Kotaku: Diablo 4 je ve vývoji, nese krycí název Fenris

Server Kotaku poslední dobou přináší zajímavé zprávy. Poslední z nich zahýbala herním světem. Diablo 4 je podle jejich informací ve vývoji už několik let.

Kotaku, konkrétně Jason Schreier, si dal tu práci a vyzpovídal celkem 11 bývalých a současných zaměstnanců Blizzardu, samozřejmě anonymně. Někteří z nich se rozpovídali o Diablo 4, další o zrušeném projektu druhého rozšíření pro Diablo III, který my známe pod jménem King in the North a popularitě Diablo série na dálném východě.

Na konci roku 2013, nebo počátkem roku 2014, ne dlouho před vydáním Reaper of Souls, udělal Blizzard uvnitř firmy oznámení, které šokovalo vývojáře: Druhý datadisk pro Diablo 3 se ruší. Team 3, vývojářský tým zodpovědný za Diablo, naštěstí nestihl na dalším rozšíření moc udělat, jelikož byli primárně zaměřeni na RoS. Ale druhý datadisk měl být jejich dalším projektem.

Jeden z lidí, který se tohoto oznámení účastnil, pro Kotaku uvedl:

Management řekl Týmu 3: „Dokončili jste Reaper of Souls, je fakt dobrý. Ale pro Diablo bude nejlepší, když se začne pracovat na Diablo IV, ať to bude cokoliv.“ Považovali Diablo III za obrovský průser.

Není zřejmé proč Blizzard nechtěl podporovat komerčně úspěšný projekt. Ale koluje teorie, že management ztratil víru v Diablo 3 a považoval ho za selhání.

Když se Kotaku zeptalo Blizzardu na zrušení druhého datadisku, nedostalo se jim přímé odpovědi, ale dostali všeobecné prohlášení:

V historii jsme vydali kolem padesáti procent našich projektů, na kterých jsme v posledních 30 letech pracovali. Vydané hry považujeme za dost reprezentativní vzory Blizzardí kvality. Nevydat hru je vždy těžké rozhodnutí, ale vždy to bylo dobré rozhodnutí. Zrušení Titanu vedlo k Overwatch, zrušení Nomadu zase k World of Warcraft.

Když v roce fanoušci slavili triumfální příchod Reaper of Souls do Diablo, Team 3 se rozpadal. Někteří vývojáři odešli z Blizzardu, jiní se přesunuli na jiné projekty. Další vyvíjeli patche pro Diablo 3, ale už to nebyl ten původní Team 3. Další z vývojářů k tomu říká:

Ve chvíli, kdy měl Blizzard historicky nejsilnější Diablo tým, nechal je rozprchnout se do všech světových stran.

Lidé, kteří zůstali v týmu 3 začali diskutovat o tom, jak by mělo Diablo IV vypadat. Josh Mosqueira, nový vedoucí Diablo III, měl vést i nový projekt s krycím názvem Hades. Cílem bylo dát Diablu nový, zcela jiný směr. Nový Mosqueirův tým, podle tří různých zdrojů obeznámených s projektem Hades, měl z Diabla udělat hru podobnou Dark Souls. Gotický, těžký dungeon crawler. Namísto původního izometrického pohledu měla být hra z pohledu třetí osoby za ramenem (Tomb Rider, Ghost Recon Wildlands atd.). Tento velký odklon od původních her přiměl některé lidi z Blizzardu dokonce k tomu, že Hades ani nepojmenují Diablo IV. V letech 2014 až 2016 byl Hades hlavní náplní týmu 3. I nadále však vyvíjeli patche menší obsah pro Diablo III. Ale pak byl projekt zrušen.

Dva vývojáři, kteří se podíleli na projektu Hades tvrdí, že si prošel těžkým vývojem. Hra údajně nevypadala dobře. V polovině roku 2016 odchází Josh Mosqueira z Blizzardu. Není jasné, zda Mosqueira odešel kvůli zrušení projektu Hades, nebo zda byla nová hra zrušena, protože Josh odešel. Ale jedno je jisté, hra byla odložena. Když se Kotaku snažilo kontaktovat Mosqueiru, vývojář se odmítl k tématu vyjádřit.

