vydají patch 2.0, žádné informace ohledně nových itemů (až na pár obrázků předělaných staronových legendárek). Ti blizzardovci tam chrápou nebo co? 🙂 ale článek pěkný.
Díky za report. Věřim, že to musel bejt zážitek. To víš, my, co žijem tady v bananistánu, nezvyklí na takové akce. 😀
Maniak: Myslim ze tam na to padl dotaz smerem k vyvojarum a pokud si dobre vzpominam, tak rikali ze je to mozne, nejsem si ale jisty. Pockal bych na oficialni oznameni Blizzardu. Vyvojari take zduraznili, ze mnozstvi kusu sberatelska edice je zavisle na distributorech, kteri jsou za to zodpovedni. Distributor jim totiz vetsinou rekne, kolik tak chce kusu a Blizzard jim to posle. Takze je to spise zalezitost distributoru nez samotneho Blizzardu. Vyvojari to uzavreli tim, ze cim vice budou hraci projevovat zajem u distributoru o sberatelskou edici, tim vetsi je sance, ze toho distributor bude chtit od Blizzardu vice. Ale tezko rict jaka je realita. Zalezi asi na kazdem distributorovi a je otazka, jak moc kazdy distributor vnima poptavku.
Nicmene ale vyjde specialni Ultimate Edition pro PlayStation 4, o ktere toho Blizzard zatim moc nerekl, spise jen navnadil a prinese podrobnejsi informace v budoucnu. Takze opet bych pockal az se Blizzard vyjadri.
WaynE: Sochy a celkove prostredi Blizzconu je nepopsatelne. Nejlepsi ale byla jedna slecna, co byla cela prevlecena za Diabla. Opravdu jak ve hre. A jeste to na vas mluvi. Vlastne ani nevim jestli v tom prevleku nebyl nejaky chlap. To co nekteri dokazi vyrobit za kostymy opravdu stoji za to.
Díky moc za opravdu skvělý report z celé akce. Takto jsem měl možnost hltat každou novou informaci a moje natěšenost na datadisk se dostala na další level. Celkem by mě, ale zajímala jedna věc. U Blizzardu bývá zvykem, že s každou hrou (ať je to plnohodnotné pokračování nebo datadisk) se objeví sběratelská edice a jestli o ní padla vůbec nějaká zmínka.
tak uz vim co to je. Je to v konzolovy verzi a dava Nephalem Glory buff. Trva 60s s zvysuje dmg. Pricemz ma 3 levely. Na druhym prida 10% k rychlosti pohybu a na 3tim prida AOE dmg k utokum.
tady jsem si vsim, ze monstra dropujou nove i zlutej orb http://youtu.be/4Fflam7KU4Q?t=48m39s docela by me zajimalo jestli obnovuje resource
Stačí se připravovat nakupem a prodejem v současné AH. Zatímco jiní lítají na runech kvůli goldům, tak další násobně vydělají více tím, když nakoupí a prodají v AH s 30 – 100% ziskem a k tomu můžou levelovat paragony taky. Jinak bych měl težko na HC 1,5 miliardy goldů + jakž takž vybavený postavy a to i tak vím, že proti mnohým jsem chuďas. Bo to moc nehraju ani v AH.
vždit i říkaly že rozšíří craft ne?
Riddi-> pro porovnani 200k goldu mam ted za run ve fields of misery mp 8, tj cca 5 minut. Samozrejme, ze debata o goldech je ted k nicemu, pac nevime jak velkou hodnotu penize mit budou v budoucnu.
A jaké např. předměty do hry Diablo III se dali na Blizzconu dokoupit? Jestli ti něco uvízlo v paměti ?
To je radost číst tohle , no už se těším na ten Adventure mod , jak sem viděl tak tam za dokončení toho questíku je přes 130k Goldů , takže aspoň na lepší craft u Headriga . Určitě stojí za to se na BlizzCon někdy vypravit =)
Díky za článek. Chtěl jsem poprosit o větší fotku Tyraela ze závěru článku… rád bych si prohlédnul, jak to měli udělané :-). Díky
Tak 35 000,- Kc by som urcite vyuzil lepsie. Ten Tyrael na konci clanku vypada pekne.
Hezký článek. Děkuji za zprostředkování atmosféry. Takhle to vypadá velkolepě. Mě jen zamrzelo velmi malé množství novinek okolo datadisku. Ale to se nedá nic dělat…