Poté, co se v roce 2006 rozpadla
společnost Troika Games, nastoupil do Blizzardu zkušený vývojář Leonard
Boyarsky na pozici „game world designera“. V rozhovoru pro web
Gamasutra.com řekl, co je jeho náplní práce při vývoji Diabla 3 a
s čím vším se během posledních pěti let práce setkal.
Můžete nám říci nějaké příklady z Diablo lore, když jste
jej měl zaplnit a rozšířit ho?
Ano byla spousta nápadů, třeba Chris mluvil o bitvě mezi nebesy a peklem
a všech těch věcech.
Výborným příkladem je ale Deckard Cain. Identifikoval vám věci a
provázel vás příběhem v prvních dvou dílech, ale víte, chtěli jsme ho
udělat hlubším, tak, jak jsme si mysleli, že by měl vypadat. Pokud by bral
Horadrické učení vážněji, mohl předejít tomu, co se v Diablu stalo.
Dlužili jsme mu trochu té hloubky, alespoň tak jsme to cítili.
Chceme všechny postavy udělat mnohem hlubší tak, aby na pozadí byla
reálná historie.
Ve vaší dlouhé kariéře v odlišných titulech od Fallouta přes
Vampire: The Masquerade jste se musel vypořádat s velmi vášnivými a
hlučnými fanoušky. Myslíte si, že vás to obrnilo a jste nyní lépe
připraven na práci na Diablu 3?
Ano (smích). Vždycky musíte mít hroší kůži, protože se pokaždé
najdou lidé, kteří dávají hodně hlasitě najevo, co si myslí o vašich
rozhodnutí. Musíte se snažit nebrat si to příliš osobně.
Neříkám, že vždy slepě sledujeme to, co fanoušci chtějí, ale je
dobré vědět, co by hráči chtěli, pokud to tedy dává smysl. Pokud totiž
hráčům nenasloucháte a nedáváte jim odpovědi, které požadují,
pravděpodobně ve vaší práci selžete.

Leonard Boyarsky
Myslíte si, že je vaše současná práce hodně odlišná
v porovnání například se zkušenostmi s Falloutem a jeho
komunitou hráčů?
Velkým rozdílem bylo to, že když jsme s Falloutem začali, vlastně
žádná herní komunita nebyla. Chci tím říct, že jsme začali od nuly.
Prostě nebyla žádná očekávání. Takže práce na Diablu 3 je v tomhle
směru hodně odlišná. Ale hráči Falloutu jsou také hodně hlasití, což
mě tak trochu připravilo. U Diabla mají fanoušci přesně vyhraněné
požadavky, které v sérii chtějí a které ne.
Máte v současnosti nějaké hry, které se vám líbily hlavně
z důvodu jejich provedení a odlišných elementů?
Myslím si, že BioSchock byl opravdu fajn. Myslím si, že přišli s mnoha
opravdu zajímavými nápady. Opravdu jsem zvědavý na to, co udělali
s Infinite. Další je Batman: Arkham Ansylum. Dle mého se jim povedlo udělat
pěkný batmanovský svět, což se podle mě nikdy předtím nepodařilo.
Možná to bude znít trochu jako klišé, ale říká se, že jste
měl spory a hádky při vytváření charakterů v Interplay. Proč jste
odešel od bývalého zaměstnavatele? Co vám Blizzard nabídl?
Opravdu velmi kreativní atmosféru. Nechají nás docela volně rozhodovat,
jak si vést vývoj našeho projektu. Je tu hodně přátelská vývojová
atmosféra, kterou se snažíme přenést do hry. Cítím se jako za starých
časů v Interplay. Připadáte si, že váš tým opravdu kontroluje svůj
vlastní osud. Můžeme dělat na hrách, které stojí za to a u kterých
víme, že je chtějí hrát naši fanoušci. Je to opravdu kreativní kultura a
výborné prostředí pro práci.
Jak to bylo při vytváření světa, který musí být v Diablu
3 dostatečně zajímavý pro jednoho hráče stejně jako pro chaoticky
pobíhající partičku několika hráčů?
Začali jsme příběhem, snažili jsme se jej vytvořit tak, aby byl stejně
zajímavý pro jednoho či více hráčů. Došli jsme k závěru, že pokud
hrajete multiplayer, příběhová stránka hry je daleko více o příběhu
samotném než o dané questové linii. Takže příběh a jeho podání je
zaměřeno hlavně na single player a jeho aspekty. Snažíme se, aby to však
bylo zajímavé i pro hráče, kteří hrají multiplayer, takže můžete mít
i skvělé multiplayerové zážitky.
Jak je to s navázáním na příběh z Diabla 2?
Konec datadisku Lord of destruction končil docela dramaticky, takže se nám
na něj obtížně navazovalo. Na druhou stranu jsme nebyli tolik svázáni
s tím, jak byl vyprávěn příběh v Diablu 2. Byl tam sice příběh, ale
byl trochu volnější.