V následujících měsících po zrušení se Team 3 se vývojáři rozhodli udělat dvě věci. Jedna část dala dohromady DLC Rise of the Necromancer. Druhá začala pracovat na projektu Fenris. Jak všechny Kotaku zdroje potvrzují, Fenris je současná inkarnace Diablo IV. Lidé, kteří měli možnost vidět Fenris říkají, že se hra vydala správným směrem.

Design director Luis Barriga má silnou vizi pro tu hru. Pro hru, pro kterou mají v Blizzardu nadšení. Diablo IV chtějí mít drsné, temné. Chtějí se zbavit všeho, co považovali za omalovánky v Diablo III. Mnoho lidí si myslí, že Diablo III se vzdálilo od toho, co dělalo Diablo Diablem ve smyslu grafiky a efektů kouzel.

Říká jeden ze současných zaměstnanců a dodává, že Fenris cílí na to vypadat jako milované Diablo II. Další současný zaměstnanec dodává:

Chtějí udělat to, čeho se hráči v Diablo 2 báli, ale v moderním kabátku.

Fenris je stále v raném vývoji a nejspíš se ho dočkáme v roce 2020 nebo později, takže je v celku bezpečné tvrdit, že spousta věcí se ještě změní. Jedna z konverzací se točila okolo toho, zda Diablo má mít izometrický pohled, nebo pohled přes rameno. Poslední sestavení hry mají, podle výpovědí tří lidí seznámených s vývojem Fenrise, izometrický pohled tak jako jej mají ostatní Diablo hry. Ale zůstává otázka, zda se toto nezmění.

Fenris má taktéž přinést prvky sociální interakce. Inspirovat se měl u Destiny a přidat „malé MMO elementy.“ Minulé Diablo hry měly města plná NPC. Dovedete si představit, že při návštěvě těchto měst byste potkávali i další hráče a jít s nimi instancované dungeony, podobně jako ve WoW a Destiny?

Zůstává otázka, jak bude Blizzard monetizovat Fenris. Ostatní hry, jmenovitě Overwatch a Heartstone, mají trvalý příjem z mikrotransakcí – kosmetické předměty a karetní balíčky. Co se týče Diabla, Blizzard zatím nenašel způsob, jak zajistit podobné financování. Z toho, co se Kotaku dozvědělo, nebylo zatím rozhodnuto o způsobu placení za Fenris a ještě dlouho nebude.

Šestého listopadu jsme vydali překlad článku z Kotaku, taktéž od Jasona Schreiera, ve kterém jsme přinesli zprávu o nevydaném traileru na Diablo IV. Blizzard samozřejmě veškeré informace popřel. Jason po tomto datu hovořil s jinými dvěma zaměstnanci Blizzaru. Oba, navzdory dříve zmíněnému stanovisku, potvrdili plány na oznámení Diablo IV:

Ještě v lednu byli v Blizzardu zaměření na „Uděláme to dobře a budeme mít hratelné demo.“ Jenže v květnu hra nebyla dostatečně daleko. To je normální, věci se vyvíjejí pomaleji, než je plánované. Našemu týmu bylo řečeno, teaser bude, takový byl záměr.

V létě ještě všichni věřili v teaser. Ale věci se změnily. V tuto chvíli je Fenris v rané fázi vývoje a Diablo IV si jako takové prošlo minimálně jedním rebootem. Takže je nasnadě se ptát, jestli se vývojáři bojí dalšího dlouhého vývojového cyklu a případné katastrofy.

Diablo tým se bojí říct cokoliv příliš brzy a pak se náhodou zacyklit při vývoji. Nechtějí ukázat hru, dokud nemají trailer, demo verzi.

Říká jeden bývalý vývojář. Blizzard, v dříve zmíněném prohlášení pro Kotaku dodává:

Když se bavíme o neohlášených hrách, mnoho věcí se může při vývoji změnit podle toho, jaký dojem máme z postupu vývoje a směřování projektu. Takže nesdílíme informace o neohlášených projektech do té doby, než jsou připraveny. Upřednostňujeme jasný plán oznámení, s konkrétními detaily a doufejme s hratelnou demoverzí. To platí jak pro Diablo, tak i pro ostatní hry.

