Recenze: Světy a umění Blizzard Entertainment

Před pár dny se k nám dostala novinková kniha ze společné produkce Fantom Print a Crew. Po trojici Kronik, nespočtu příběhových knih, kuchařky a mnoha komiksů se dostalo na artbook (když nepočítáme sběratelské edice).

Z dostupných fotografií přímo od Fantom Print jsme věděli, že kniha nebude žádné tintítko. Když po strastiplné a ne zrovna gentlemanské přepravě od České Pošty dorazila, byl jsem překvapen skutečnou velikostí a co víc, váhou. Bez mála 2,6 kilogramu už je znát.

Když knihu vybalíte, první věc, která vás zaujme je matný obal knihy s lesklými lehce vystupujícími postavami z her Diablo, Warcraft a Starcraft univerz. Tím obal vlastně naznačuje, na jaké hry je kniha primárně zaměřena. Podobně, leč v mnohem menším měřítku, jsou vyvedena loga a jména na vnitřní části obalu. Někdo by si mohl říct „blbost, ale je to oku lahodící drobnost.

Předmluvy pro knihu se ujal Gerald Brom, jeden z předních umělců podílejících se na hrách od Blizzardu (kdybyste nevěděli: Obal k Diablo II je jeho prací), úvodní slovo pak patří Samu Didierovi. Knihou samotnou nás v podobě komentářů k obrázkům provází Nick Carpenter – víceprezident vývoje, Samwise Didier – ředitel umělecké tvorby a Chris Metzen – bývalý víceprezident pro vývoj příběhů, a Christian Lichtner. Abychom nezapomněli: Překladu se ujala osvědčená a sehraná dvojice Tomáš Kratochvíl a Zuzana „Bellatrix“ Komprdová. Stejně jako u Warcraft Kroniky budete stěží hledat něco, co byste jim mohli vytknout.

První část knihy je zcela nepřekvapivě věnována hře, která formovala Blizzard – Warcraftu. Uvidíte více i méně známé artworky. Jak napsal Sam Didier v úvodním slovu:

Na příštích stránkách spatříte spoustu úžasných uměleckých počinů. A uvidíte i nějaké kousky, které zas tak úžasné nejsou.

Což více méně dokazuje jedna věc. Když narazíte na první skici Chrise Metzena, všimnete si specifického stylu malování: Jisté neohrabanosti, surovosti a syrovosti. Typické jsou pro něho velké plochy vymalované tuhou.

Doprovodné texty a někdy i rozhovory dají nahlédnout pod pokličku vývoje her a do uvažování tvůrců při vytváření postav, zbraní, zbrojí nebo příběhů. Při listování kapitolou o Warcraftu si uvědomíte nejen to, že držíte v ruce kus herní historie, ale evoluci, kterou Chris od roku 1994 a s ním celý Blizzard až do dnešních dnů prošel.

Chris zcela nezpochybnitelně stojí za většinou postav. Ale život jim podle nás vdechli jiní. Za Warcraft zmíníme Sama Didiera a Wei Wanga. Některé ze Samových kreseb přejdete takřka bez povšimnutí, některé vás doslova chytnou za srdce a donutí vás přemýšlet o krutosti a zbytečnosti válek.

Obrovské množství artworků Chrise Metzena, duchovního otce příběhu Diabla, jsou doprovázeny artworky ostatních umělců – Trenta Kaniuga, Michia Okamury (shoda jmen), Sama Didiera, Victora Lee, nebo Keitha Parkinsona.

Klasické artworky jsou pravidelně prokládány velkými barevnými ilustracemi až o velikosti A3, u kterých budete pravidelně sbírat spodní čelist ze stolu. Nejednou jsem se přistihl, že několik minut zírám na jedno dílo a zkoumám detaily, které na PC snadno uniknou. Některá tato díla byla přetvořena do známých wallpaperů.

Prohlížíte si artwork budoucí mapy, první náčrty Stormwindu, Sylvanas a postupně procházíte příběhem od vanilkového WoW, přes Outland, Northrend až po Mists of Pandaria. Na téměř 100 stranách věnovaných Velkému D, jak vývojáři familiérně Diablu říkají, se podíváte do města Caldeum, podíváte se, jak vznikaly jednotliví hrdinové Diablo 2 i Diablo 3 a zároveň jejich protějšků. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hlavního záporáka Diabla pro hru Diablo 3. Na Deckarda samozřejmě nezapoměli. Stejná péče je věnována i hrdinům Starcraftu, Jimu Raynorovi, Kerriganové, Zeratulovi a dalším.

Většina obrázků je nedatovaných, ale u některých je alespoň rok, kdy byl stvořen. Věděli jste například, že jeden z artworků nekromanta vznikl již v roce 1998? A Maghdy v roce 2006?

Když se vrátíme k Diablu, místy padá představa, že bylo pouze goticky temné, plné strachu, kruté na každém kroku. Například v knize je artwork ostrovů Skovos, které byly inspirované helénskou a řeckou kulturou. Taktéž se dozvíte, proč se nedostaly do Diablo III. Chris Metzen k tomu doplňuje:

Tak jsme se rozhodli, že tuto oblast nepoužijeme jako jednu ze základních map. Přesto jsem však stále doufal, že se k souostroví Skovos jednoho dne vrátíme, protože jejich dějová linka byla prostě boží.

Tato iluze je ovšem o pár stránek dál vyvrácena některou z „odporností“ vzniknuvší v hlavách vývojářů. Například chodící strom plný oběšenců a vykradač hrobů s vakem lebek. A tak to asi má být. Kniha mapuje více než dvacet let vývoje her v Blizzardu, zarážející je minimum artworků z Diablo 1. Kniha končí přibližně rokem 2012, datadisk Reaper of Soul naleznete na jednom obrázku a v jiných barvách, než jste zvyklí. A takových detailů je v knize více. U některých budete chvíli přemýšlet odkud je vlastně znáte a pak vám to docvakne.