Diablo je hlavně o sbírání předmětů. Snažili jsme se sloučit naše
vyprávění s tím, jak hráči k hraní hry přistupují. Snažili jsme se,
aby náš příběh dotvářel vyprávění, které hrajete a ne aby to
vypadalo, že vás přerušuje v akci, tak jak to někteří cítili při
hraní Diabla 2 a Diabla 1.
Jsou to tři roky od ohlášení hry na Blizzard Worldwide Invitation
2008 v Paříži. Můžete nám říct příklady nějakých nápadů, které
se ze začátku zdály jako dobré, ale postupem doby jste je
opustili?
Například jsme vytvořili questy, u kterých teprve hráč rozhodl, jak
quest skončí. Ale nebylo to úplně slučitelné s tím, jak by mělo Diablo
3 vypadat. Bylo by to fajn, ale co by se stalo, kdybyste hráli s vašimi
přáteli? Museli byste vybrat někoho, kdo se rozhodne, kdo udělá tu volbu.
Tohle byla konečná našeho nápadu. Takže nápady, jako byly ty questy,
vypadají výborně na papíře, ale když je skutečně vložíme do hry, už
tak dobře nevypadají.
Jak jsem již zmínil, třeba způsob, jak hráčům naservírovat příběh,
je něco, co jsme museli mnohokrát opravovat. Nejprve jsme to chtěli řešit
formou rozhovorů, posléze pomocí monologů.
Naše tvorba je založená zkrátka i na principu „pokus-omyl“. Prostě
jsme ty nejlepší nápady vkládaly do hry a sledovali, jak to bude fungovat.
A polovinu času jsme strávili tím, že jsme je rušili a
přepracovávali.
Zdroj: Gamasutra.com
Psychopat – článek pěkný, ale je to Bioshock, ne Bioschock
Javurek: Jo jo máš opravdu pravdu Fallout 1,2 prostě paráda 😀
Leonard Boyarsky si zaslouží úctu už za Fallout 2 a pro Diablo III je na 100% přínosem. A jestli někdo umí udělat pořádnej RPG svět, tak on tedy rozhodně ano.
100+ pro me za to ze propste Cítím se jako za starých časů v Interplay
Perfektní, díky za článek, zas se člověk trochu dozvěděl a je to hned o mnoho lepší
. Ty spekulace tady jsou fakt neuvěřitelný, já tomu prostě nerozumím, jakoby nás Blizzard někdy zklamal. Naopak, víme, že si dává na čas a že díky tomu, to nedopadne jako Mafia2. I to vše naznačuje tomu, že to bude stát za to a až na pár neodnaučitelných rejpalů se všem nakonec všechny změny budou líbit
. Oni ty změny dělají právě proto, aby hra byla lepší, nebo si snad myslíte, že tu hru chtějí udělat špatně? Že nevědí něco co víte vy? Opravdu absurdní… 
Článek se mi líbí – každou novinku přečtu, i když mě titulek moc nezajímá, je to lepší jak nic – ale tady mě i titulek zaujal a navíc to byl rozhovor, takže bylo ajsné, že v něm budou informace, nebo aspoň osobní pocity. Díky za překlad. Přestože jsem nehrál naprostou prvotinu Blizzu, tak si taky myslím, že nikdy nezklamal. Nesouhlasím ale s těmi, kteří chtějí, aby se kritizovalo až po vydání. Kdo sem bude sakra chodit, když bude doma moct pařit D3?
A že ho bude pařit ať už remcal jak chtěl. (Zvlášť, když ho koupí – to by ybla blbost to aspoň nějaký čas nehrát.).
Tenhle clovek delal Fallouta, tomu ja verim
Pseudopes: So I apologize to those bright minds that do not use accents
Leonard Boyarsky je dobrý , masquarade som teraz rozohral a vyzerá dosť dobre, tak verím že sa to ešte zmení.Inak nechápem prečo nedávajú rozhovory s ním ale iba s jayom wilsonom ktorý mi poslednou dobou začína strašne liezť na nervy.
Troika udelala vynikajici HC RPG The temple of elemental evil ze sveta Greyhawku. A Masquerade bylo taky bezvadny.
krYshuT: hmm no takhle bych to neviděl…každopádně v reálném životě s tím člověk nic nenadělá, naštěstí zde tu moc máme tak se prosím držte tématu nebo některé komentáře smažeme
pro ty z vás co stále kritizují a hráli D1 si přečtěte v mýty a legendy asi od půlky dolů + 2.stránka a odkaz-obrázly na této stránce http://ismael.sweb.cz/. Zjistíte, že mezi pre-beta a konečnou hrou může být velmi velký rozdíl a hru možná eště hodně pozmění. A to co kritizujete, i-když vlastně nevíte co hlavně že něco, tam bude jinak.
Psychopat: O tom je internet – trollit a kritizovat. Do diskuze většinou přispívají hlavně méně myslící jedinci. Jestli se na světě pohybuje půlka hlupáků a půlka lidí myslících, tak v diskuzích je to asi 80% pro hlupáky. Deal with it.