Ve dnech Blizzconu 2018 se rozhořčená Diablo komunita zlobila na oznámení Diablo Immortal a chybějící informace o Diablo IV. Mnoho z nich se ptalo: „Je vývoj Diablo Immortal důvodem pro horší postavení ostatních Diablo her?“

Jak se podle informací Kotaku zdá, Diablo Immortal je vyvíjeno jinými týmy z různých divizí. Zatímco projekt Fenris je plně v rukách Team 3, Diablo Immortal je částečně vyvíjeno čínskou společností NetEase. Částečně se na vývoji podílí mala skupina lidí z Blizzardu z nové divize: Incubation.

Wyatt Cheng, jeden z vývojářských veteránů se prý přesunul do nově vzniknuvšího týmu. Na Diablo III pracoval více než 10 let a podle jeho dvou spolupracovníků si potřeboval dát pauzu. Blizzard se spojil s NetEase a Diablo III vydali v Číně jako Free-To-Play hru. Byl to obrovský úspěch. V roce 2016, (nebo 2017), bylo rozhodnuto o spolupráci a vývoji nové hry – Diablo Immortal. Wyatt měl být vedoucí designér a hra byla určena pouze pro mobilní telefony. Jeden ze současných vývojářů se vyjádřil ve smyslu:

Diablo Immortal existuje jen proto, že jsme slyšeli, že jej v Číně chtějí. Je určena primárně pro Čínu.

Zdroje z Blizzardu Jasonovi vyzradili původní plány. Prvně mělo vyjít Diablo Immortal pouze v Číně, na a po pár měsících, nebo roce, pro zbytek světa: Blizzard si hru chtěl nejdřív otestovat na čínských fanoušcích.

Laťka kvality her na čínském trhu je extrémně nízko, hlavně co se týče framerate. Můžete tam vydat hru a vydávat jí za dokončenou, zatímco u nás na západě by byla označena za hru v alfa fázi.

Ty samé zdroje následně tvrdí, že se Blizzard raději rozhodl hru dopilovat a nachystat ji pro globální vydání.

Diablo Immortal ovšem není jedinou hrou, na které se pracuje v novém Incubation týmu. Fanoušci jsou ohledně mobilních her skeptičtí a ptají se, proč Blizzard mobilní hry vyvíjí. Současní i bývalí vývojáři říkají, že se na nich pracuje, protože na nich pracovat skutečně chtějí. Tedy alespoň podle jednoho současného vývojáře:

V Blizzardu hodně lidí hraje na mobilech. Hodně lidí je z mobilních her nadšených. Reakce na Immortal uvnitř firmy je opačná než u zbytku světa. Lidé uvnitř Blizzardu chtějí pracovat na menších projektech, mobilní hry tudíž dávají smysl.

Několik vývojářů Jasonovi přiznalo, že Pokémon Go je ve firmě docela oblíbená hra. Chytání divokých příšerek za pomoci kamery a mobilu slaví úspěch. Podle jednoho z vývojářů je dokonce ikonická socha orka před kampusem takzvaným Pokémon gym-em a zaměstnanci o něj denně bojují. Pro Incubation tým proto bylo logickým vyústěním vytvoření Warcraft verze Pokémon Go.

Mobilními hrami může Blizzard vstoupit na rostoucí trhy v Číně a Indii a tím uspokojit investory Activisionu. Taktéž může dát šanci veteránům vývojářům pracovat na tom, na čem skutečně chtějí, a to jsou menší projekty. Mobilní hry jsou po chuti vývojářům, ale ne hardcore fanouškům, ti si přejí hry hlavně pro PC.

Zdroj: Kotaku

Komentáře 13

  1. Je dobré, že se snaží zdůvodnit správnost manažerského rozhodnutí ( diablo immortal ) stávající hráčské základně. Je vidno, že názory hráčů musí brát vážně.
    Jinak hrozí ztráta stávající hráčské základny a existuje pravděpodobnost minimálního zisku nových hráčů mimo Asii.
    Vše se pak odrazí na akciovém trhu…