Blizzard si pro čtenáře nachystal dvě překvapení. Mysleli jste si, že v knize budou jen Starcraft, Warcraft a Diablo? Mýlka. Řeknou vám něco názvy her jako: Nomad, Bloodlines, Denizen a Ronin? Taktéž jsem o nich dřív nikdy neslyšel. A ten druhý bonus? Dovedete si představit, že se nepřátelé na život a na smrt dovedou bavit? Pokud je odpověď na obě otázky „ne“, neváhejte a objednávejte.

Pro koho je Světy a umění Blizzard Entertainment určeno? Pro skalní fanoušky, milovníky herní historie a umění. Možná ji přečtete za den, ale k obrázkům se budete vracet. Doporučujeme koupi? Rozhodně ano. Knihu si můžete objednat na Fantom Print. Nyní dokonce o 500 Kč levněji za 1 000 Kč. A to už je více než slušná cena za 375 stránkovou bichli, u které je zcela evidentní, že jí byla věnována potřebná láska a péče.

Komentáře 3

  1. Tak jsem knížku prošel a přináším drobnou „minirecenzi“. Knížka jako taková je vyvedená v top kvalitě a to jak použitím papíru, tak i překladem. Ano, jsou přeloženy i některé nápisy v obrázcích, které v originálu musely být anglicky. Takže oceňuji, že si s tím dal někdo velkou práci (předpokládám, že nějaký grafik).
    No, ale hned na začátek tu máme jeden velký zápor – a to název 🙁 Světy a umění Blizzard tak nějak evokuje, že se budou svým světům věnovat tak nějak rovnoměrně (a ne jen třem). Pokud máte stejnou měrou rádí WoW, Diablo 3 a Starcraft 2, tak asi nebudete mít problém. Pokud ale máte rádi (stejně jako já) jen Diablo a Starcraft (nebo třeba jen jeden z těchto světů), tak půlku knížky jste vlastně kupovali zbytečně. Z cca 370 stran je totiž 170 věnováno WoW (ne Warcraft, jen WOW), 90 Diablu 3, 70 StarScraftu 2 a 15 stran hrám, které nakonec vydány nebyly.
    Další problém (z mého pohledu je), že se kniha z 95% věnuje jen WoW, D3 a StarCraftu2 a na jejich přechůdce nezbylo téměř žádné místo 🙁 Ne, že by sem tam nebyla zmínka o Diablu2 nebo Warcraftu, ale jsou to vzácné výjimky.
    Další velké mínus je přístup Fantomprintu k těm, co si knihu předobjednali. Ti za ní zaplatili 1192kč. To by nebyl až tak velký problém, kdyby 14 dní od vydání (kniha byla předplatitelům odeslána 24.10. a následná další sleva přišla už 9.11.) najednou nepřisli s nápadem to o dalších 193kč zlevnit (asi si ji koupilo málo lidí?). A jako „super kompenzaci“ vám napsali, že do konce roku u nich máte 10% slevu na veškerý sortiment, co si objednáte. Jo, koukal jsem dnes (25.12.) na to, za kolik se dá kniha sehnat a je téměř nemožné ji sehnat tak draze, jak ji Fantomprint nabízel v rámci předobjednávky ve slevě 🙁 To prostě kazí náladu z jinak dobře udělané knihy a marketing Fantomprintu by si měl sypat popel na hlavu (což nakonec udělal a uznal, že měl „předplatitelům“ nabídnout něco jiného, než slevu 10% na 2 měsíce, ale nakonec stejně nic nenabídl a kvůli 200kč se jich fakt doprošovat nebudu).

    Komu bych tedy knihu doporučil? Ze 100% procent tomu, kdo miluje WoW, S2 a D3 stejnou měrou a nebude mu vadit, že se jim knížka nevěnuje stejnoměrně. Z 50% tomu, kdo jednu hru ze zmíněné trojice nehraje. A ti, co si koupili sběratelské verze zmíněných her?? No, tam to bude složité, protože většinu ilustrací už asi mají (a u D3 možná i víc, než je v této knize). Faktem ale je, že sběratelské edice jsou výrazně menší (a tudíž musíte mít lepší oči pro stejné vychutnání detailů) a v této knize máte vše na jednom místě 🙂 A teď už ji na Fantomprintu mají za 999kč, tak to je cena na tuto knihu už velmi hezká 🙂

    Celkový dojem z knížky mám tak 6 z 10 (pro ty, co mají rádi všechny tři zmiňované světy a budou si ji kupovat až teď, tak si mohou dát 8 až 9 z 10 🙂 )
    Nakonec mám z knihy přeci jen radost a stihl jsem ji přelouskat za den 🙂 Krásné ilustrace a určitě se k ní budu vracet. A bichle je to pořádná, žádné tintítko 🙂

  2. no, doufám, že až ji najdu pod stromečkem, tak mě už nebude štvát, že mě stále přes 1200kč 🙁 Ale souhlas s Witkem, je to bichle 🙂 Takže natěšený jsem (pro info – objednával jsem ji sice já, ale dostanu to jako dárek od ženy 🙂 )

    • Ja si tak najdem velku stavebnicu merkur. A zena je spokojna, ze nemusi nic vymyslat 🙂 Hold, chlapi sa vekom nemenia, meni sa len cena ich hraciek. Ku knihe gratulujem

  Přidat komentář