Jeden lepší příspěvek než druhý, tak taky jeden přidám. Klidně ho smažte, jen poukazuji na tu absurditu co zde panuje… člověk by i rád napsal něco kloudného ale v této změti ničeho by se to stejně ztratilo… Jinak článek dobrý, děkuji za něj.
iNstinkt: v roce 2008 kdyz to oznamili byla hra ve vyvoji uz 3 roky.
Pseudopes: Díky, že jsi to všem sdělil. Co by si lidé počali bez tvých hate-příspěvků.
Javurek: +1
Komiks – http://goo.gl/FdAOA – Toť vše co se dá říct k online-only. Spousta lidí mi tu připomíná toho zelého
Jsou to borci!
Proboha stěžujte si jak je to špatné až to vydaj. Teď to nemá smysl když víme o hře tak 10%.
Psychopat: Diky za preklad.No blizzard ešte nesklamal, to je pravda ,tak zostáva len dúfať že ani tentokrát nesklame.
Bobule: Jj ty jsi expert
Akorát tě asi nevezmou. Neumíš pořádně ani svůj rodný jazyk 😀
Psychopat: No jo no, ale von se vždycky najde někdo kdo plácá strašný kraviny (jako třeba krYshuT:), na to samozřejmě někdo reaguje (jako třeba já) a už to jede. Tak plomiň Psychouškuu :-*
Pseudopes: tak podivewj se na to asi takhle tak kdyby me platili za to ze bych mohl hrat hru ktera este nevysla a mohl bych delat zmeny tak bych je delal tak dlouho aby me porad platili 😀
člověk se Vám s tím překládá dá si tu práci abyste si mohli něco odlehčeného přečíst a zase to sklouzne k tomu že se začnete hádat co udělali všechno špatně. To pak člověku opravdu bere chuť něco připravovat. Něco vytvořit je hodně složité na začátku nevíte jak Vaše cesta bude vypadat. Na konci je vždy možné říct že to mohlo být jinak ale dostat se k tomu konci je opravdu složité. Nechte prosím už nesmyslné kritiky něčeho o čem se jen všichni domníváme jaké jé. Zklamal někdy Blizzard? Domnívám se že ne tak už toho nechte, prosím.
iNstinkt: Na novej verzii robia od 2006 ale stará mohla byť takých 8 rokov dozadu.
Pseudopes: Je to len môj názor že D3 príliš zjednodušujú .Ale za bashioka môžu dosadiť kohokoľvek, také ničnehovoriace odpovedi a vyhýbanie sa priamym odpovediam dokáže dosť ľudí.
krYshuT: viz 10let vývoje Diabla 3 ? od kdy ? delaj na tom od 2008 kdy to oznamili na blizconu.
Mě fakt baví, jak si tady půlka komunity myslí, že je v odhadování kvality změn a hry samotné lepší, než lidé co jsou za to placení a, narozdíl od našinců, tu hru hráli 😀 Good job, řekl bych, že když budete ještě chvíli takhle hodnotit, tak vás Blizzíci vezmou a šoupnou na místo Bashioka za vaší moudrost 😀
Neviem, furt hovoria o fanúšikoch ale je im jedno ako na vývoj reagujú viz, najnovšie zmeny. Myslím že keby tento článok vyšiel pred zmenami tak by vyznel lepšie.
krYshuT: Tiež sa mi zmeny nepáčia ale stále to ešte môžu zmeniť , aj keď v tomto štádiu pochybujem.
Pseudopes: Co to trolíš? Nic takovýho sem neřek ty psychopate 😀 zakládám to jenom na vývoji situace a tomhle rozhovoru – viz 10let vývoje Diabla 3
krYshuT: Další všeználek, co D3 hrál né betu, ale rovnou offi release, ví přesně, co je špatně a on by to udělal mnohem lépe. Sry, ale stfu
Polovinu času jsme strávili předěláváním a stejně jsme to udělali špatně aneb příště se držte osvědčeného konceptu a předělávejte jen to, co víte, že bude fungovat lépe a nefungovalo napoprvé (nejen obdoba D3, ale tqaky se to dá skvěle aplikovat spoustu dalších běcch v dnešních dnech)
Erendil: jo jo .. a podle toho ta hra dopadla. Přijde mi, že na to, jaký měla potenciál to byl krach roku. 14 dní před vydáním jenom říkali, co ve hře bylo, ale zrušili to .. byl to fakt jak ěpatný žert a myslím, že se jim to nevyplatilo.
Tak hlavně se nějak extra neomezují datem vydání, prostě až to bude perfektní tak to vydají, takže si mohou dovolit zkušet si různé věci. Např. Mafia 2 se na konci dělala docela na rychlo a pry to museli zkrátit aby se to stihlo…
Jak tam píše, že u Blizzardů mají vývojáři dobrou atmosféru, myslím že to v jejich hrách je hodne cítit. Je vidět, že je to baví.
No neviděl jsem článek před zveřejněním, ale musím uznat, že ten titulek je epický.
Je to mozne ze som stranku otvoril v momente pridania clanku ? 😀