  2. miroslovakia

    a keď sme niektorí aj TU na tejto stránke hodinu po oznámení Diablo 3 tvrdili,že je to neskutočná farebná zlátanina a celý čas mali výhrady,že to nie je v duchu značky … tak nás tu niektorí fundamentalisti šli ukameňovať….Blizzard to musel pochopiť, že Diablo 3 je sračka teraz sa chce vrátiť k duchu Diablo 2…obávam sa,že im ušiel vlak…hlavne ak zase necitlivo narobia mix….prečo Dark soul ??? prečo proste stále nehovoria,že to bude Diablo ? rozumné zmeny uvítame….uvítam aj prípadne prvky MMO…hlavne to ale nesmie byť AUTOPILOT ! ! ! dobrý hráč diablista im za to ruky obtrhá a uvíta výzvu a temnú atmosféru kde nebudú krídelká, farbičky, petíky..aby ste ma zle neporozumeli ja nemám nič proti gayom ale myslím si,že oni sa teraz môžu vyhrajkať v Sims alebo v aktuálnom autopilote WOW Beta for Azeroth…tam sa detičky pohrajú do sýtosti…
    Blizzard možno stratil dôveru a hlavne fandov ktorí si našli skvelé náhrady v značkách kde hrateľnosť je FIRST ! kde aj umrieme..kde sa ponoríme do temnoty a kde to RPG aj cítim a má dopad na hru a hrateľnosť…chcem povedať,že dopadne to možno dobre ale ja proste neverím…Blizzard nemá kádre a hlavne je pod tlakom Activisionu ktorý sa na svet díva len cez kalkulačku.

    • At tam kridelka, peti a podobne kosmeticke kraviny klidne daji. Ve Starcraftu 2 to takhle funguje uz par let. Hlavne at je to hra, ktera predstavuje vyzvu a ne, ze se za dva dny od zacatku sezony bude hrat tier 100 s prstem v nose.

  3. Zrušeného datadisku je škoda. Předpokládám, že by s něm byly oblasti, které se nově ve hře vyskytují spolu s Necromancerem. Maximální úroveň by se posunula na 80, spousta nového materiálu a posun hodnot na předmětech.

    • Jo, Witek to tady kdysi psal. Že se rozhodly druhý datadisk rozmělnit a postupně přidat zdarma, jako nové oblasti. Když si to člověk spočítá, ono se jich od RoS objevilo docela dost. Ale samozřejmě to jsou dohady.

  4. Od Blizzconu jim neverim ani slovo.

  5. To je všechno hezký, ale stále jsou to jen domněnky a dohady. Diablo 3 je v současné době o ničem, ten nový „patch“ nic neřeší, naopak dokazuje to, že Blizz na trojku kašle. Spekulace ohledně Čtyřky jsou jen asi zbožná přání těch fanoušků, kteří ještě zbyly. Já si našel jiné hry, poe, torchlight 2a grim dawn. Baví mě daleko víc než Diablo 3, takže jsem v klidu.

    • Jsme na tom stejne. Blizzard usnul na vavrinech a mezitim si sam svym kaslanim na komunitu vytvoril konkurenci. Konkurenci, ktera ho dnes v podobe GGG ci jinych hrave strci Diablo 3 do kapsy. Pozde bycha honiti.

      • Ta opakovaná provokace s narážkami na jiné hry je už trapná a měl by jste za ni dostat BAN!

        • Vždyť je to celkem pravda, kdyby Diablo dál plnilo očekavání fanoušků, nikdy by se jeho klony tolik nerozjely. PoE mě osobně sice moc nezaujalo, ale Grim Dawn dle mého sesadil Diablo z trůnu už dávno..

          • @Unbroken To neni provokace, ale konstatovani faktu. To bys ale nesmel zit v Blizzardi bubline. Ruku na srdce, kdyby se ta hra nejmenovala Diablo 3, hral bys ji? Odpovidat mi nemusis.

          • @DEU
            Kdyby hra se nejmenovala D3, tak by neměla příběh a svět Diabla. A ano nehrál bych jí. Protože by to nebylo Diablo, ani hra odehrávající se ve světě Diabla ( Sancuary) .

            Ale jsem na stránce o D3 a tímhle vykřikování o konkurenci se chováte jako troll. Nebo zoufalec který myslí, že tím natáhne pro tu „svou“ hru lidi. Jenže proč, vždyť tou Vaší argumentací přeci ty hry jsou tak super, že nepotřebují další hráče.

            Pokud na to máte, tak může podle vzoru Rhykera napsat nějakou srovnávací recenzi, která má hlavu a patu. Věřím, že jí tady rádi uveřejní některým lidem by to třeba ušetřilo cca 50-60€ za GrimDawn. Ale zatím se zmůžete na nekonstruktivní brečíky.

  6. no jsem zvedav co se z toho potvrdi za rok toutu dobou

  Přidat komentář